Ode aan Serious Request

Door: Kristel Veltkamp » Meer blogs van Kristel Veltkamp 
Gepubliceerd: 24 december 2012 14:49
Update: 24 december 2012 15:36

‘Nee, dank je’, antwoordt hij kordaat. Berusting klinkt door in het timbre van zijn stem. Mijn stapeltje loten stop ik weer terug in mijn jaszak. Op de achtergrond hoor ik het geluid van de harde muziek op De Oude Markt in Enschede. Hij koopt geen lot, omdat hij er bewust voor kiest om geld te doneren aan de Voedselbank. Op persoonlijke titel. Zijn vereniging kiest er dit jaar voor om geld te doneren aan Serious Request. Niet aan de Voedselbank, zoals voorgaande jaren. Even word ik stil van binnen.

Noaberschap

Samen met een aantal bedrijven uit het Oosten heb ik mij verenigd in een actieteam voor Serious Request. We hebben een loterij opgezet waarbij iedereen zijn of haar expertise belangeloos inzet: een autobedrijf, een notaris, een accountant, een reclamebureau, een drukker, een tentenverhuurder, een cateraar, een fotograaf en ondergetekende. Het gevoel van samen krachten bundelen of zoals we hier zeggen: noaberschap. Dat geeft een kick. Al voelt het soms dubbel als ik om mee heen kijk.

Megadruk circus in Twente

De verkoop van huisgemaakte erwtensoep loopt matig in onze stand. Een concurrentieanalyse is snel gemaakt en de verklaring die volgt glashelder. Stroopwafels. Glühwein. Hamburgers. Koffie. Chocomelk. Op elke hoek is iets te koop. Een aantal horecazaken in Enschede draait 24/7. De verkoop van merchandise is hot. De mensenmassa enorm. Parkeergarages zitten vol. Weer denk ik aan de Voedselbank. Aan al die andere goede doelen.

Het goede doel ligt binnen een straal van 5 km

Plotseling ga ik in gedachten terug naar mijn studententijd, terwijl iemand een flyer in mijn handen duwt. Mijn bijbaan destijds bij de thuiszorg bij de hoogbejaarde meneer Holla. Zou hij nog leven? Vrijwilliger als buddy voor Maaike, een meisje van mijn leeftijd met een verstandelijke beperking. Zou ze de partner hebben gevonden waar ze zo naar verlangde? Een goed doel – ver van je bed - kun je kapitaliseren in de vorm van een geldelijke schenking.  Veel andere goede doelen liggen binnen een straal van 5 kilometer van je huis. Daarvoor hoef je niet naar Malawi.

Aan de waarde van aandacht hangt geen Eurobiljet

Een bijdrage leveren aan de maatschappij door geld inzamelen is geweldig. Hopelijk volgen er nog vele acties. Zélf mensen aandacht geven is onbetaalbaar. De nare dingen in ons leven en gelukkig ook de mooie dingen in ons leven, komen gratis naar ons toe. Dingen die je mag geven én ontvangen. Zoals een mooi liedje kan vertellen wat je eigenlijk niet kunt zeggen. Zo is het ook met onvoorwaardelijke aandacht in het hier en nu. Dat geeft mij stof tot nadenken over mijn plannen voor 2013. Over naastenliefde. Over goed doen voor een ander. Dank je wel Serious Request! 

Kristel Veltkamp (29) levert communicatiebrandstof aan het bedrijfsleven in Nederland,  door het geven van communicatieadvies, het schrijven van teksten en het presenteren van programma’s en events. Het geven van een communicatieboost is haar drijfveer. Als zelfstandige communicatieprofessional onderneemt ze met lef en zakelijke sprankeling. Ze blogt over haar inspiratie, verbazing en andere dagelijkse dingen die op haar pad komen. Kristel is enthousiast, nieuwsgierig en een tikje ongeduldig.

Twitter: @KristelVeltkamp

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Je besteedt je tijd verkeerd

    DeOndernemer

    Je besteedt je tijd verkeerd
    4 uur geleden
    Ik breng een groot deel van mijn tijd door met het helpen van mijn klanten om beter te worden in de marketing & sales van hun diensten en producten. We kijken samen naar het ‘hoe’ van business development, zeg maar.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie