Startup lost no-show-probleem op

Door: Nouschka van der Meijden / De Pers
Gepubliceerd: 20 februari 2012 09:22
Update: 5 april 2012 11:39

Ziekenhuizen, uitzendbureaus, luchtvaartmaatschappijen en straks ook verzekeraars besparen een hoop geld dankzij een simpele oplossing van drie studenten.

‘Als je een druppel in water laat vallen zie je kringen uitspreiden. Dat is ons bedrijf. Met een druk op de knop kan je die kringen laten ontstaan. Of in onze wereld: met duizenden mensen communiceren’, zegt Marc Rottinghuis (33). ‘We heten Spryng, als in bron, maar dan met een ‘y’. Spryng met een ‘i’ was niet meer beschikbaar’, geeft hij lachend toe.

Samen met zijn vrienden Alexander Wanders (30) en Jan-Paul van der Velden (31) zag hij een miljoenenprobleem in de zorg, en ook de simpele oplossing: een sms’je. ‘De zorg zit met een ‘no-show-probleem’, patiënten die niet komen opdagen op een afspraak, waarmee veel geld verloren gaat’, zegt mede-eigenaar Wanders. Hun oplossing was eenvoudig, maar effectief. ‘Een sms sturen naar de patiënten met de datum van hun afspraak als een herinnering’, zegt Wanders. In Scandinavië was dit concept al een groot succes. ‘De no-shows daalden daar soms wel met 60 tot 70 procent.’ De mannen waren er van overtuigd dat ze een goed idee in handen hadden en dat het geld snel binnen zou stromen. Maar zo makkelijk ging het allemaal niet.

Helemaal vast

Het plan ontstond in 2006 als opdracht voor hun gezamenlijke studie economie. In 2007 gingen ze langs vele ziekenhuizen die enthousiast op hun presentatie reageerden. Er kwam een goede lening van de bank. ‘Maar toen liep het vast,’ zegt Wanders. ‘We moesten alle lagen van het ziekenhuis langs en die moesten allemaal toestemming geven en bepalen wie er ging betalen. We hadden natuurlijk geen medicijn tegen kanker, dus stonden we onder aan de lijst.’ En toen was het geld op en gebeurde er niets. Hoe erg was de situatie? ‘Ik weet niet of we dat kunnen zeggen’, zegt Wanders en kijkt naar zijn collega, Rottinghuis gaat immers over de financiën. ‘We stonden zeker 150.000 euro in de min’, antwoordt hij.

‘Stoppen was geen optie’, zegt Wanders, ‘Dan was de bank met de auto langs mijn huis gekomen.’ Dus moesten er dingen veranderen. Door veel media-aandacht hoorden andere bedrijven over dit sms-idee en plotseling hadden ze Randstad en KLM aan de lijn. ‘Randstad wilde graag simpel communiceren met flexwerkers en KLM met het grondpersoneel. Of wij daarbij konden helpen’, zegt Rottinghuis.

Op dat moment sloeg alles om. De drie mannen veranderden de techniek zodanig dat iedereen het kon gebruiken en maakten instappen laagdrempelig. ‘Binnen een minuut kun je bij ons een account aanmaken en een sms versturen. In tijd van crisis vinden bedrijven het interessant om eerst eens te kijken hoe iets werkt alvorens een lang contract af te sluiten’, zegt Rottinghuis. Van der Velden, de creatieve van de drie, was hier essentieel in. ‘Hij heeft geleerd de taal van programmeurs te spreken. Wat de klant wil kan hij vertalen naar iets wat programmeurs kunnen maken’, zegt Wanders. Opeens was het 2010 en was de bank volledig afbetaald.

En toen

Inmiddels is Spryng actief in België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Iedereen kan van het sms-systeem gebruikmaken en de opties zijn verder uitgebreid. Spryng levert een doorsluissysteem waardoor ziekenhuizen een afspraak in de computer zetten en patiënten een herinnering krijgen. Maar ze leveren ook de functie waardoor een bedrijf door een druk op de knop een bericht naar al zijn klanten kan sturen, of er via sms’jes kan worden gestemd. ‘Vorige week nog hadden we twee grote schermen in Ahoy hangen waarop sms-berichten uit de zaal verschenen’, zegt Wanders.

De collega’s begonnen als vrienden, woonden zelfs een tijd samen in een huis, en nog steeds gaat die band boven het bedrijf. ‘Wat tijdens kantoortijd gebeurt wordt nooit, hoe moeilijk het ook is, privé meegenomen’, zegt Rottinghuis. ‘Onze vriendschap mag nooit lijden onder wat er gebeurt bij Spryng.’ Dat betekent niet dat er nooit frustraties zijn. ‘Natuurlijk wil je elkaar wel eens de hersens inslaan’, zegt Wanders. ‘Misschien is het juist lekkerder om tegen een bekende echt te zeggen wat je vindt. Je weet hoe je tot je vrienden kan doordringen’, zegt Rottinghuis.

Ook de ouders komen wel eens op kantoor. ‘Toen we de lening hadden afbetaald hebben we alle ouders mee uit eten genomen. Ik denk dat we abnormaal veel met onze families bespreken. Die weten echt alles’, zegt Rottinghuis, wiens vader en opa ook uit het bedrijfsleven komen. De ouders van Wanders werken in de zorg en wezen de heren op het no-showprobleem.

Toekomst

Het succes van Spryng is, als het aan de heren ligt, nog lang niet gestagneerd. Ze hopen verder uit te breiden in Europa en houden ook een oog gericht op Zuid-Afrika en Amerika. In Nederland zijn ze ook met nieuwe dingen bezig. ‘Ik weet niet of we dat al mogen vertellen’, zegt Rottinghuis en de vrienden doen weer geheimzinnig. ‘Laten we zeggen dat met sms’en heel veel geld bespaard kan worden in de verzekeringsbranche, maar daar mogen we nog niets over kwijt.'

Trefwoord(en): kbstart, kbsocial,
 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Schaamteloze passagiers online

    DeOndernemer

    Schaamteloze passagiers online
    Gisteren, 12:51
    Zakenreisjes zijn meestal een plezierige bezigheid, maar asociale medereizigers kunnen de sfeer van de reis behoorlijk bederven. Passagiers die tijdens de vlucht hun nagels knippen of graag hun shirt uittrekken voor wat ventilatie. PassengerShaming.com nagelt deze reizigers genadeloos aan de schandpaal.

  • MKB lijdt onder verzuimregels

    DeOndernemer

    MKB lijdt onder verzuimregels
    Gisteren, 10:15
    De regels voor de begeleiding van langdurig zieke werknemers zijn veel te ingewikkeld voor kleine werkgevers. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder ruim duizend kleine ondernemingen. Het gebrek aan kennis leidt tot boetes die kunnen oplopen tot een compleet jaarsalaris per zieke werknemer.

  • Buyyourowncountry.com: koop je eigen land

    DeOndernemer

    'Iedereen kan nu een land kopen'
    Gisteren, 15:26
    Vanaf vandaag kunnen particulieren en bedrijven hun eigen land kopen op Buyyourowncountry.com. Wat begon als een grap voor de Utrechtse ondernemers Albert en Peter is inmiddels werkelijkheid geworden in een uniek wereldwijd sociaal experiment.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie