De beste bank

Door: Peter de Man » Meer blogs van Peter de Man
Gepubliceerd: 28 december 2012 10:47
Update: 3 januari 2013 12:38

Je onderneming heeft een slechte liquiditeit. Je bent continue bezig crediteuren van je af te houden en je klanten te bewegen tot betaling. Lastig, maar voor veel ondernemers helaas heel herkenbaar.

Wat doe je eraan? Ga je naar je bank voor krediet? En dan? Wordt daarmee de oorzaak aangepakt?

Afgezien van het feit dat banken al enige tijd beperkt zijn met de kredietverlening, zou je eigenlijk niet door een bank geholpen moeten willen worden.

Probleem slechts een symptoom

Een probleem met je cashflow is slechts een symptoom. Er zijn dus problemen in de organisatie, die de slechte liquiditeit veroorzaken. Die moeten worden opgespoord, geanalyseerd en structureel worden opgelost. Zet de bijl aan de wortel!   

En toch zijn er nog (te) veel ondernemers, die bij het naderen van een cashprobleem eerst aan de bank denken en niet de oorzaak zoeken.

Onderneming als geldmachine?

Is de onderneming, goed beschouwd niet een geldmachine? De machine, die, mits bedrijfsprocessen voldoende effectief zijn, geld produceert. De machine, die zodanig is afgestemd op de markt, dat er voldoende wordt geproduceerd. Daarom zijn we toch ondernemer geworden?

Geen extra auto bij panne

Ik sta nog even stil bij de reflex van de ondernemer, die de geldkraan van de bank (verder) wil opendraaien. Beseft hij op dat moment wel waarom hij onderneemt?  Natuurlijk ga ik dan voorbij aan kapitaalbehoefte, nodig voor grotere plannen, die de eigen financiële middelen overstijgen. Maar wie pech heeft met zijn auto, gaat er toch ook geen auto bijlenen? Die laat je toch repareren?

Niet alleen de Wegenwacht erbij! Maar iemand die een blijvende oplossing levert. Die de oorzaak opspoort, deze wegneemt, die je begeleidt naar een structureel herstel.

Dus niet naar de bank, maar naar “de bijl aan de wortel”. Leg de focus op je eigen kracht!

Door de oorzaken weg te nemen kun je het probleem structureel oplossen. Analyseer je mogelijkheden. Zie er op toe dat kansen beter benut en risico’s beter beheerst worden. Niet alleen nu, maar structureel en met regelmaat.

Wie zijn liquiditeit de komende weken, maanden beter wil bewaken kan daarbij een liquiditeitsprognose heel goed gebruiken. Liquiditeitsprognoses maken is maatwerk, maar de basis is altijd hetzelfde: een gestructureerde, gedetailleerde weergave van de geldstromen, die de komende weken, maanden het geldverkeer op uw bankrekening bepalen. Wie ons model wil gebruiken om zijn eigen prognose te maken, kan zich daarvoor aanmelden op de contactpagina van www.PerformPartners.nl U krijgt dan omgaand het model gemaild, waarmee u meteen aan de slag kunt.

Peter de Man is partner bij PerformPartners, een collectief van strategie specialisten en business controllers, werkzaam voor organisaties en bedrijven in het MKB.

De werkzaamheden bestaan o.a. uit Businessplanning, Business Control, Risicomanagement en Financieel Management. PerformPartners helpen ondernemingen aan een structureel beter bedrijfsresultaat. In het MKB houdt Peter zich bezig met het opzetten van Performance programma’s, waardoor ondernemingen interactief met hun businessplan aan de slag gaan om de geplande doelstellingen te realiseren.

Bedrijven en instellingen die te klein zijn om een business controller in dienst te nemen, kunnen een PerformPartner een vast aantal dagdelen per maand inhuren voor het behalen van structureel betere bedrijfsresultaten.

Relatief kleine bedrijven hebben vaak nog geen behoefte om voor onze specialismen zelf mensen in dienst te nemen. Maar Planning & Control en Strategie & Marketing zijn van vitaal belang in iedere onderneming. Een paar dagen per maand een business controller is een rendabele investering.

Verder schrijft Peter columns en verzorgt hij presentaties bij ondernemersverenigingen

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Je hebt zakendoen en zakendoen

    DeOndernemer

    Je hebt zakendoen en zakendoen
    10 uur geleden
    Ik heb iets met Azië. Ik heb er 5 jaar gewoond en 2 van mijn kinderen zijn er geboren. Nu is Azië een groot continent en zakendoen in Pakistan verschilt net zo veel van zakendoen in Japan als zakendoen in Nederland verschilt van zakendoen in Griekenland of Polen.

  • Klanten zijn net mensen

    DeOndernemer

    Klanten zijn net mensen
    6 uur geleden
    Cesar Milan is een hondenpsycholoog die spraakmakende programma's op zijn naam heeft staan. Wat mij fascineert is hoe hij agressieve honden met zijn lichaamstaal 'omtovert' tot sociale huisdieren. Zijn belangrijkste tip is een hond energiek en zelfbewust tegemoet te treden.

  • Online zakendoen is meer dan mailen

    DeOndernemer

    Online zakendoen is meer dan mailen
    5 uur geleden
    Door online zaken te doen win je tijd, ben je productiever en werk je efficiënter. En met online zakendoen bedoel ik meer dan alleen het versturen van e-mail, want wie zit er nou te wachten op een nóg vollere inbox?

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: deanrhey1990, 14 jan 2014 13:08
It is better to try new ideas.

Reageer Door: chantalchantelle2013, 12 jan 2014 12:56
Cashflow is such a problem that is why auditing is very important in the business. - YOR Health

 

Promotie