Nieuw jasje voor foodproducten

Door: Jenk de Jong » Meer blogs van Jenk de Jong
Gepubliceerd: 20 augustus 2012 10:37
Update: 20 augustus 2012 11:18

In 2010 voerde de Erasmus Universiteit een onderzoek uit waaruit blijkt dat de opbrengst van een product bijna 20 procent beter is wanneer bij de ontwikkelingsfase veel aandacht wordt besteed aan design.

Een gouden kans dus, vooral omdat deze investering relatief klein is in vergelijking met de benodigde investering voor bijvoorbeeld de realisatie van een reclamecampagne met enige impact.

Ook ik zie regelmatig dat foodondernemers nog niet geheel vertrouwd zijn met de kansen en mogelijkheden van marketing. Vaak zijn zij primair bezig met hun product en minder met de positionering ervan richting klant. Natuurlijk een nobel streven, maar alleen daarmee kun je je niet meer genoeg onderscheiden in de markt. Juist in de foodsector is innovatie een noodzaak om als ondernemer succesvol te blijven.

Elke dag iets nieuws
Innoveren betekent nieuwe dingen doen en ‘nieuw’ betekent vaak ook ‘onbekend’ voor de ondernemer, omdat vernieuwen doorgaans geen dagelijkse activiteit is. Een designer (verpakkings- of productontwerper, marketeer, etc.) is juist wel dagelijks bezig met nieuwe dingen; vernieuwen is zijn vak. Daarom kan een designer vaak geweldig helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten, ook in de foodsector.

Paprika-ijs
Ik help regelmatig foodondernemers op weg bij dit designtraject. Binnen één dag liggen er concrete plannen voor het product van de ondernemer met de inzet van een designer. In samenwerking met een designer ontwikkelden we voor ijsmaker Theo Clevers, een van onze klanten, een nieuw logo voor oranje paprika-ijs, evenals twee nieuwe verpakkingen.

Daar plukt die klant nu de vruchten van. Intussen zijn de produkten ook verkrijgbaar, namelijk een mooi ijsdoosje en een handzame ijsrol voor de horeca. Vorig jaar won deze ondernemer zelfs De Smaak van NL met zijn oranje paprika-ijs.


Annette Hermans samen met Theo Clevers en Innovatieadviseur Monique Allers tonen het paprika-ijs.


Unieke positionering
Het is dus waardevol om na te denken over hoe jouw product zich onderscheidt van andere. Een ontwerper betrekken bij de ontwikkeling van je product betekent een onderscheidende positionering in de markt. Je kunt niet meer om innovatieve (samenwerkings)processen heen als je je product wilt laten schitteren in de schappen.

Syntens Innovatiecentrum stimuleert ondernemingen zich duurzaam te vernieuwen en bevordert hiermee welvaart en welzijn in Nederland. De innovatieadviseurs van Syntens maken u als ondernemer bewust van de mogelijkheden die u heeft om te innoveren en helpen ondernemers concreet om daarin stappen te zetten die leiden tot resultaat voor de onderneming.

Het grote en persoonlijke netwerk van Syntens zoals kennispartners, ondernemers en brancheorganisaties strekt zich uit over de belangrijkste sectoren van de Nederlandse economie en is regionaal beschikbaar en toegankelijk. Door nieuwe verbindingen binnen dit netwerk te leggen ontstaan innovaties die resulteren in nieuwe business. Laat u zich in deze blog adviseren door verschillende innovatieadviseurs vanuit de innovatie praktijk bij MKB ondernemers.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Verkooppraatjes werken niet

    DeOndernemer.nl

    Verkooppraatjes werken niet
    21 november 2014, 10:22
    Als er een tekst voor je website geschreven moet worden, is je belangrijkste doelgroep de (potentiële) klanten waar je je rechtstreeks tot richt. De vraag ”What’s in it for me” probeer je voor de klant zo goed mogelijk te beantwoorden.

  • Alternatieve financiering wordt hot

    DeOndernemer.nl

    Alternatieve financiering wordt hot
    21 november 2014, 10:37
    Uit het interessante en omvangrijke pan-Europese onderzoek van advocatenkantoor Allen & Overy blijkt dat alternatieve financieringsbronnen voor ondernemingen een volwaardig alternatief geworden zijn voor traditionele bankleningen.

  • Wie teveel nadenkt komt nergens

    DeOndernemer.nl

    Wie teveel nadenkt komt nergens
    Gisteren, 09:09
    'Small talk' voor veel Nederlanders een brug te ver?! Wie teveel nadenkt komt nergens. Of het echt waar is weet ik niet. Ik hoorde iemand beweren dat 93% van de Nederlanders moeite heeft met 'small talk'.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie