Kerstgedachte? Verandering!

Door: Madelon Dik » Meer blogs van Madelon Dik 
Gepubliceerd: 24 december 2012 15:14
Update: 24 december 2012 16:05

Wat een hoop onrust en veranderingen om ons heen. Ziektes, crisis, scheidingen, oorlog, bah, als je de krant leest kun je er maar depressief van worden. Brengt dit ook wat goeds. Jazeker! Want wij mensen veranderen pas als we in diepe shit zitten. Pas dan komen wij tot inzicht en zeggen we vanuit ons diepste van ons hart: ik wil het anders. En daar draait het naar mijn mening in deze tijd precies om. Verandering!

Crisis betekent ook omslagpunt. Dat is niet leuk, maar wel nodig. Want zonder crisis zal er nooit wat veranderen. Want de groei is op. Tenminste de materiële groei, de welvaart. Wat kunnen we trots op ons mensen zijn, hoe we dat hebben weten te vergroten. Dat hadden we 30 jaar geleden toch niet voor kunnen stellen. Zoveel prachtige producten, zoveel voeding, zo veel aanbod, zoveel gemakken.  We kunnen de welvaart nog wel een aantal decenia volhouden maar gezonder en gelukkiger worden we er niet van. Want wat heb je aan welvaart zonder welzijn?

En dat is nu precies wat er volgens mij gebeurt. Hoe groter je tegenslag hoe meer je je realiseert wat echt belangrijk voor je is. En dat hebben we vaak maar voor lief aangenomen. Je gezin, je naaste, de harmonie, doen wat leuk is, rust in je lijf, vertrouwen. Allemaal waarden die je binnen handbereik hebt en waar je zelf invloed op hebt. Dat is heel wat anders dan materiele zaken die je najaagt buiten je invloedssfeer.

Misschien kun je tegenslagen voorkomen door meteen al te veranderen. Drie vragen die ik altijd leuk vind en die je dicht bij jezelf brengen om je leven  richting te geven die welzijn brengt zijn: Stel je hebt nog 5 jaar te leven, wat ga je doen? En stel je hebt nog maar 3 maanden te leven, wat doe je dan? En nog sterker, je krijgt nog 1 dag: wat ga je vandaag doen? Wedden dat de antwoorden van de drie vragen steeds meer gaan over het hier en nu. 

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf GROEI helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het lekkerst, het makkelijkst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zelfstandig ondernemer in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Website: www.madelondik.nl
Twitter @madelondik
LinkedIn: Madelon Dik

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Weekje werken, maar dan anders

    ANP

    Weekje werken, maar dan anders
    19 september 2014, 11:20
    Vorige week zag ik weer een documentaire over de kledingfabrieken in Bangladesh. Dit zette me aan het denken. Stel je eens voor: op een mooie herfstdag roept de directeur het personeel bijeen om te vertellen dat de groei dit jaar tegenvalt.

  • MKB'er laat je horen!

    MKB'er laat je horen!
    19 september 2014, 14:51
    Eind 2013 waren de signalen al voelbaar en begin 2014 waren het met name grote multinationals die nog snel gebruik wilden maken van het ‘huurdersmarkteffect’. MKB-ers lieten in die periode nog nauwelijks van zich horen.

  • Doorbreek de passieloze cyclus

    Doorbreek de passieloze cyclus
    8 uur geleden
    Alles gaat steeds sneller voorbij, dus dromen mensen weg naar de voltooid verleden tijd, om iedere dag meer houdbaarheid mee te geven. Heimwee marketing, zo luidt de roepnaam die reclamegoeroe Eugène Roorda voor deze gevoelens heeft verzonnen.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie