Voorpublicatie Crowdfunding - Erwin Blom

Erwin Blom: Hoerenradio, varkens en wodka

Erwin Blom: Hoerenradio, varkens en wodka

Door: Erwin Blom 
Gepubliceerd: 16 november 2012 11:05
Update: 25 april 2013 12:38

Hoe realiseer je je droom zonder bank of subsidie? Simpel, denkt internetondernemer Erwin Blom: door crowdfunding. Dankzij sociale media kun je je project laten financieren door familie, fans en supporters – de crowd. DeOndernemer.nl publiceert   drie succesvolle cases. Een exclusieve voorpublicatie.

30.000 euro om een jaar radio te maken

Wat

Red Light Radio is een station zonder format. Het initiatief van Hugo van Heijningen en Orpheu de Jong betreft een internetzender voor liefhebbers en voor specialisten die achter een microfoon gaan zitten en het beste van het beste uit hun genre of platenkast de wereld in slingeren. Red Light Radio is een reactie op reguliere zenders waar regels en richtlijnen de dag bepalen. Luister naar Red Light Radio en hoor nieuwe en vernieuwende klanken op het gebied van rock, hiphop, house, dubstep en wat de dj’s van dienst je maar willen laten horen.

Het is een zender voor liefhebbers, dus voor een klein publiek en met weinig middelen. De initiatiefnemers becijferden dat ze 30 000 euro nodig hadden om een jaar vooruit te kunnen.

Hoe

Van Heijningen en De Jong startten een project bij platform voordekunst. Ze schroomden niet hun ware verhaal te vertellen. Want dat Red Light voor de wallen staat, waar de zender letterlijk van achter de ramen van een peeskamer opereert, dat vertelt zich makkelijk verder. Dat spreekt tot de verbeelding. Er is geld nodig om van tijdelijke zender op de Wallen een permanent station te worden. Red Light Radio wilde door en startte een actie om 30 000 euro op te halen. Het geld kwam binnen via donaties, benefietconcerten en de verkoop van zeefdrukken van bevriend kunstenaar Piet Parra. In zes weken werd het doel gehaald.

Succesfactoren

De kracht van Red Light Radio is het netwerk. Ze kennen de smaakmakers uit de scènes die belangrijk voor hen zijn. En dus kunnen ze mensen als leden van de Jeugd van Tegenwoordig of The Gaslamp Killer achter de microfoon en voor hun kar spannen. De juiste namen nemen een eigen publiek mee. En die voorhoede laat het belang zien van het initiatief met als gevolg steun van sympathisanten.

Doordat de makers uit de muziekwereld komen, snapten ze het belang van fysieke bijeenkomsten. Ze organiseerden benefietfeesten om geld in te zamelen, maar ook om supporters te bedanken en iets terug te geven voor de steun. Zonder de benefietfeesten hadden ze het benodigde geld naar eigen zeggen niet bijeengebracht.

Lessen

Crowdfunding is een generator van media-aandacht. Het project heeft Red Light Radio enorm veel aandacht opgeleverd – en daarmee een groter publiek verzameld. Want of ze het voor het geld nog een keer zouden doen, dat weten Hugo van Heijningen en Orpheu de Jong niet, zo zeggen ze tijdens een interview op het Amsterdam Dance Event. ‘Voor het geld kun je beter in de supermarkt gaan werken. Dan hoef je er minder uren in te steken.’

Maar hun actie heeft wel wat anders opgeleverd, is te lezen op voordekunst: ‘Het is bikkelen, maar als het lukt is het te gek. We merken dat mensen door de crowdfundingactie meer betrokken zijn geraakt bij Red Light Radio; en deze betrokkenheid is nu een jaar na dato nog steeds heel sterk.’

Investeer 100 euro, krijg voor 150 euro waarde

Wat

Lekker varkensvlees eten in het buitenland vormde de basis van het idee om kleinschalige varkensteelt in Nederland te introduceren.

In 2011 werd door rom3d, een adviesbureau voor het landelijk gebied, een eigen boerenmaatschap opgericht. Buitengewone Varkens was een feit. Voor het startkapitaal, de voorfinanciering, werd crowdfunding ingezet, om zo vrij mogelijk te zijn en een eigen koers te kunnen varen. Buitengewone Varkens wil geen grote productiestal zijn, maar kiest ervoor om twee speciale varkensrassen in familiegroepen buiten in een bos of op een weide langzaam en vrij van antibiotica te laten wroeten en groeien. De beesten worden na anderhalf jaar geslacht en tot ‘eerlijke  producten’ verwerkt.

Om het startkapitaal te vergaren wil Buitengewone Varkens eind 2012 1000 investeerders hebben die allemaal 100 euro overmaken. Daarmee kan een varkensstapel worden opgebouwd en gedurende de startfase worden onderhouden. In augustus 2012 staat de teller op 941 investeerders en zijn er inmiddels 140 ‘buitengewoon blije biggen’. ‘We lopen iets voor op het plan,’ aldus medewerkster Else Giesen. Hoewel is ingezet op 1000 deelnemers is verdere groei niet uitgesloten. Maar niet te veel en te snel, anders is het onmogelijk  om iedereen vlees te leveren. Uiteindelijk is het de bedoeling de crowdfundingfase af te sluiten en voldoende vlees te produceren voor de vrije verkoop. Naar verwachting wordt dat moment in 2014 bereikt.

Hoe

Buitengewone Varkens werkt niet via een extern platform, maar via de eigen site. Investeerders komen uit het hele land, met een lichte nadruk op Twente en de Achterhoek, waar de varkens rondlopen. Vijftigplussers zijn oververtegenwoordigd. De investeerders betalen 100 euro en krijgen daar, in de loop van drie jaar, voor 150 euro aan Buitengewone Varkensproducten voor terug: 120 euro vlees en voor 30 euro deelname aan de Buitengewone Varkensdagen. Dat zijn speciaal georganiseerde dagen waarop de beesten in hun natuurlijke habitat kunnen worden bezocht en bewonderd.

Elke dag komen er zonder al te veel inspanning van Buitengewone Varkens wel een paar investeerders bij. De naam en faam van het initiatief verspreidt zich via de eigen website, traditionele media, sociale media en de verhalen van de investeerders. ‘Het is belangrijk dat mensen je naam vaak zien,’ aldus Giesen.

Succesfactoren

De varkens, zeker de kleintjes, zijn heel mediageniek. Die verkopen zichzelf, ook al wordt er nooit een geheim gemaakt van hun uiteindelijke lot: de slacht. Maar tot die tijd zijn zij een dankbaar foto-onderwerp. De investeerders zijn allemaal automatisch ambassadeur. Ze vertellen het verhaal verder. Zo leveren de Buitengewone Varkensdagen leuke plaatjes en enthousiaste verhalen op. De vijftigplussers roemen ‘de smaak van vroeger’, ouders met kinderen sturen schattige foto’s van kleine biggetjes rond. Buitengewone Varkens sluit ook goed aan bij een trend van gezonder eten. ‘Een diervriendelijk antibioticavrij product met de smaak van vroeger, wat dichtbij, zichtbaar en aaibaar is.’ Daarbij staat eerlijkheid voorop.

Giesen: ‘We moeten blijven doen wat we zeggen dat we doen, anders is het vertrouwen weg en dat krijg je moeilijk weer terug. ‘Het valt ons heel erg mee hoeveel energie het kost om investeerders te krijgen,’ meldt Giesen. Eenmaal betrokken als investeerder kosten mensen wel tijd. ‘We krijgen veel individuele vragen die allemaal beantwoord moeten worden.’ Daar staat tegenover dat het contact met de investeerders als waardevol wordt omschreven. ‘Het is een heel fijne manier om mensen aan je te binden.’

Dankzij een goed netwerk haalt de Zeeuwse onderneemster een kapitaal op

Wat

Petra de Boevere was ondernemer in Breskens. Eind 2011 concludeerde ze dat in die plaats geen toekomst meer voor haar slijterij was. Ze wilde met haar zaak verhuizen naar Sluis. Haar toenmalige winkel zat ooit op een mooie locatie, die in de loop der jaren door het omleggen van wegen in het dorp minder aantrekkelijk werd. Haar a-locatie werd een blocatie. Daarbovenop kwam de recessie. Die twee omstandigheden waren slecht voor de zaak. ‘Ze zorgden voor omzetverlies, heel veel omzetverlies. Eigenlijk dramatisch veel,’ aldus Petra. ‘Ik wist dat deels wel te compenseren door online verkoop, meer specialisatie en de afgelopen jaren ook door schrijven en lezingen. Maar kijkend naar de omzet van onze fantastische winkel op inmiddels de meest waardeloze locatie, was de conclusie dat er voor ons daar geen toekomst was.’

En dus wilde ze verhuizen. Ze liet haar oog vallen op een nieuw pand op een A-locatie in Sluis. Maar om te kunnen verhuizen en verbouwen was 100.000 euro nodig. Hoe De Boevere smeedde een plan: ‘Om de kosten voor de verhuizing te dekken is #plan2012 bedacht, waarbij ik 100 vipklanten zoek die bereid zijn 1000 euro naar ons over te maken en daarvoor in de plaats 24 cadeaubonnen ter waarde van 50 euro ontvangen met een totale waarde van 1200 euro, die ze pas vanaf een jaar later mogen verzilveren in onze winkel.

Vip-klanten krijgen na datzelfde jaar 20 procent rendement in drank. Deze bonnen mogen ook weggegeven worden als relatiegeschenk en we zullen vanaf de verzilverdatum elke maand een vip-doos aanbieden waarbij tegen insturen van één bon een doos speciaal geselecteerde wijnen ter waarde van 50 euro inclusief verzendkosten wordt teruggestuurd.’

Eind 2011 begon De Boevere online te werven en informeren. Ze richtte een speciale gesloten Facebookomgeving in voor de vips waarop ze lief en leed over de actie deelde en aanbiedingen speciaal voor de vips aankondigde. Op Twitter liet ze weten hoe de voortgang verliep en maakte ze het verhaal spannend door iedere nieuwe vip aan te kondigen.

Dat het kan, werd duidelijk en dat trok weer nieuwe mensen aan. Op 20 april 2012 kon De Boevere op haar blog melden dat alle honderd vip-pakketten weg waren. Dit mooie succes werd op 11 juni met alle vips gevierd bij een officiële opening. ‘Het was een geweldig feest met mooie mensen uit alle windstreken. Mensen die in een project als dit stappen blijken namelijk stuk voor stuk mensen met een open geest te zijn. Als je die bij elkaar brengt zie je weer allemaal prachtige nieuwe verbindingen ontstaan en voel je de energie zinderen. En misschien is dat nog wel het allermooiste deel van dat hele crowdfunden: de crowdfun.’

Succesfactoren

De Boevere laat zien dat je je voor crowdfunding niet bij een platform hoeft te vervoegen. Communicatie via blog, Twitter en Facebook zijn voldoende om het gesprek gaande te houden en het verhaal aandacht te geven. Het rekeningnummer van slijterij De Vuurtoren doet de rest.

Bij De Boevere is de urgentie voelbaar. Het water staat haar tot aan de lippen, er moet iets gebeuren. En er is een deadline om de financiering rond te krijgen. Voor een harde datum moet ze het geld hebben anders kan de verhuizing niet doorgaan. Het bedrag voelt haalbaar. 100 000 euro is weliswaar veel, maar 100 mensen die 1000 euro inleggen om een waarde van 1200 euro terug te krijgen: dat moet te doen zijn.

Maar Petra zelf is de grootste succesfactor. Ze profiteert van al die jaren die ze actief op sociale media is en natuurlijk van de band die ze met de mensen in haar winkel heeft opgebouwd. Ze deelt successen en mislukkingen, laat mensen meeleven; en dat werpt vruchten af. Haar gunfactor is groot.

Trefwoord(en): voorpublicatie, vparchief2012,

Internetondernemer Erwin Blom beschrijft in zijn boek Crowfunding aan de hand van interviews met specialisten en aansprekende voorbeelden uit de praktijk hoe je je crowdfundingproject tot een groot succes maakt.

Over de auteur: 

Erwin Blom (1961), internetondernemer, schrijver vna de boeken Handboek Communities en De Realtime Revolutie en twitteraar van het eerste uur, was eerder onder andere het hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO.

De Ondernemer deelt uit!

Geïnspireerd geraakt of enthousiast geworden door de hiernaast beschreven cases? Erwin Bloms boek Crowdfunding kun je bij ons winnen. Volg ons op Twitter, retweet de actietweet en wie weet ben jij één van de gelukkigen.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Lidl verkoopt wijn van 349 euro

    DeOndernemer

    Lidl verkoopt wijn van 349 euro
    22 uur geleden
    Voor een luxe wijn naar de Lidl? Ja! In de Duitse webshop kun je sinds kort verschillende Bordeauxwijnen kopen waarvan de duurste voor een slordige 349 euro over de toonbank gaat.

  • Nooit meer een onvoldoende voor wiskunde

    DeOndernemer

    Nooit meer een onvoldoende
    23 uur geleden
    De grootste nachtmerrie van leraren is tot leven gewekt; de Photomath. In mum van tijd kunnen leerlingen wiskundige sommen oplossen door enkel en alleen een foto te maken van de som. De app zoekt naar cijfers en rekensymbolen en rekent vervolgens de complete som uit.

  • Franchiser krijgt meer macht

    BC.nl

    Franchiser krijgt meer macht
    Gisteren, 11:02
    Franchisenemers die in de clinch liggen met hun franchisegever kunnen in de toekomst naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen. In een brief aan de Kamer heeft Minister Kamp van Economische Zaken de oprichting hiervan aangekondigd.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: QdMemo, 22 aug 2014 09:23
Aweosme - Our aim is to capture elegance in a candid, photojournalistic way and to document - Very Nice Sharing Labor Day 2014 Labor Day Sales 2014.

Reageer Door: vallisbarrire, 20 mei 2014 16:38
This is a very good lesson for me. resep obat kuat tradisional

Reageer Door: vallisbarrire, 20 mei 2014 16:37
I agree, in large countries such as the United States is certainly a lot of work to do cream anisa

Reageer Door: vallisbarrire, 20 mei 2014 16:35
I agree, in large countries such as the United States is certainly a lot of work to do ramuan tradisional ejakulasi dini

 

Promotie