Geldwolven? Sociale netwerk ruikt geld

Facebook niet langer gratis

Facebook niet langer gratis

Gepubliceerd: 25 oktober 2012 11:13
Update: 11 oktober 2013 15:03

Facebook is niet langer voor iedereen gratis. Het sociale netwerk heeft een nieuw verdienmodel geïntroduceerd, zonder daar zelf al te veel ruchtbaarheid aan te geven. Artiesten en bedrijven die Facebook gebruiken om contact te onderhouden met fans, zullen daar voor moeten betalen, middels een zogenaamde 'gesponsord bericht'.

 


Doen ze dat niet, dan bereiken hun status updates ­zoals aankondigingen van concerten, nieuwe muziek, nieuwe producten en acties nog maar maximaal 15% van de fans. Mogelijk volgt dit beleid voor alle commerciële gebruikers van Facebook.

Minder sociaal

Dat meldde internetexpert Danny Mekic' vanochtend op Nederland 1 in het tv-programma Vandaag De Dag. Mekic: 'Facebook is al langer op zoek naar omzetverhogende verdienmodellen om zo weer uit de rode cijfers te komen. Dat het Amerikaanse sociale netwerk nu geld gaat vragen aan commerciële gebruikers was te verwachten, maar wel jammer. Het maakt het sociale medium minder sociaal. Facebook wordt nu meer een commercieel medium, dan een sociaal medium.'

Nieuwe verdienmodellen

Eerder maakte actualiteitenprogramma EenVandaag (17 mei j.l.) een reportage over de toekomst van Facebook. Nu het bedrijf beursgenoteerd is, zal meer dan voorheen de nadruk liggen op winstgevendheid. En daar zijn nieuwe verdienmodellen voor nodig.

Mekic opperde toen al dat Facebook mogelijk geld gaat vragen aan haar commerciële gebruikers: "Het is voor Facebook een logische stap om bedrijven als Apple, met de App Store en iTunes, te volgen, en geld te vragen voor het bemiddelen van vraag en aanbod. Fans en artiesten. Klanten en bedrijven. Het bedrijf brengt gebruikers bij elkaar, en wil graag een graantje meepikken. Dat is hun goed recht, je kunt tegen betaling allerlei extra's aanbieden aan gebruikers."

Geen extra's

Maar dat is niet wat Facebook doet. Mekic: "Facebook biedt geen extra's aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit. Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten. Terwijl dat voorheen gratis was, en Facebook niet het lef heeft dit openlijk en transparant aan te kondigen.'

Mekic denkt dat we er via artiesten als Joshua Radin achter moeten komen dat de standaard functionaliteit beperkt is. 'Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk voor welke commerciële gebruikers de 'facebooktax' gaat gelden. Alleen grote, populaire muziekartiesten en commerciële bedrijven?'

Volgen met portemonnee

De Amerikaanse Joshua Radin schreef gisteren op zijn Facebook-pagina: 'Facebook's new policy forces artists to pay in order for their posts to reach more than 15 percent of their fans.'

Facebook hanteert geen vaste tarieven, maar laat berichten aan meer mensen zien naar mate een artiest meer geld betaalt. Voor welke Facebook-gebruikers het nieuwe beleid wel en niet geldt, is niet officieel bekend gemaakt. Mekic: 'maar te verwachten is dat, bij voldoende succes, andere gebruikers of mogelijk alle gebruikers gaan volgen, met hun portemonnee. Of een minder sociaal sociaal netwerk.'

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Einde uurtje-factuurtje in zicht

    DeOndernemer

    Einde uurtje-factuurtje in zicht
    Gisteren, 11:44
    Het grootste deel van de accountants, maar liefst 45 procent, verwacht dat er in de toekomst een einde komt aan het uurtje-factuurtje. De beroepsgroep wil mee ontwikkelen met veranderingen, waarbij het schrijven van uren niet meer als basis wordt gezien voor het verdienmodel.

  • Politiek ontdekt ZZP'er

    ANP

    Politiek ontdekt ZZP'er
    Gisteren, 13:25
    ZZP'ers waren tot voor kort een tijdelijk verschijnsel dat, in de verwachting van de beleidsmakers en politici, vanzelf zijn weg zou vinden. Dit blijkt uit een recentelijk onderzoek over de rol en positionering van ZZP belangenbehartiging in Nederland.

  • Veel vrienden = minder zorg

    DeOndernemer

    Veel vrienden = minder zorg
    Gisteren, 11:29
    Cliënten die hulp krijgen van familie, vrienden of buren, krijgen volgend jaar minder professionele zorg toegekend. Het inschakelen van de sociale kring van burgers is een van de belangrijkste manieren waarop gemeenten denken te kunnen bezuinigen.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: a.neele, 22 nov 2012 13:13
lees eerst de artikelen over edgerank voordat we faniek gaan zaaien...

Reageer Door: Ferron08, 03 nov 2012 23:26
Facebook gaat failliet, anders zouden ze geen geld vragen. Dat zijn meestal de laatste sprongen voordat een bedrijf onder curatele wordt geplaatst. Eindelijk weer eens echt socialiseren zonder die tijdvretende obsessie voor velen.

Reageer Door: greetjedegoede, 01 nov 2012 10:41
Dit geldt ook al voor concerten, die ons amateurkoor heeft aangekondigd via Facebook. Toen ik het groter wilde laten weten via mijn eigen prive account ik eerst tot mijn verbazing moest betalen. Dus niet alleen grote artiesten, maar zo te zien geldt dit nu voor elk event, die je algemeen wilt laten weten of je er nu zelf aan verdient of niet.

Reageer Door: FacebookFreak, 25 okt 2012 21:48
Dat een Internet expert nog geen Facebook expert hoeft te zijn, werd vandaag weer eens bevestigd door Danny Mekic (http://on.fb.me/TcHQnn) In een uitzending van Vandaag de Dag WNL doet hij namelijk een flink aantal uitspraken die gewoon niet kloppen, ik kan het niet eenvoudiger kwalificeren, het is bullshit! Hij beweert dat Facebook voorheen gratis was en dat ze op een niet transparante wijze geld afhandig proberen te maken. Beide beweringen kloppen niet en waren gebaseerd op een Facebook update van een artiest... Je kunt de uitzending hier zien: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1299303 (vanaf 10:00) Gelukkig zijn er echte experts zoals Peter Minkjan van Likeconomics die een speciale antenne hebben voor dit soort verhalen en de vaardigheden om daar met deskundigheid op te reageren. Als je dus wilt weten hoe het WEL zit lees dan zijn artikel: http://www.likeconomics.nl/2012/10/facebook-niet-langer-gratis-dat-is-het-nooit-geweest/

Reageer Door: peter, 25 okt 2012 17:24
Zoals al meerdere personen aangeven kloppen de beweringen in dit artikel niet. Ik leg in dit artikel uit waarom: http://www.likeconomics.nl/2012/10/facebook-niet-langer-gratis-dat-is-het-nooit-geweest/

 

Promotie