Voorpublicatie F*ck de vakbond

Een puber die onverwacht inspireert

Door: Jerry Helmers
Gepubliceerd: 19 oktober 2012 07:02
Update: 25 april 2013 12:39

Jerry Helmers, voorzitter van ZZP Netwerk Nederland, gaat in zijn boek F*ck de vakbond met een scherpe pen in op het ondernemerschap van ZZP’ers en biedt een inkijkje achter de schermen van het "totaal zinloze ZZP-debat" in Nederland. Een voorpublicatie op DeOndernemer. 

Puberinspiratie
Nóóit gedacht dat een veertienjarig pubertje, inclusief puistjes en beugelbekkie, mij – als ervaren ZZP’er - compleet onverwacht en ongekend kon inspireren. Fantastisch! You Made My Day.

Het gebeurde in een vestiging van een grote hamburgerketen waar ik zat te werken op mijn laptop. Ik ben veel onderweg en benut mijn tijd tussen de verschillende afspraken in altijd zo efficiënt mogelijk.
Ik zat echter in een twijfelende stemming; hoe moest ik mezelf verkopen bij een potentiële klant een uur later die dag? Acquisitie is namelijk niet mijn sterkste punt. Het was zo’n dag waarop je voelt dat
je eigen zelfwaardering even wat meer kwetsbaarheid heeft. Onverklaarbaar en toch heel menselijk. Het benodigde zetje kon ik mezelf echter niet geven.

Het sollicitatiegesprek
Twee tafeltjes verderop nestelde zich de vrouwelijke filiaalmanager. Tegenover haar zat de puber, klaar voor Het Sollicitatiegesprek. Waarschijnlijk voor een zomervakantiebaantje. Systematisch nam ze het sollicitatieformulier door. Hij antwoordde keurig, zij liet vooral blijken dat het om een Wereldbaan ging. “Lukt het jou om gasten te bedienen aan de kassa terwijl je óók oog houdt voor de bestellingen die nog naar de tafels moeten worden gebracht? Want, soms moeten gasten wachten omdat we het bestelde niet direct kunnen aanreiken. Kun je multi-tasken?”

De jongen antwoordde: “Dat lijkt me geen enkel probleem. Maar… waarom voorkomen we dat nabrengen niet? Ik zou liever willen bekijken of de werkprocessen in de keuken op orde zijn. Hoe vervelend is het niet dat we niet meteen kunnen aanreiken, als de klant bestelt? Daar is winst te halen.” Dát antwoord had de filiaalmanager niet verwacht.

Zij vervolgde: “Wat doe je als de WIFI niet werkt? Immers, veel gasten komen hier vanwege het gratis draadloos internet. Soms – als het niet functioneert – moeten we twee dagen op een monteur wachten.” Het jongetje: “Twee dagen is veel te lang. De klant staat centraal. Geeft u mij de bevoegdheden om de schakelkast in te duiken. Ik los het binnen twee minuten op.”

De filiaalmanager wist het na vele soortgelijke vragen en evenzovele ondernemende antwoorden; deze jongen had oog voor het geheel. “Je lijkt me een zéér geschikte kandidaat,” zei ze. “Je kunt hier veel toegevoegde waarde leveren. Nog één vraag: heb je nog andere sollicitaties lopen? Ik wil je héél graag hebben!”

De puber keek de filiaalmanager aan. “Of ik nog meer sollicitaties heb lopen? Hmmmm… Dat is voor u een vraag en voor mij een weet,” antwoordde hij met een glimlach.

Calimeromarketing
Wat is het leven toch heerlijk! Dit ventje wist wat hij waard was én wat zijn positie was geworden. Hij bleek in staat om zichzelf tot ‘Most Wanted’ te verheffen door niet de standaardrespons te formuleren. Met visie verraste hij en met zelfvertrouwen stond hij zijn mannetje. De jongen zou hier overigens helemaal niet moeten willen werken; hij zou zijn eigen hamburgerrestaurant moeten beginnen! Of in ieder geval ondernemer moeten worden. Want, dat zat in hem. Dat kon je zien en horen. Deze puber was met oprechte flair de Calimeromarketing nu al ontstegen.

Een uur later had ik mijn eigen acquisitiegesprek. Van een lichte twijfelaar vóóraf werd ook ik ‘Most Wanted’. Ik scoorde de opdracht. Beste puberende scholier, ik heb geen flauw benul wie je bent en hoe het nu met je gaat. Maar... ongelooflijk bedankt voor het benodigde zetje die dag. Door jou kreeg ik de touwtjes weer in handen. You Made My Day.

Trefwoord(en): voorpublicatie, vparchief2012,



F*ck de vakbond
De columns van Helmers gaan over de verantwoordelijkheid van het zelfstandig ondernemerschap. Hoe moeilijk dat soms ook is. “Ik zeg niet dat ondernemen altijd even makkelijk is, maar als je je lot legt in handen van een vakbond, wiens leiders vaak zelf niet eens ondernemers zijn, dan begrijp je het echt niet en ben je de Z van Zelfstandigheid niet waard. Je kunt je veel beter laten inspireren door échte ondernemers! Want, échte ondernemers willen niet geassocieerd worden met de belangenbehartiging vanuit een vakbond!” Meer info hier.



Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Miljardair Boekhoorn opent Tribes

    DeOndernemer

    Miljardair Boekhoorn opent Tribes
    21 uur geleden
    In een ambiance van Afrikaanse tribal objecten overhandigde investeerder Marcel Boekhoorn vandaag officieel de sleutel aan geestelijk vader van Tribes, Eduard Schaepman. Tribes Eindhoven Flight Forum is de eerste van 34 Nederlandse flexpleklocaties.

  • Bundle: 'We maken duizenden foto's maar doen er niks mee'

    DeOndernemer

    Wat doen we met al onze foto's?
    Gisteren, 11:03
    De Nederlandse startup Bundle lanceert vandaag wereldwijd de publieke versie van zijn iOS- en Android-app. Bundle lanceerde begin vorig jaar zijn bèta versie en wist toen al 250.000 euro op te halen. Nu gaat de app publiek en komt er nog eens 250.000 euro aan investering bij.

  • Schadeclaimstichting dagvaardt alle Rabobanken

    DeOndernemer

    Alle Rabobanken gedagvaard
    Gisteren, 16:12
    Stichting Renteswapschadeclaim heeft vandaag 111 Rabobanken gedagvaard in een collectieve procedure. Het betreft alle lokale Rabobanken, Rabobank Nederland en Rabobank International. De stichting eist vernietiging en ontbinding van de renteswapovereenkomsten.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: QdMemo, 22 aug 2014 09:23
Aweosme - Our aim is to capture elegance in a candid, photojournalistic way and to document - Very Nice Sharing Labor Day 2014 Labor Day Sales 2014.

 

Promotie