Succes In gesprek met inspirerende ondernemers

Isadora Lebouille: ‘Succes is niet zaligmakend’

Isadora Lebouille: ‘Succes is niet zaligmakend’

Door: Merlijn Ensing 
Gepubliceerd: 20 november 2012 14:50
Update: 23 april 2014 15:53

Een parfum valt of staat met dat ene ingrediënt. En daar focust Isadora Lebouille zich op. Met haar Annindriya Perfume Lounge creëert ze gepersonaliseerde parfums voor bekende Nederlanders, maar ze levert ook speciaal ontwikkelde geuren voor ziekenhuizen, bedrijven en vliegvelden. ‘Met geur veranker je een merk pas écht in het onderbewuste.’

Lees ook:

Excelleren als haute parfumerie. Ga er maar aanstaan in een wereld van duizend mensen, duizend meningen. Het werk luistert dan ook nauw. Geuradviezen van anderhalf uur zijn gesneden koek voor Lebouille. ‘Je maakt dan een geurreis langs kostbare ingrediënten, langs je geurherinneringen, maar ook je persoonlijkheid en stijl wordt onder de loep genomen en er moet natuurlijk wel een bepaalde chemie zijn met het parfum dat je draagt. Je kunt daarin heel erg variëren, zoveel dat je een hele geurgarderobe creëert.’

Tegeltjeswijsheden verboden. Formuleer je succesformule.

'Zoals een bedrijf een beeldmerk, een logo, kan hebben zo kunnen wij een geurmerk voor een bedrijf ontwikkelen.'

Dat zeg je nu wel, maar kun jij geuren creëren die je zelf vies vindt?

'Je kan iets meer en minder waarderen, maar je maakt geen vieze geuren. Het hoeft niet altijd je eigen voorkeur te hebben, maar als iemand een geur wil die jou niet ligt, kan het nog wel van goede kwaliteit zijn. Je ruikt analytisch en creëert persoonlijke parfums – daarin speelt jouw eigen voorkeur geen rol.'

Nooit gedacht: dat iemand híér mee over straat gaat?!

'Nee, dat heb ik nog nooit gehad. Tijdens een workshop hebben we wel eens de geur van natte hond en vis nagebootst. Maar dan speel je ermee.'

Hoe moet ik ruiken als ik een flinke zakendeal wil binnenslepen?

'Uit onderzoek blijkt dat als je zakelijk en krachtig wilt overkomen tijdens een onderhandeling, je het best een wat houtachtige geur kan dragen. Mensen die zich laten bedwelmen met een bloemige geur, komen dienstbaarder over.'

Jouw meest verbazingwekkende succes?

'Dat wij als hybride bedrijf uniek zijn en succes hebben. We bedienen zowel de zakelijke als de particuliere markt. Dat valt soms mooi samen. Zo hebben wij een parfummerk dat ook geurende bellenblaas levert. Voor het tienjarig bestaan van mode ontwerper Hans Ubbink hebben we een bellenblaas met een speciale geur ontwikkeld. Op de catwalk kreeg je zo een heel mooi effect.'

Jullie maken ook geuren voor ziekenhuizen. Kunnen jullie ziekenhuizen omhoog stuwen in de Ziekenhuis top 100?

'Vooropgesteld: de geuren die we voor ziekenhuizen ontwikkelen dienen om mensen bijvoorbeeld minder zenuwachtig te maken voorafgaand aan een operatie. Het moet vertrouwd ruiken, mensen het idee geven dat ze in goede handen zijn.

Maar het volledige plaatje moet kloppen, anders versterkt de geur je imago niet. Kijk naar Singapore Airlines. Zij hebben jaren geleden de zogenoemde ‘Singapore Airlines parfum’ ontwikkeld. In het vliegtuig, bij de stewardessen en zelfs de handdoekjes ruiken ernaar. Het werkt alleen omdat alles klopt bij deze maatschappij. Is dat niet zo, dan heb je altijd die kink in de kabel. We hebben niet de illusie dat wij ‘slechte’ ziekenhuizen aan een betere beoordeling kunnen helpen.'

Succes is een zegen

'Natuurlijk, succes is hartstikke leuk, maar ook relatief. Het is niet zaligmakend. Als je eenmaal succes hebt gehad, staan niet ineens alle bedrijven aan de deur. Je moet verder, altijd maar blijven bouwen.'

Succes is eindig

'Ik geloof niet in de eindigheid van geur. Je kunt je ogen dicht doen maar je neus niet sluiten. En daarbij is het terrein van geuren nog relatief nieuw. De toepassing van geuren zal nog duizend kanten opgaan.'

Welke kanten zal het opgaan?

'Door winkels en bedrijven wordt het visuele en het auditieve heel erg benadrukt in hun drang om consumenten te binden. Geur krijgt nog te weinig aandacht. Omdat geur juist zo vervlochten is met herinneringen, gaat het direct naar je oudste deel van je geheugen. Als je een merk wilt laten verankeren in iemands geheugen, dan kun je dat naast het visuele, heel mooi doen met geur. Geurmarketing, daar focussen wij ons op. Het is een prachtig vak en er is nog veel te ontdekken.'

Pleit jij voor geurlessen op basisscholen?

'Nee, zo ver wil ik niet gaan. Maar het is natuurlijk wél leuk om kinderen van alles te laten ruiken: van bloemen tot dierlijke ingrediënten.'

Trefwoord(en): succes, lsucces, entrepreneur,

Isadora Lebouille

Geboorteplaats en -datum: Amsterdam, 22 oktober 1982

Opleiding: Amsterdam Fashion Institute (AMFI) richting Fashion & Branding

Werk: Geurexpert van Annindriya Perfume Lounge (www.annindriya.com / www.perfumelounge.nl)

3 ondernemerstips: 
-     Zoek een passend trefwoord. In ons geval: geurgarderobe – zoals je een kledinggarderobe hebt, kun je ook een geurgarderobe hebben.
-     Zoek een onbekend terrein. In ons geval: geurmarketing – zoals een vrouw een geur draagt, kan ook een bedrijf een geur hebben, of een kantoor, ziekenhuis of hotel.
-     Zoek je eigen kracht. In ons geval: geurexperts – wij weten alles van de wereld van parfum en kunnen dat op vele manieren vertellen

Houdbaarheidsdatum van mijn succes:
De houdbaarheidsdatum van mijn succes ligt achter de horizon van de een en twintigste eeuw: 22 oktober 2112. De toepassing van geuren zal nog duizend kanten op gaan.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Wild in super is niet wild

    ANP

    Wild in super is niet wild
    Gisteren, 11:37
    Wie met kerst een lekker stukje wild op zijn bord krijgt en denkt dat dat is geschoten in de vrije natuur, heeft het vaak goed mis. Veel wild dat in de supermarkten ligt, blijkt namelijk gekweekt wild te zijn.

  • Maria Magdalena: we willen een topwijn presenteren

    DeOndernemer.nl

    'We willen een topwijn presenteren'
    Gisteren, 10:26
    Al zeven eeuwen doen de nonnen van het klooster Sint-Catharinadal uit Oosterhout hun dingen op dezelfde manier. Tot nu. Volgend jaar verrijst op het landgoed rondom het monumentale pand een wijngaard. "We willen over drie jaar een topwijn presenteren", zegt Priorin Maria Magdalena van Brussel.

  • Sanoma weg uit Rusland

    ANP

    Sanoma weg uit Rusland
    Gisteren, 09:36
    Het Finse mediaconcern Sanoma verkoopt zijn belang in het Russische Fashion Press aan branchegenoot Hearst Shkulev Media. Fashion Press geeft in Rusland populaire bladen als Cosmopolitan en Esquire uit.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: jakdown123, 18 mei 2014 13:17
Rubbermaid Commercial Products offer the best selection of material handling, waste containers, housekeeping and maids carts, recycling solutions, cleaning and food service products. Equipment designed to make transporting, storing, cleaning, and collecting easier and safer. browse around this website

Reageer Door: aakseo123, 28 apr 2014 20:39
SEO stands for Search Engine Optimization. To put it simply, it’s the art of getting Google and other search engines to show your company to users who may be searching for the types of products or services you offer.sneak a peek at this web-site.

Reageer Door: kimkkk, 21 nov 2012 15:21
- Reactie verwijderd. Gelieve inhoudelijk te reageren. -

 

Promotie