Succes In gesprek met inspirerende ondernemers

Dominique Persoone: 'Chocolade snuiven is rock-'n-roll'

Dominique Persoone: 'Chocolade snuiven is rock-'n-roll'

Door: Paul Schram 
Gepubliceerd: 24 december 2012 11:46
Update: 18 maart 2014 11:52

Op zijn schouder heeft chocolatier Dominique Persoone een grote tattoo laten zetten. Een rode, uitgestoken tong, met de tekst: 'Chocolate is rock-'n-roll'. Hij bedacht bonbons gevuld met bloemkool of parmaham en chocolade die gesnoven moet worden als coke. 'Gekke creaties daar hou ik van: curry, tequila, cola, wasabi en Japanse sake.'

Succes:

 

Dominique Persoone is geen doorsnee chocolatier. Shock-o-latier noemt de rebelse Belg zichzelf. Het is iemand met een neus voor verrassende vondsten en creaties. Zoals de bonbon met chilipeper, die hij voor de Red Hot Chili Peppers maakte. Heeft hij het tot een vermelding in de Michelin Gids geschopt. Dat kunnen slechts twee andere chocolademakers ter wereld hem nazeggen.

Tegeltjeswijsheden verboden. Formuleer je succesformule.

'Misschien is het toch een cliché: geloven in jezelf. Dat blijft voor mij de basis. Gekke dingen blijven bedenken en buiten de lijntjes kleuren.'

Zoals chocolade snuiven alsof het cocaïne is?

'Van de snuifmachines heb ik er inmiddels al 15.000 verkocht. Ik heb het bedacht voor een feestje van The Rolling Stones. Ik mocht koken voor de 65e verjaardag van Keith Richards. Ik bedacht het apparaat waarmee men cacao rechtstreeks in de neusholte kan schuiven. Cacao snuiven in plaats van coke. Ze waren verrukt.'



Waarom zou ik in hemelsnaam chocolade snuiven?

'Dat is een totale sensatie. Je schiet met het apparaat de chocolade in je neus, met een beetje munt en gember zet het de weg naar je hersens open. Het is een weldadig gevoel dat zo’n tien minuten duurt, je voelt overal chocolade.'

Chocolade smaakt toch niet bij alles.

'Je moet chocolade bij alles proberen. Ik ben ook geen chocolatier van oorsprong, maar kok. Ooit ging ik gekke dingen doen. Ik probeerde chocolade bij alles. Mensen zeiden dat ik gek was. Ik probeer het gewoon met alle ingrediënten.'

Ze noemen je ook wel een smakenacrobaat.

'Laatst had ik uit Italië een Parmaham meegenomen. Die ga ik dan bakken, koken, snijden en proberen met verschillende soorten chocolade. Gekke creaties daar hou ik van: curry, tequila, cola, wasabi en Japanse sake. Soms schiet ik weleens uit de bocht, gelukkig zegt mij vrouw dan dat ik te ver ga.'

Je noemt jouw echtgenote ook als belangrijke succesfactor.

'Zij is de belangrijkste factor van mijn succes. Ze is zakelijk ongelofelijk sterk. Zo maakt ze mijn kostprijsberekingen, stuurt de facturen en zorgt dat mijn negenendertig man personeel op tijd het salaris krijgt. Zonder haar ben ik nergens.'



Hoe blijf je succesvol?

'Ik hoop dat ik lang door kan gaan, daarvoor moet ik altijd blijven proberen te innoveren. Dat begint met het serieus nemen van mijn eigen personeel. Om de week kom ik met het personeel bij elkaar en gaan we dingen proberen. Ik geef een presentatie over nieuwe producten of over gerechten die ik ben tegengekomen. Dan werkt iedereen in groepjes aan zijn eigen creaties. Aan het eind van de dag komen we weer bij elkaar en geeft iedereen een presentatie voor elkaar. Zo blijf je scherp. Succes en creativiteit kan je zo organiseren.'

Is succes altijd een zegen?

'Succes is prachtig. Ik reis voor mijn programma's de wereld over, kan doen wat ik wil, maar ik heb vaak ook de shit. Ik had nooit gedacht dat ik een bedrijf zou leiden met zoveel personeel. Ik heb inmiddels negen PC’s met negen e-mailadressen. Je zou denken dat mensen dan beter gaan communiceren, maar vaak is dat moeilijker dan ooit. Het bedrijf draaiende houden en mensen tevreden. Dat is de uitdaging.'

Trefwoord(en): succes, psucces,

Dominique Persoone

Geboortedatum
24 september 1968, Brugge

Opleiding:
Koksopleiding

Werk: 
Chocolatier. Twee winkels. In Brugge, Antwerpen. Daarnaast schrijver van boeken over chocolade en presentator.

3 ondernemerstips:
- Hard werken
- Creatief blijven
- Vrouw kostprijsberekening laten maken.

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  


 

Meest gelezen deondernemer

  • Kasper Klaarenbeek: Word geen grijze gehaktbal!

    DeOndernemer

    Word geen grijze gehaktbal!
    Gisteren, 10:23
    Mensen zijn gewoontedieren en sluiten zich graag aan bij de massa. Comfort is waardevol, totdat je er last van krijgt omdat het je blokkeert in je ontwikkeling. Kasper Klaarenbeek waarschuwt ondernemers in zijn boek Ben jij wel MerkWaardig genoeg? om geen grijze gehaktbal te worden.

  • Startup Famatic laat oma niet digitaal verpieteren

    DeOndernemer

    Startup tegen digitaal verpieteren
    23 uur geleden
    De startup Famatic lanceert dinsdag een nieuwe oplossing om ouderen te verbinden met familie en vrienden. "Ik wil graag dat mijn schoonmoeder toch de leuke momenten van mijn kinderen mee kan maken."

  • Horeca prooi gelikte nepgroothandel

    ANP

    Horeca prooi nepgroothandel
    Gisteren, 09:44
    Malafide webshops lijken zich steeds vaker te storten op kleine ondernemers, voornamelijk in de horeca.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel: