Geldwolven? Sociale netwerk ruikt geld

Facebook niet langer gratis

Facebook niet langer gratis

Gepubliceerd: 25 oktober 2012 11:13
Update: 11 oktober 2013 15:03

Facebook is niet langer voor iedereen gratis. Het sociale netwerk heeft een nieuw verdienmodel geïntroduceerd, zonder daar zelf al te veel ruchtbaarheid aan te geven. Artiesten en bedrijven die Facebook gebruiken om contact te onderhouden met fans, zullen daar voor moeten betalen, middels een zogenaamde 'gesponsord bericht'.

 


Doen ze dat niet, dan bereiken hun status updates ­zoals aankondigingen van concerten, nieuwe muziek, nieuwe producten en acties nog maar maximaal 15% van de fans. Mogelijk volgt dit beleid voor alle commerciële gebruikers van Facebook.

Minder sociaal

Dat meldde internetexpert Danny Mekic' vanochtend op Nederland 1 in het tv-programma Vandaag De Dag. Mekic: 'Facebook is al langer op zoek naar omzetverhogende verdienmodellen om zo weer uit de rode cijfers te komen. Dat het Amerikaanse sociale netwerk nu geld gaat vragen aan commerciële gebruikers was te verwachten, maar wel jammer. Het maakt het sociale medium minder sociaal. Facebook wordt nu meer een commercieel medium, dan een sociaal medium.'

Nieuwe verdienmodellen

Eerder maakte actualiteitenprogramma EenVandaag (17 mei j.l.) een reportage over de toekomst van Facebook. Nu het bedrijf beursgenoteerd is, zal meer dan voorheen de nadruk liggen op winstgevendheid. En daar zijn nieuwe verdienmodellen voor nodig.

Mekic opperde toen al dat Facebook mogelijk geld gaat vragen aan haar commerciële gebruikers: "Het is voor Facebook een logische stap om bedrijven als Apple, met de App Store en iTunes, te volgen, en geld te vragen voor het bemiddelen van vraag en aanbod. Fans en artiesten. Klanten en bedrijven. Het bedrijf brengt gebruikers bij elkaar, en wil graag een graantje meepikken. Dat is hun goed recht, je kunt tegen betaling allerlei extra's aanbieden aan gebruikers."

Geen extra's

Maar dat is niet wat Facebook doet. Mekic: "Facebook biedt geen extra's aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit. Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten. Terwijl dat voorheen gratis was, en Facebook niet het lef heeft dit openlijk en transparant aan te kondigen.'

Mekic denkt dat we er via artiesten als Joshua Radin achter moeten komen dat de standaard functionaliteit beperkt is. 'Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk voor welke commerciële gebruikers de 'facebooktax' gaat gelden. Alleen grote, populaire muziekartiesten en commerciële bedrijven?'

Volgen met portemonnee

De Amerikaanse Joshua Radin schreef gisteren op zijn Facebook-pagina: 'Facebook's new policy forces artists to pay in order for their posts to reach more than 15 percent of their fans.'

Facebook hanteert geen vaste tarieven, maar laat berichten aan meer mensen zien naar mate een artiest meer geld betaalt. Voor welke Facebook-gebruikers het nieuwe beleid wel en niet geldt, is niet officieel bekend gemaakt. Mekic: 'maar te verwachten is dat, bij voldoende succes, andere gebruikers of mogelijk alle gebruikers gaan volgen, met hun portemonnee. Of een minder sociaal sociaal netwerk.'

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen deondernemer

  • Maak van een klacht een kans

    DeOndernemer

    Maak van een klacht een kans
    Gisteren, 09:29
    Een klacht is altijd lastig. Lastig omdat de klant altijd van mening is dat hij gelijk heeft. Wat nu te doen? Gebruik onderstaande tips. Deze tips zorgen voor een effectieve afhandeling van de klacht. Handel je een klacht goed af dan heb je een tevreden klant.

  • Bedrijf lanceert oorlogsijs

    DeOndernemer

    Bedrijf lanceert oorlogsijs
    Gisteren, 11:40
    Iceason, een ijscofirma uit Shanghai, heeft een wel heel bijzondere ijsje ontwikkeld. Met een 3D-printer heeft het bedrijf een ijsje gemaakt van het hoofd van de Japanse oorlogscrimineel Hideki Tojo. Voor zo'n 4,50 euro kan je aan het hoofd van deze crimineel likken. Iceason hoopt zo'n 10.000 stuks te verkopen.

  • Bi-Bell: bellen met je bidon

    DeOndernemer

    Bi-Bell: bellen met je bidon
    Gisteren, 16:17
    Wielrenners hebben een hekel aan een bel op de fiets. Het is lelijk en niet aerodynamisch. Voormalig fietsenmaker Bill Rombouts uit Heerlen bedacht daarom de Bi-Bell; de bidon met een ingebouwde bel. Hij is maar liefst drie jaar bezig geweest met zijn idee en nu is hij dan eindelijk op de markt. 'Niet schreeuwen, maar bellen' is het motto. Kosten: 12,95 euro.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: jackmen029, 25 aug 2015 15:06
Klanten van ING zijn de afgelopen maand bestookt met phishingmails van criminelen. Het aantal meldingen van zulke nepberichten piekte met 12.000 stuks, cheat clash of clans android . cheat hill climb racing

Reageer Door: jackmen029, 25 aug 2015 15:02
Klanten van ING zijn de afgelopen maand bestookt met phishingmails van criminelen. Het aantal meldingen van zulke nepberichten piekte met 12.000 stuks,

Reageer Door: fsdsdsd, 24 aug 2015 20:27
I am trusting the same best work from you later on too.eligibility verification in medical billing

Reageer Door: mjahangir369, 22 aug 2015 11:50
Het maakt het sociale medium minder sociaal. Facebook wordt nu meer een commercieel medium, dan een sociaal medium. buy 1 million youtube views cheap

Reageer Door: fsdsdsd, 12 aug 2015 23:26
A few of the articles on your website now, and I really like your style.dental implants leicester