Scholier maakt perfect spel

Gepubliceerd: 5 april 2012 10:08
Update: 5 april 2012 10:17

De 18-jarige Tycho van den Broek uit Ermelo ontwierp een bordspel dat bekroond wordt als 'Het Perfecte Spel'. Na 12000 stemmen van spelliefhebbers, 44 ingezonden concepten, een intensieve testronde en een finale met acht kwalitatieve spelconcepten, maakt uitgeverij 999 Games woensdag de winnaar van de wedstrijd van het bedrijf bekend.

Lees ook:


Samen met anderen een stad bouwen staat centraal in het spelconcept van Van den Broek. Toch kan maar één speler winnen. In januari is 999 Games de zoektocht naar ‘Het Perfecte Spel’ gestart, waarbij de continue input van liefhebbers centraal staat. Het winnende concept wordt nu doorontwikkeld en ligt dit jaar nog in de winkels. De uiteindelijke naam van het spel moet nog worden gekozen.



Doorontwikkeling
Het Perfecte Spel wordt de komende maanden door 999 Games doorontwikkeld. Van den Broek kan het bijna niet geloven: “Het voelt onwerkelijk dat mijn idee straks als spel in de winkel ligt. Ik kan niet wachten het met vrienden en familie te spelen,” De jonge winnaar zit op de HAVO en speelt in zijn vrije tijd veel bordspellen en pc-games. Hoewel hij het spelen van spellen als hobby erg leuk vindt, wil hij na de HAVO de mbo-opleiding Dier en Gedrag gaan doen om dierenverzorger te worden.

Het winnende spel
In het winnende concept werken deelnemers gezamenlijk aan de bouw van een nieuwe stad. Meerdere spelers zijn verantwoordelijk voor de opbouw van de stad en de voedselvoorziening van de poorters. Naarmate de stad groeit en de poorters welvarender worden, groeit de hebzucht en wordt het algemene belang van de stadsbewoners uit het oog verloren. Onvermijdelijke tegenslagen, zoals het uitbreken van een epidemie of brand, komen tijdens het spel aan de orde en vragen om aanpassing van tactiek.

Succeselementen
Tijdens de brainstormfase hebben spelliefhebbers in rondes de kernelementen bepaald waar een theoretisch perfect spel aan moet voldoen. Dat zijn bijvoorbeeld tactiek en geluk, vooral de verhouding daartussen. “Het concept van Tycho van den Broek voldoet aan alle eigenschappen die door het publiek zijn gekozen. Het biedt tactische uitdaging, maar er is ook een rol voor toeval weggelegd. Je kunt je positie door strategische keuzes veilig stellen,” zegt Peter Christoph van 999 Games.

Online samenwerking
Voor het eerst stelt een spellenuitgever fans in de gelegenheid om een spel naar eigen invulling te ontwerpen. 999 Games ging met liefhebbers een online partnerschap aan. Deelnemers gaven in de brainstormfase input over de basiseigenschappen van  het spel. In de conceptfase hebben de 44 fans hun concept op basis van die verkozen eigenschappen ingediend. Uit alle ingestuurde concepten zijn er acht geselecteerd die zijn meegenomen in een spannende testronde. In de testronde werden de concepten beoordeeld door kritische mededeelnemers aan Het Perfecte Spel en spellenexperts. De daadwerkelijke ervaringen met de spellen gaven tijdens de testfase de doorslag voor het winnende concept van middelbare scholier Van den Broek.

Spel zonder naam
Ook in de volgende fase is input van fans nodig. Zo heeft Het Perfecte Spel nog geen naam; die wordt door de fans gekozen. Tevens is de verpakking in ontwikkeling. Het design wordt ontworpen door één van de deelnemers. Inmiddels zijn tientallen creatieve inzendingen voor het uiterlijk van Het Perfecte Spel ingestuurd. Voor meer informatie over ‘Het Perfecte Spel’, check www.hetperfectespel.nl.

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  


 

Meest gelezen deondernemer

  • Kasper Klaarenbeek: Word geen grijze gehaktbal!

    DeOndernemer

    Word geen grijze gehaktbal!
    Gisteren, 10:23
    Mensen zijn gewoontedieren en sluiten zich graag aan bij de massa. Comfort is waardevol, totdat je er last van krijgt omdat het je blokkeert in je ontwikkeling. Kasper Klaarenbeek waarschuwt ondernemers in zijn boek Ben jij wel MerkWaardig genoeg? om geen grijze gehaktbal te worden.

  • Startup Famatic laat oma niet digitaal verpieteren

    DeOndernemer

    Startup tegen digitaal verpieteren
    Gisteren, 11:18
    De startup Famatic lanceert dinsdag een nieuwe oplossing om ouderen te verbinden met familie en vrienden. "Ik wil graag dat mijn schoonmoeder toch de leuke momenten van mijn kinderen mee kan maken."

  • Een ongeïnteresseerd, lui, vervelend varken

    DeOndernemer

    Ongeïnteresseerd lui varken
    6 uur geleden
    Ik vind niet dat het onderwijs opgezadeld kan worden met de opvoeding van kinderen. Dat moet thuis gebeuren.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel: