Blog

Jaar van Focus

Door: Menno Hansen » Meer blogs van Menno Hansen 
Gepubliceerd: 17 januari 2013 11:11

Hoewel de jaarwisseling eigenlijk niet meer is dan de wisseling van de ene naar de andere dag, voelt het toch vaak als meer. Voor veel mensen eindigt er echt iets, wat ook weer een nieuw begin betekent. Persoonlijk worden er goede voornemens uitgesproken, zakelijk worden er doelen en doelstellingen opgesteld. En dit is nodig, want 2013 wordt naar mijn mening het jaar van Focus. Focus op het onderscheidend vermogen van jezelf en van je onderneming om continuïteit te bewaren. 

In economisch goede tijden is het voor bedrijven makkelijker om te blijven bestaan. Maar wanneer het economisch wat tegenzit, gaan zowel consumenten als bedrijven kritischer kijken naar hoe zij hun euro uitgeven. Met als resultaat dat veel bedrijven onderuit gaan. Bedrijven worden gedwongen om na te denken over het onderscheidend vermogen van hun onderneming. Want ook in tijden van crisis concurreer je met je concurrent en niet met de crisis zelf. 

Ondernemen zonder focus is als voetballen zonder doelen
Om te kunnen focussen moet je weten wat het doel is. Het klinkt simpel, maar het wordt in de praktijk toch vaak vergeten. Stel je eens voor dat je tijdens een voetbalwedstrijd de doelen weghaalt. Het zal niet heel lang duren voordat er verwarring ontstaat welke kant de spelers nu eigenlijk op moeten rennen en waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Nu is het niets meer dan een beetje een bal overschieten naar elkaar zonder dat er iets ‘gescoord’ kan worden. De focus raakt kwijt. Ga je je focussen op beste service, het goedkoopste product, de meest specifieke kennis? Oftewel: allereerst moet (weer) duidelijk worden wat het bestaansrecht is van je onderneming. Waarom zou een (potentiële) klant voor jouw dienst of product kiezen en niet voor die van de concurrent? En hoe ga je dit vervolgens aan hen kenbaar maken?

Wij zullen ons hier in dit stuk voornamelijk richten op het laatste. Het is echter onlosmakelijk verbonden met elkaar. Want de communicatie (interactie) met je doelgroep gebeurt altijd vanuit een heldere identiteit en visie. Hierin zit je onderscheidend vermogen verstopt. Het voordeel, maar voor veel ondernemers ook gelijk het enge, is dat bedrijven persoonlijk mogen worden en ondernemen weer leuk mag zijn. Mensen willen namelijk zaken doen met mensen, niet met afstandelijke coöperaties. De maatschappij is er klaar voor, de techniek om het mogelijk te maken is er al een tijd klaar voor. Media heet tegenwoordig niet voor niets Social Media. En zelfs aan traditionele media wordt interactie toegevoegd. Het centrum van alle communicatie is je website.

Website
Waar vroeger de website een sluitpost was van de communicatiemiddelen, is het tegenwoordig een  hub. Het staat centraal in alle communicatie; alle relevante informatie is er te vinden, de content is eigendom van jezelf en het visualiseert (in huisstijl, afbeeldingen en tekst) precies de identiteit van je onderneming zoals dat bedoeld is. Het is daarom een helder startpunt. Maar omdat je (potentiële) klant nu eenmaal niet continue rond jouw website hangt, ga je de doelgroep opzoeken waar zij zich bevinden. Hierover later meer.  

Je website is het resultaat van een uitgekristalliseerde identiteit. Vorm, inhoud, uitstraling. Al deze zaken dienen helder te zijn, voordat het zichtbaar wordt. Wanneer dit staat, worden de andere communicatiemiddelen opgezet en/of aangepast. Een stabiele website met een betrouwbare, herkenbare en consistente uitstraling. Opgebouwd volgens de laatste technische ontwikkelingen met de mogelijkheid tot het bekijken en analyseren van statistieken. Ook goed benaderbaar voor de steeds groter groeiend aantal bezoekers via tablet en mobiel. 72% van de consumenten vindt een mobiel vriendelijke website belangrijk.

Het is al lang niet meer de statische folder, maar een bron van informatie om strategie op te bepalen, aan te passen en/of bij te sturen. Want wist je dat je dankzij de veelbesproken cookie-wet veel over je klant te weten kunt komen om zo gerichter boodschappen naar ze te zenden?! Data wordt onderdeel van de strategie.

Big Data
De komende jaren zul je steeds meer gaan horen en lezen over Big Data. Wat is Big Data precies: ‘een dataset waarvan de grootte ver buiten het vermogen ligt van veel gebruikte software tools, voor het vastleggen, beheren en verwerken van de gegevens binnen een aanvaardbare tijd’. Leuk weetje: 90% van de data in de wereld is gecreëerd in de laatste 2 jaar. De technische ontwikkeling heeft dit mogelijk gemaakt. Opslagcapaciteit is de laatste jaren niet alleen kleiner, maar ook betaalbaarder geworden. Daar het nu voor velen nog zo ontastbaar is als social media een aantal jaar geleden, zijn er websites als Numrush die laten zien wat voor tastbare dingen er allemaal het resultaat zijn van het goed ontsluiten van beschikbare data. Data uit eigen organisatie (vroeger business intelligence genoemd), maar ook vrij verkrijgbare data uit bijvoorbeeld social media platforms. Bedrijven moeten zich afvragen; welke informatie heb ik al, hoe kan ik dit goed ontsluiten en visualiseren om er strategie, acties of nieuwe producten mee te maken.

Als ondernemer/marketeer heb je zelf vaak meer data in je onderneming dan je denkt. Soms zul je niet eens realiseren dat je iets kunt met bepaalde data. En onthoud ook: ondernemen mag weer leuk zijn (en gebruik van data hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn). Een kapper die precies bijhoudt hoeveel kilo haar hij per maand van zijn klanten afknipt. Of hoeveel liter shampoo hij gebruikt, of hoeveel keer hij gemiddeld met zijn schaar knipt per knipbeurt. Het klinkt onzinnig, maar deze data kun je gebruiken om weer onder de aandacht van je doelgroep te komen. Zie dit voorbeeld van een Amerikaans advocatenkantoor (gespecialiseerd in verkeerskwesties) die een infographic heeft gemaakt over de gevaren van hardrijden. Het kantoor komt op een opvallende, heldere manier onder de aandacht én laten onverhoopt zien dat zijn gespecialiseerd zijn in verkeerskwesties.

Dit is een voorbeeld van intern aanwezige data. Meer extern voorbeeld: wat voor informatie (data) kun je als lokaal restaurant bijvoorbeeld halen uit Twitter, Facebook en Foursquare halen om het menu beter af te stemmen op de bezoekers? Doordat mensen steeds meer onderweg zijn en steeds vaker via hun mobiel laten weten wat ze doen, waar ze zijn en wat ze leuk vinden kun je als ondernemer hier relevante informatie uit halen. Aangezien de mobiele telefoon tegenwoordig overal mee naar toe gaat kun je als ondernemer/marketeer afvragen… is een mobiele website genoeg, of laat ik een App ontwikkelen?

App of mobiele website
Het vergelijken van een app met een mobiele website is eigenlijk het vergelijken van appels met peren. Wat is het verschil:

  • Een app dient eerst te worden gedownload op een telefoon. Dit betekent dat je verschillende apps moet bouwen, voor verschillende smartphone besturingsystemen (bijvoorbeeld voor Apple, Android en Windows). Een mobiele site is via iedere smartphone met internetverbinding bereikbaar en heeft daardoor een groter bereik.
  • Een app is sneller, interactiever en kan ‘communiceren’ met verschillende andere features van je telefoon en wordt daardoor vaak gebouwd voor een kleinere groep met specifieke wensen.
  • Uit onderzoek is gebleken dat gebruikers een mobiele website prefereren voor shoppen, zoeken en entertainment. Een app voor het beheren van data, navigatie en in contact komen met anderen.

Denk aan de Appie app van Albert Heijn, die op basis van je voorkeuren, gegevens (bonuskaart), locatie (GPS), jaargetijde (kerst) specifieke aanbiedingen kan doen of je zelfs door een specifieke winkel kan leiden. Dit zou niet lukken met een mobiele website. Een mobiele website is bijvoorbeeld wel weer handig als je onderweg bent en even de laatste informatie (werkgever, restaurant) wilt bekijken. Overigens: bij KLM is 5% van de omzet al afkomstig via smartphones.

Tegenwoordig is het hebben van een mobiele website niet heel kostbaar meer. De content is hetzelfde op je normale website en wordt beheerd vanuit een overzichtelijk CMS (Content Management Systeem). Of je moet overgaan tot het bouwen van een app, ligt dus aan je doelgroep. Wat voegt jouw informatie/dienst/product toe. Denk hier goed over na voordat je begint aan de bouw van een app. De gebruiker bepaalt; power to the people.

Power to the people
Het is misschien niet leuk om te lezen, maar bedrijven zijn niet langer meer volledig in control. Je doelgroep bepaalt en als organisatie zul je moeten aanpassen. Business modellen veranderen. Het individu is nog nooit zo mondig geweest. En individuen hebben zich nog nooit zo gemakkelijk kunnen verenigen als nu, zie dit voorbeeld van KLM. Dit kun je zien als angst, maar ook als kans. Gebruik je (potentiële) klanten om mee in contact te komen, om te volgen, om van ze te leren, om vragen aan ze te stellen om je product of dienst zoveel mogelijk af te stemmen op hun wensen. Het is een continue en dynamisch proces.

Wanneer je de identiteit helder hebt, en de reden van jouw bestaan als bedrijf duidelijk is, dan is het een invuloefening. Je kunt dan een verhaal om je product of dienst heen creëren en dit via alle mogelijke manieren waarheid laten worden. Je betreed het leven van je klant, of laat hen onderdeel worden van jouw wereld. Dit wordt ook wel storytelling genoemd. Je neemt klanten mee in een verhaal en laat hen je identiteit beleven. Durf te kiezen! En laat je informeren als je er zelf niet uitkomt.

In Deel II van dit stuk vervolgen we het verhaal met de onderwerpen Storytelling, Social media, Content is King en Authenticiteit.

 

Menno Hansen inspireert op enthousiaste wijze marketeers&ondernemers, door inzicht te geven in trends & ontwikkelingen die mogelijkheden bieden om hun (potentiële) klanten effectief te bereiken.

Hij is oprichter van 77inch; een eenmans marketingcommunicatiebureau. Samenwerken met 77inch betekent werken vanuit enthousiasme, met de wil om te delen en een gezamenlijke inspanning om het doel te bereiken. Daarbij staat kwaliteit voorop.

Lees meer op www.77inch.nl of volg hem via @mennohansen

 
Reageer op dit artikel: