Hollandse bescheidenheid loont niet in China

Door: Chris Willemsen » Meer blogs van Chris Willemsen
Gepubliceerd: 27 december 2012 12:35
Update: 27 december 2012 12:53

China is voor de creatieve industrie een zeer kansrijk land om zaken mee te doen. In de praktijk blijkt echter dat het niet eenvoudig is om er in zakelijk opzicht ook daadwerkelijk voet aan de grond te krijgen.

Succes is echter wel mogelijk! Een voorbeeld dat ik deze keer wil aanhalen is Alfonso Wolbert, architect bij Arx Architecten.

Alfonso ging in 2008 met Syntens mee naar de Hong Kong Business Of Design Week met als doel zaken doen in China. Bij thuiskomst koos de creatief ondernemer bewust voor het investeren in de bouw van een Chinees netwerk. Bijzonder, want veel ondernemers weten geen vervolg te geven aan een avontuurlijk bezoek aan het buitenland. De architect deelt een aantal tips op basis van eigen ervaringen, zeer nuttig voor creatieve ondernemers die ook zaken willen doen in China:

1. Richt je niet op de cultuurverschillen, maar juist op de overeenkomsten. 

Wat jíj graag wilt ligt niet ver af van wat zíj willen!: Leuk werken, mooie dingen maken en geld verdienen.

2. Focus niet op ‘ja, maar..’ verhalen.

Je kent het misschien wel. Ja maar: ‘De chinezen zijn ondoorgrondelijk’, ‘ze hebben een dubbele agenda’, ‘ze komen afspraken niet na’, ‘ze kopiëren alles’, etc. Een ‘ja, maar’ boort ieder initiatief de grond in. Probeer in plaats daarvan juist de kansen te zien.

3. Werk top-down. Realiseer je dat alles direct of indirect overheidsgestuurd is.

Begin je netwerk op te bouwen bij de Nederlandse politiek (consulaten/NBSO’s). Zij helpen je in contact te komen met de Chinese politiek die je weer kan introduceren bij platforms. Zo kom je terecht bij partijen. Ben je daar ‘binnen’ dan word je vrij eenvoudig bij potentiële opdrachtgevers (principals) geïntroduceerd. Probeer het niet zonder deze introductie! Het kost je veel tijd en de kans is groot dat je de uiteindelijke beslissers niet bereikt. Structureel je netwerk en zakelijke kring opbouwen levert sneller opdrachten op dan eigen ‘directe’ acquisitie.

4. Focus je op China. Probeer niet met één been in China te staan en het andere in Nederland.

Je doet in het land erg veel indrukken op. Het is een andere cultuur, een andere taal, je staat enigszins onder druk om te ‘scoren’, je hebt er relatief weinig vrije tijd, etc. Kortom, het vergt veel energie. Beperk daarom de ‘belasting’ vanuit Nederland zoveel mogelijk. Half internationaliseren is geen optie, je moet er volledig voor gaan.

5. Hou scherp in het oog waarom je naar China gaat.

Er zijn ruwweg twee doelen: ambitie of omzet. Als je alleen voor de omzet gaat moet je beseffen dat je moet concurreren met Chinese partijen op prijs en snelheid. De kans dat je dat wint is niet erg groot. Ga je op ambitie, denk er dan aan dat je een nadrukkelijke toegevoegde waarde moet hebben ten opzichte van de Chinezen en aanwezige markt. En verkoop dat vol overtuiging; met Nederlandse bescheidenheid kom je in China niet ver!

Syntens Innovatiecentrum stimuleert ondernemingen zich duurzaam te vernieuwen en bevordert hiermee welvaart en welzijn in Nederland. De innovatieadviseurs van Syntens maken u als ondernemer bewust van de mogelijkheden die u heeft om te innoveren en helpen ondernemers concreet om daarin stappen te zetten die leiden tot resultaat voor de onderneming.

 

Het grote en persoonlijke netwerk van Syntens zoals kennispartners, ondernemers en brancheorganisaties strekt zich uit over de belangrijkste sectoren van de Nederlandse economie en is regionaal beschikbaar en toegankelijk. Door nieuwe verbindingen binnen dit netwerk te leggen ontstaan innovaties die resulteren in nieuwe business. Laat u zich in deze blog adviseren door verschillende innovatieadviseurs vanuit de innovatie praktijk bij MKB ondernemers.

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  


 

Meest gelezen blogs

  • Code rood

    DeOndernemer

    Code rood
    Gisteren, 09:23
    Het is een bijzonder roerig jaar geweest. Erop of eronder, de deal met USAID en de gemaakte plannen nu waarmaken, met alle successen en uitdagingen van dien. Het was code rood de afgelopen maanden en ik had het gevoel continu ongesteld te zijn.

  • Hoog in Google dankzij Linkedin

    DeOndernemer

    Hoog in Google dankzij Linkedin
    4 uur geleden
    Je kunt er met je Linkedinprofiel voor zorgen dat je hoog in de Google zoekresultaten terecht komt. Hoe? Dat zal ik je eens uitleggen.

  • Een ongeïnteresseerd, lui, vervelend varken

    DeOndernemer

    Ongeïnteresseerd lui varken
    1 uur geleden
    Ik vind niet dat het onderwijs opgezadeld kan worden met de opvoeding van kinderen. Dat moet thuis gebeuren.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: deanrhey1990, 19 dec 2013 12:47
China is really good in any business and they wanted to have the cheaper ones. - YOR Health