Geldwolven? Sociale netwerk ruikt geld

Facebook niet langer gratis

Facebook niet langer gratis

Gepubliceerd: 25 oktober 2012 11:13
Update: 11 oktober 2013 15:03

Facebook is niet langer voor iedereen gratis. Het sociale netwerk heeft een nieuw verdienmodel geïntroduceerd, zonder daar zelf al te veel ruchtbaarheid aan te geven. Artiesten en bedrijven die Facebook gebruiken om contact te onderhouden met fans, zullen daar voor moeten betalen, middels een zogenaamde 'gesponsord bericht'.

 


Doen ze dat niet, dan bereiken hun status updates ­zoals aankondigingen van concerten, nieuwe muziek, nieuwe producten en acties nog maar maximaal 15% van de fans. Mogelijk volgt dit beleid voor alle commerciële gebruikers van Facebook.

Minder sociaal

Dat meldde internetexpert Danny Mekic' vanochtend op Nederland 1 in het tv-programma Vandaag De Dag. Mekic: 'Facebook is al langer op zoek naar omzetverhogende verdienmodellen om zo weer uit de rode cijfers te komen. Dat het Amerikaanse sociale netwerk nu geld gaat vragen aan commerciële gebruikers was te verwachten, maar wel jammer. Het maakt het sociale medium minder sociaal. Facebook wordt nu meer een commercieel medium, dan een sociaal medium.'

Nieuwe verdienmodellen

Eerder maakte actualiteitenprogramma EenVandaag (17 mei j.l.) een reportage over de toekomst van Facebook. Nu het bedrijf beursgenoteerd is, zal meer dan voorheen de nadruk liggen op winstgevendheid. En daar zijn nieuwe verdienmodellen voor nodig.

Mekic opperde toen al dat Facebook mogelijk geld gaat vragen aan haar commerciële gebruikers: "Het is voor Facebook een logische stap om bedrijven als Apple, met de App Store en iTunes, te volgen, en geld te vragen voor het bemiddelen van vraag en aanbod. Fans en artiesten. Klanten en bedrijven. Het bedrijf brengt gebruikers bij elkaar, en wil graag een graantje meepikken. Dat is hun goed recht, je kunt tegen betaling allerlei extra's aanbieden aan gebruikers."

Geen extra's

Maar dat is niet wat Facebook doet. Mekic: "Facebook biedt geen extra's aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit. Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten. Terwijl dat voorheen gratis was, en Facebook niet het lef heeft dit openlijk en transparant aan te kondigen.'

Mekic denkt dat we er via artiesten als Joshua Radin achter moeten komen dat de standaard functionaliteit beperkt is. 'Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk voor welke commerciële gebruikers de 'facebooktax' gaat gelden. Alleen grote, populaire muziekartiesten en commerciële bedrijven?'

Volgen met portemonnee

De Amerikaanse Joshua Radin schreef gisteren op zijn Facebook-pagina: 'Facebook's new policy forces artists to pay in order for their posts to reach more than 15 percent of their fans.'

Facebook hanteert geen vaste tarieven, maar laat berichten aan meer mensen zien naar mate een artiest meer geld betaalt. Voor welke Facebook-gebruikers het nieuwe beleid wel en niet geldt, is niet officieel bekend gemaakt. Mekic: 'maar te verwachten is dat, bij voldoende succes, andere gebruikers of mogelijk alle gebruikers gaan volgen, met hun portemonnee. Of een minder sociaal sociaal netwerk.'

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Openingstijden supermarkten Kerstdagen 2014: 1e en 2e kerstdag

    DeOndernemer

    Openingstijden Kerstdagen 2014
    18 december 2014, 11:46
    Op eerste kerstdag kunnen klanten voor de laatste vergeten feestboodschappen terecht bij tweehonderd supermarkten. Dat zijn er twee keer zoveel in vergelijking met vorig jaar. Bekijk de openingstijden van winkels tijdens de kerstdagen.

  • Wild in super is niet wild

    ANP

    Wild in super is niet wild
    18 december 2014, 11:37
    Wie met kerst een lekker stukje wild op zijn bord krijgt en denkt dat dat is geschoten in de vrije natuur, heeft het vaak goed mis. Veel wild dat in de supermarkten ligt, blijkt namelijk gekweekt wild te zijn.

  • Extreme prijsstijging door olijfoliecrisis

    DeOndernemer.nl

    Extreme prijsstijging door olijfoliecrisis
    18 december 2014, 14:52
    Door een oplopend tekort aan olijven schiet de prijs van olijfolie in de winkel omhoog. Consumenten betalen 30 tot 40 procent meer voor een literfles.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: a.neele, 22 nov 2012 13:13
lees eerst de artikelen over edgerank voordat we faniek gaan zaaien...

Reageer Door: Ferron08, 03 nov 2012 23:26
Facebook gaat failliet, anders zouden ze geen geld vragen. Dat zijn meestal de laatste sprongen voordat een bedrijf onder curatele wordt geplaatst. Eindelijk weer eens echt socialiseren zonder die tijdvretende obsessie voor velen.

Reageer Door: greetjedegoede, 01 nov 2012 10:41
Dit geldt ook al voor concerten, die ons amateurkoor heeft aangekondigd via Facebook. Toen ik het groter wilde laten weten via mijn eigen prive account ik eerst tot mijn verbazing moest betalen. Dus niet alleen grote artiesten, maar zo te zien geldt dit nu voor elk event, die je algemeen wilt laten weten of je er nu zelf aan verdient of niet.

Reageer Door: FacebookFreak, 25 okt 2012 21:48
Dat een Internet expert nog geen Facebook expert hoeft te zijn, werd vandaag weer eens bevestigd door Danny Mekic (http://on.fb.me/TcHQnn) In een uitzending van Vandaag de Dag WNL doet hij namelijk een flink aantal uitspraken die gewoon niet kloppen, ik kan het niet eenvoudiger kwalificeren, het is bullshit! Hij beweert dat Facebook voorheen gratis was en dat ze op een niet transparante wijze geld afhandig proberen te maken. Beide beweringen kloppen niet en waren gebaseerd op een Facebook update van een artiest... Je kunt de uitzending hier zien: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1299303 (vanaf 10:00) Gelukkig zijn er echte experts zoals Peter Minkjan van Likeconomics die een speciale antenne hebben voor dit soort verhalen en de vaardigheden om daar met deskundigheid op te reageren. Als je dus wilt weten hoe het WEL zit lees dan zijn artikel: http://www.likeconomics.nl/2012/10/facebook-niet-langer-gratis-dat-is-het-nooit-geweest/

Reageer Door: peter, 25 okt 2012 17:24
Zoals al meerdere personen aangeven kloppen de beweringen in dit artikel niet. Ik leg in dit artikel uit waarom: http://www.likeconomics.nl/2012/10/facebook-niet-langer-gratis-dat-is-het-nooit-geweest/

 

Promotie