Flexwerkers zijn de kracht voor innovatie

Door: Rick Kruiswijk » Meer blogs van Rick Kruiswijk 
Gepubliceerd: 21 december 2012 15:43
Update: 21 december 2012 15:44

In de afgelopen decennia is kennis Nederlands grootste exportproduct geworden, maar in de globaliserende wereld worden we ingehaald door andere landen. China kan straks even goed kenniswerkers opleiden, hiervoor hoeven ze geen Nederlands talent meer in te vliegen. Onze nieuwe kansen liggen op het gebied van creativiteit en innovatie; creatieve activiteiten die op projectbasis worden uitgevoerd door hyperspecialisten. Creativiteit en innovatie worden de belangrijkste toegevoegde waarden.

Transformatie naar innovatieve netwerkeconomie

In de huidige organisatiestructuur zijn innovatie en creativiteit vaak weggestopt in de R&D-afdeling of laten bedrijven zich adviseren door specialistische bedrijven. Maar je ziet het al om je heen gebeuren. Door internet, mobiele  communicatie en sociale media spatten industrieën en organisaties uiteen in netwerken van hyperspecialisten. Flexwerkers hebben een portefeuille met klussen die soms drie maanden, maar ook net zo makkelijk drie jaar kunnen duren.

Deze flexibele professionals zijn nodig voor onze toekomst; een transformatie van een kenniseconomie naar een innovatieve en creatieve netwerkeconomie. Zij hebben de innovatieve kracht voor vooruitgang. Onze organisaties zijn hiertoe nog niet voldoende toegerust. We denken nog te veel in de kenniseconomie en te weinig in termen van innovatie.

Het onderwijs en het bedrijfsleven moeten nog slagen maken om de belangrijkste source die we bezitten te kunnen laten floreren, de flexibele mens. Een goed ingericht sourcing-proces mag hierbij niet ontbreken. Kerntaken voor het onderwijs, het bedrijfsleven en sourcing organisaties zijn het stimuleren van vakmanschap, loyaliteit en respectvol samenwerken. Deze kenmerken maken flexwerkers succesvol.

Netwerk van talenten

Voor een innovatieve economie is een netwerk van en voor deze succesvolle talenten essentieel. Talenten hebben we in Nederland genoeg, maar als we willen dat ze ook in Nederland blijven, moeten we de juiste omgeving voor ze creëren. Een netwerk waarin ze interactie kunnen hebben met andere professionals, opdrachtgevers en leveranciers. Een omgeving waarin we ze de mogelijkheid bieden dezelfde waarden te delen, tijdelijk of langduriger in een project hetzelfde doel of missie na te streven.

Een voorbeeld van zo’n omgeving is The Hub, een flexibel kantoor waarbij wereldwijd mensen zich aansluiten, gedreven door sociale innovatie en crowd sourcing. Zo’n vaag omrande organisatie, ofwel The Fuzzy Firm, wordt in de nabije toekomst de regel. In Amerika zagen we deze organisatievorm al in de filmindustrie. De veramerikanisering van de arbeidsmarkt kan ik wat dat betreft alleen maar toejuichen.

Concurrentievoordeel

Bedrijven die dit begrijpen huren mensen flexibel in, niet omdat ze daarmee de CAO zouden kunnen omzeilen of omdat ze lean en mean willen zijn. Ze snappen dat wanneer de organisatiestructuur waarbij rond een kern van vaste medewerkers de flexibele schil mee fluctueert met de harstlag van het bedrijf, zij de beste kansen maken ten opzichte van de concurrentie.

Organisatieadviseur en onderzoeker Arjan van den Born noemt deze ontwikkeling de gig economy en schreef een boek over de nieuwe bedrijfsstructuur, The Fuzzy Firm. De gig, jargon voor project is altijd eindig. Daarom neemt een bedrijf daar geen vaste medewerkers voor in dienst, maar worden talentvolle en succesvolle zelfstandig ondernemers aangetrokken. Het bedrijf zoekt de beste mensen die op dat moment beschikbaar zijn. Zij worden op hun kracht ingezet.

Rick Kruiswijk

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties, met name op het gebied van ICT. Als algemeen directeur van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven.

Marktleider

HeadFirst is marktleider in de Nederlandse ICT-markt, met een jaaromzet van ruim 200 miljoen en dagelijks ruim 2000 deskundigen aan het werk. Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet.

Ervaring

Vanuit deze positie, met een grote dosis ervaring, kennis en kunde als inhuurder van tijdelijke deskundigen koos Kruiswijk voor het zelfstandig ondernemerschap. In de visie van Kruiswijk wordt de rol en positie van zelfstandig ondernemers in Nederland steeds belangrijker, waarmee  het vraagstuk van uitvoerbaarheid en beheersbaarheid voor klanten (wie huur ik waar, hoe en waarom in) alleen maar groter wordt.

Nevenactiviteiten: De radertjes blijven continue draaien en HeadFirst loopt als een rode draad in de gedachten van Kruiswijk. Maar hij weet ook tijd te vinden voor zijn gezin, dat op nummer één staat, en zijn sport honkbal. De naam HeadFirst heeft zijn oorsprong in deze sport. Hij is jarenlang trainer en coach geweest van de honkbalclub Alphians.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Verkooppraatjes werken niet

    DeOndernemer.nl

    Verkooppraatjes werken niet
    21 november 2014, 10:22
    Als er een tekst voor je website geschreven moet worden, is je belangrijkste doelgroep de (potentiële) klanten waar je je rechtstreeks tot richt. De vraag ”What’s in it for me” probeer je voor de klant zo goed mogelijk te beantwoorden.

  • Alternatieve financiering wordt hot

    DeOndernemer.nl

    Alternatieve financiering wordt hot
    21 november 2014, 10:37
    Uit het interessante en omvangrijke pan-Europese onderzoek van advocatenkantoor Allen & Overy blijkt dat alternatieve financieringsbronnen voor ondernemingen een volwaardig alternatief geworden zijn voor traditionele bankleningen.

  • Wie teveel nadenkt komt nergens

    DeOndernemer.nl

    Wie teveel nadenkt komt nergens
    22 november 2014, 09:09
    'Small talk' voor veel Nederlanders een brug te ver?! Wie teveel nadenkt komt nergens. Of het echt waar is weet ik niet. Ik hoorde iemand beweren dat 93% van de Nederlanders moeite heeft met 'small talk'.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: Rinke, 23 dec 2012 13:28
Minpunt hierbij is wel dat voor mensen die niet op de pay-roll staan geen fiscale voordelen zoals WBSO aangevraagd kunnen worden.

 

Promotie