To blog or not to blog

Door: Janneke van Heugten » Meer blogs van Janneke van Heugten 
Gepubliceerd: 16 januari 2013 10:29
Update: 16 januari 2013 11:24

Waarom jij interessant bent voor een interview zit niet alleen in je titel. Sterker nog, er is iets wat veel belangrijker is dan je hoogst genoten opleiding. Aldus journalist Ellen Kleverlaan tijdens een recent teminar waarin ik haar het hemd van het lijf mocht vragen.

Opvallen belangrijker dan opleiding
Als een journalist op zoek is naar een bepaalde deskundige, bijvoorbeeld op het gebied van social media, dan is een hoge opleiding mooi meegenomen. Maar een opleiding alleen zegt weinig over hoe betrokken je bent bij je vak. Waar jij je voor inzet. Hoe actief je bent binnen je vakgebied en waar je speciale interesses liggen binnen dit vakgebied. Journalisten gaan dus zeker niet overstag op basis van alleen een diploma. Je moet zorgen dat je opvalt.

Speak up!
Ellen Kleverlaan vertelde me dat de blogs die geschreven zijn door een deskundige regelmatig de doorslag geven om contact op te nemen. Een deskundige die online veel sporen nalaat maakt veel meer kans om voor een interview gevraagd te worden dan een deskundige die alleen hier en daar een profiel heeft ingevuld. Hoe meer jij je stem op jouw vakgebied laat horen door te bloggen, hoe groter de kans dat het je free publicity op gaat leveren. En ook klanten willen graag werken met mensen die betrokkenheid bij hun vak tonen. Kortom, laat (van) je horen!

Zichtbaarheid
Gun jezelf de kans om je economische waarde te versterken door je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Alleen als je zichtbaar bent weten mensen je te vinden. Alleen als je jouw mening geeft kunnen mensen zien dat je betrokken bent. Als je jouw kennis deelt, zullen mensen ontdekken dat jij oplossingen kan bieden. Zet je eerste stap om jouw economische waarde te laten groeien en laat van je horen.

Janneke van Heugten is initiatiefnemer van het platform VIDM.nl. Ze stimuleert vakmensen om van zich te laten horen in de media. Door het geven van lezingen, gastcolleges en presentaties trekt ze vrouwen over de streep om ook zichtbaar te worden. 

Ze zet zich in voor een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media. Met haar platform VIDM.nl helpt ze journalisten aan nieuwe deskundigen voor interviews. Voor haar platform interviewt ze journalisten, redacteuren, mediatrainers en deskundigen die veel in de media komen.  Janneke van Heugten blogt over het belang van zichtbaarheid voor je economische waarde en de weg naar publiciteit.  

Twitter: @JannekeVIDM

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen blogs

  • Waar tijd niet kostbaar is

    DeOndernemer

    Waar tijd niet kostbaar is
    Gisteren, 14:18
    Het is juli en ik ben alweer drie weken in Nederland. Onze webshop is inmiddels open en het gaat boven verwachting goed. Veel mensen nemen niet meer de moeite naar de winkel te gaan voor inkopen. Dit kan allemaal online.

Meer nieuws blogs

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: sailor2009, 17 jan 2013 12:50
ik ben niet geïnteresseerd in mijn economische waarde die blijkbaar zou moeten groeien. het belangrijkste voor mij is mijn hart. mijn hart ligt in alles wat ik doe en denk. van het minste tot het meeste. van het kleinste tot het grootste. van het meet gerespecteerde tot het meest verachtte. in alles wat voor mijn voeten komt. en iedereen en alles herkent dat zonder dat daar een joutnalist voor nodig is. succes allemaal ;)