Naar welke groei verlang jij in 2013?

Door: Madelon Dik » Meer blogs van Madelon Dik 
Gepubliceerd: 27 december 2012 12:30

Het is weer tijd om de balans op te maken. Wat ging goed en wat ging minder goed in 2012 en hoe nu verder in 2013? Om verder te groeien is het goed even afstand te nemen van je onderneming en als toeschouwer te kijken wat je nu bereikt hebt. En minstens zo belangrijk: hoe je dat bereikt hebt.

Hard werken is niet moeilijk. En nog harder werken is ook zo ingepland. Maar hoe kun je nu een groeistrategie bepalen die voor jou werkt, zodat jij optimaal tot recht komt en zowel voldoening als een optimaal resultaat bereikt?

Je persoonlijke doel

Om een groeistrategie te bepalen die bij je past is de eerste vraag: wat is nu je persoonlijke doel? Wat is je verlangen? Want natuurlijk wil je in 2013 meer omzet. Maar waarom wil je dat? Als je dat ontdekt, vind je een doel wat dicht bij je ligt, wat je motiveert en wat je tot actie aanzet waardoor je werkelijk kunt groeien.

Valkuil

Een valkuil waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn, is dat ze veel energie stoppen in een doel dat niet het echte doel is. Dat gebeurt als je je richt op het resultaat. Zo richt je je bijvoorbeeld op het creëren van meer omzet of een groot bedrijf. Je bent hier zo druk mee, dat je voorbij gaat aan je onderliggende doel: bijvoorbeeld dat je tot je recht wilt komen met je talent en mensen wilt inspireren of misschien is jouw doel dat je mensen blij wilt maken met het product waar jij in gelooft.

Deze laatste doelen kun je je iedere dag op richten. Persoonlijke doelen zetten aan tot acties waar het je echt om gaat. Dat je hiermee meer omzet wilt behalen staat buiten kijf. Dat mag ook je doel zijn, maar wel als gevolg van je persoonlijke doel.

Discipline en onderhoud

Blijven vasthouden aan je doel vraagt discipline en onderhoud. Want ook ik vind het een hele uitdaging om mij te blijven richten op mijn persoonlijke doel. Mijn verlangen is tot mijn recht komen en dat gebeurt als ik anderen inspireer en zakelijk help groeien. Dan ben ik helemaal in mijn element.  Dat voelt goed en dan kloppen mijn uitgangspunten: ik ben trouw aan mijzelf én voeg maximaal waarde toe aan anderen. En dan bereik ik niet alleen voldoening, maar ook het meest optimale resultaat. D

oor alle drukte en vooral ambitie ben ik af en toe te veel gefocussed op het resultaat. Ik wil dat ik nog meer boeken verkoop, ik wil dat ik sneller meer klanten naar mij toe trek.

Blijft het resultaat uit? Welnee, mijn bedrijf loopt juist goed, maar wanneer is het genoeg? Hoe hoog leg ik de lat? Hoog dus. En wat gebeurt er dan: ik zet mezelf letterlijk klem. Ik word dan onrustig en ben dan geheel niet effectief.

Gelukkig herken ik nu deze valkuil en zodra ik deze onrust en ontevredenheid voel neem ik een moment voor mezelf en stel ik weer mijn verlangen tot hoofddoel. En ik realiseer me dan dat ik juist mijn doel bereik. En realiseer ik mij dat ik alleen meer kan bereiken door op mijn persoonlijke doel te richten. Dat geeft geeft mij weer de energie en inspiratie hoe ik verder wil groeien en welke acties ik ga nemen.

Kwalitatieve doelen

Zakelijke kwantitatieve doelen (in termen van winst, omzet en klanten) zijn zo gesteld. Ik vind de kerst altijd een mooie tijd om ook mijn kwalitatieve doel(en) voor het nieuwe jaar te bepalen. Zo wilde ik in 2012 inspiratie. Nou dat is gelukt met het schrijven en uitgeven van mijn boek. In 2013 stel ik als doel verbinding met mijzelf. Welk resultaat daar ook bij hoort! Dat betekent vertrouwen hebben en genieten van wat er is. En vanuit dit gevoel stap voor stap groeien.

Groei-ze in 2013!

Ik wens je een mooie groeistrategie die bij je past!

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf GROEI helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het lekkerst, het makkelijkst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zelfstandig ondernemer in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Website: www.madelondik.nl
Twitter @madelondik
LinkedIn: Madelon Dik

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Doorbreek de passieloze cyclus

    Doorbreek de passieloze cyclus
    16 uur geleden
    Alles gaat steeds sneller voorbij, dus dromen mensen weg naar de voltooid verleden tijd, om iedere dag meer houdbaarheid mee te geven. Heimwee marketing, zo luidt de roepnaam die reclamegoeroe Eugène Roorda voor deze gevoelens heeft verzonnen.

  • Zonder aandacht gaan we dood

    DeOndernemer

    Zonder aandacht gaan we dood
    15 uur geleden
    Iedereen wil méér aandacht, maar we hebben geen tijd meer om méér aandacht te geven! Iedereen wil leren, maar we hebben geen tijd meer om méér kennis te geven.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie