Succes In gesprek met inspirerende ondernemers

Huibert de Leede: 'Honderd klanten en anders failliet'

Huibert de Leede: 'Honderd klanten en anders failliet'

Door: Bram de Vrind 
Gepubliceerd: 27 november 2012 09:00
Update: 28 april 2014 11:24

Je winkelwagentje volladen met biologisch eten, terwijl de stadsboer binnenloopt met spinazie van eigen land. Zo werkt het bij stadsboerderij Uit Je Eigen Stad in Rotterdam. Of het een succes wordt? Mede-oprichter Huibert de Leede weet het niet en het kan hem ook niks schelen. "Je moet risico durven nemen. No guts no glory."

#Succes:

 

De stadsboerderij openede dit najaar op een verlaten rangeerterrein bij het Marconiplein in Rotterdam. De 2 hectare grote boerderij mag zich de grootste urban farm van Europa noemen.

Tegeltjeswijsheden verboden. Formuleer je succesformule in twee zinnen.

"Mensen vinden ons gaaf, omdat ze willen weten waar hun eten vandaan komt. En niks is zo lokaal als eten Uit Eigen Stad."

Leg uit.

Mensen willen weten: waar komt mijn eten vandaan? Dat geldt niet alleen voor yuppen; de volkstuintjes schieten als paddenstoelen uit de grond. Mensen willen weer hun eigen voedsel telen. Ze willen gezonde producten uit eigen streek. En nergens vinden ze producten van zo dichtbij huis als bij ons. Ook zijn initiatieven zoals Marqt dat lokaal voedsel inkoopt, signalen dat het die kant opgaat.

Waar draait de urban farm om: geld of idealen?

De idealen komen eerst. We willen stadsbewoners weer in contact brengen met hun eten. We hebben daarvan prachtige voorbeelden gezien, zoals in Milwaukee in Amerika waar de urban farm stadsbewoners met elkaar heeft verbonden doordat ze samen oogsten. De ideologie was ons startpunt. Maar we moeten er ook voor zorgen dat het rendabel wordt. Duurzaamheid is ook je eigen broek ophouden.

Maar succes en ideologie gaan vaak niet samen.

Dat zou bij ons zo kunnen zijn. De kans is aanwezig dat we over een jaar failliet zijn. Ik ben realist genoeg om te weten dat het heel lastig wordt. Ik heb zeven jaar reorganisaties gedaan als consultant. Dan bereken je ook hoeveel FTE een bedrijf moet hebben om weer rendabel te worden. Ik geef ons 75 procent kans dat we het redden.

| Foto: Frank Hanswijk

Hoe dan?

We willen het rendabel maken door de hele voedselketen in eigen hand te houden. We zijn dus geen geld kwijt aan dure leveranciers. We hebben berekend dat we per dag 100 betalende klanten over de vloer moeten hebben. Anders ga je gewoon failliet. We hebben 1,1 miljoen euro startkapitaal gekregen. Dat moeten we allemaal terugbetalen. Het is in ieder geval wel de goede tijd om een stadsboerderij te beginnen.

Succes komt met vallen en opstaan. 

Eens. In zijn algemeenheid vind ik dat je moet risico's durven nemen om succes te krijgen. Daar zijn we in Nederland nogal slecht in. Je moet risico durven nemen. No guts no glory!

Mijn meest verbazingwekkende succes...

Dat is de massale media-aandacht. We hebben journalisten uit twintig verschillende landen op bezoek of aan de lijn gehad. Na dit interview heb ik een afspraak met een Oostenrijkse journalist. Stadslandbouw is echt een hype. Iedereen lult erover. En wij zijn de eerste en de grootste van Europa. We zitten dus wel op de goede golflengte. Maar het enge is dus: we moeten honderd mensen per dag over de vloer hebben. Dan pas wordt het een succes.

Succes is een zegen.

Zeker. Maar niet altijd. Al die media-aandacht leidt bijvoorbeeld af van de kern. Ik had in plaats van dit interview ook kunnen schilderen of verbouwen. Je moet wel goed focus houden en jezelf afvragen: waar verdien ik nu eigenlijk mijn geld mee?

De grootste bedreiging van mijn succes...

Onze grootste bedreiging is dat we te inefficiënt worden. Zowel de horeca als landbouw zijn heel arbeidsintensief. En arbeid is heel duur in Nederland. Er heeft in de landbouw niet voor niets schaalvergroting plaatsgevonden. We hadden een ideaal en we proberen het rendabel te maken. Maar het kan mislopen. Daar moet je reëel over zijn.

Succes is eindig.

Ik denk dat je je in ons geval moet afvragen: is lokaal en gezond eten een hype die overgaat? Ik denk het niet. 75 procent zal altijd uit pakjes blijven eten, maar er is een behoorlijke stroming die gezond eten wel belangrijk vindt. Dus ik denk dat ons succes niet eindig is. Wij zijn blijvend.

Trefwoord(en): succes, lsucces,

| Hoofdfoto Frans Hanswijk

DeOndernemer.nl voelt elke week inspirerende ondernemers aan de tand over het begrip 'succes'. Deze editie: Huibert de Leede, mede-oprichter van de grootste urban farm van Europa: Uit Je Eigen Stad in Rotterdam.

Huibert de Leede

#Geboren:

Utrecht, 12-08-1976

#Opleiding:

Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht

#Houdbaarheidsdatum succes:

Oneindig.

#Ondernemerstips:

- Focus, focus, focus op het eindresultaat.

- Risico's durven nemen. Op je bek gaan is niet erg. Je belandt in Nederland toch niet in de goot.

- Doorzetten. Ook met tegenslagen.

Twitter @Uitjeeigenstad

Facebook Uitjeeigenstad

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Transavia gaat stunten met ticketprijzen

    ANP

    Transavia wordt spotgoedkoop
    Gisteren, 09:33
    Wie zeer goedkoop wil vliegen, kan daarvoor straks ook terecht bij Transavia. De luchtvaartmaatschappij wordt omgevormd tot een grote prijsstunter, die de concurrentie aan kan met easyJet en Ryanair.

  • Kabinet schiet in eigen voet met tabakaccijns

    ANP

    Kabinet schiet in eigen voet
    Gisteren, 09:51
    Hoewel sigaretten en andere rookwaar in Nederland steeds duurder worden, leveren ze de overheid steeds minder op. Dat claimen de brancheorganisaties die vinden dat Financiën de ogen sluit voor het zogeheten 'weglekeffect'.

  • Nep-guacamole Albert Heijn grootste leugen

    ANP

    Nep-guacamole grootste leugen
    Gisteren, 13:12
    De guacamole met slechts 0,7 procent avocadopoeder van het eigen merk van Albert Heijn, dat is volgens de stemmers op de website van de Consumentenbond de grootste marketingsmoes.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: QdMemo, 22 aug 2014 09:11
Aweosme - Our aim is to capture elegance in a candid, photojournalistic way and to document - Very Nice Sharing Labor Day 2014 Labor Day Sales 2014.

Reageer Door: aliseo, 25 mei 2014 15:28
We have the Best Kensington Escorts is a new and exciting platform for lovely people to meet each other for the purposes of companionship and relationship building. Unlike other agencies we only employs the most sophisticated female courtesans in London. We aim to provide a service that is second to none. We invite our clients to make suggestions so that we can improve our service to them. We welcome you to our new and pleasantly surprising new features and models. Our models are available for both home and hotel visits throughout London. this link

Reageer Door: jakdown123, 18 mei 2014 19:51
There are some rare cases for which the treatment protocol will not work. And this is why I’ve put this strong guarantee in place. If you belong to the unlucky few who don’t see immediate benefits after starting this protocol, you will receive your money back. Every cent of it and without any silly questions.https://www.rebelmouse.com/