Faillissement aangevraagd

Pier op sterven na dood

Pier op sterven na dood

Gepubliceerd: 2 januari 2013 14:10
Update: 2 januari 2013 15:15

Verveling deze vakantie toegeslagen? Bezoek nog snel even de Pier van Scheveningen voor het te laat is. Ooit de hotspot van de Nederlandse kust is bijna verleden tijd. De Pier van Scheveningen heeft faillissement aangevraagd. Dat maakte horecaconcern Van der Valk, eigenaar van het economisch onrendabele kustbouwwerk, woensdag bekend.

Lees ook:
Scheveningse Pier op instorten

In juni liet Van der Valk al weten dat het zou gaan stoppen met de exploitatie van zijn restaurant en casino in Scheveningen. Vervolgens werd er naarstig gezocht naar kopers. ,,Tot vorige week waren hierover onderhandelingen gaande, maar deze liepen op niets uit. Vanwege de druk van onderhoudskosten is daarom bij de rechter een faillissement ingediend'', aldus een woordvoerder.

Volgens hem is de faillissementsaanvraag van slechts één van de vestigingen van Van der Valk juridisch mogelijk, omdat de hotels en restaurants binnen de keten zelfstandige ondernemingen zijn en niet allemaal op naam staan van hetzelfde lid van de familie Van der Valk.

De woordvoerder kon woensdag niet zeggen hoeveel mensen door het op de fles gaan van de Pier precies hun baan zullen verliezen. ,,Ook de eigenaren van winkeltjes op de Pier worden namelijk benadeeld. Deze huurden hun winkelruimte van Van der Valk, die het onderhoud van de Pier voor zijn rekening nam. Dat komt nu te vervallen."

Gemeente
De gemeente Den Haag gaat er vooralsnog van uit dat Van der Valk verantwoordelijk blijft voor het onderhoud van de Pier en wil niet reageren op een mogelijk faillissement. ,,Onlangs hebben wij nog onderhoudswerkzaamheden aan de Pier laten verrichten en daarvan hebben wij de rekening gewoon naar Van der Valk gestuurd", zegt een woordvoerder van de gemeente.

Het familieconcern kocht het bouwwerk in 1991 voor een symbolisch bedrag van 1 gulden (0,45 eurocent).








Houten constructie
De eerste pier van Scheveningen werd geopend in 1901 en was een houten constructie die direct achter het Kurhaus lag. In 1943 werd de pier gesloopt door de Duitsers, omdat ze niet wilden dat de vijand er gebruik van zou maken. De Duitsers hadden er spullen opgeslagen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

1961
De nieuwe pier verrees een paar 100 meter ten noorden van de oude. Prins Bernhard opende deze feestelijk in 1961.

1991
Het Van der Valkconcern nam in 1991 voor een symbolisch bedrag van 1 gulden het bouwwerk over. Het concern breidde de pier uit en overdekte een deel. In september 2011 brak er brand uit op de Pier. Het deel dat werd verwoest, betrof een appartement boven een kinderspeeleiland.

De huidige Parel van de Noordzee is 300 meter lang en steekt bij hoog tij 23 meter boven de zeespiegel uit. Op de uitkijktoren van 60 meter hoog is een platform met zicht tot 17 kilometer.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen deondernemer

  • Ondernemer verandert modder in goud

    DeOndernemer

    Modder verandert in goud
    20 uur geleden
    Dankzij de snelle opmars van de 'obstacle run' werd het bouwbedrijf van Herbert Rougoor een groeibriljant in crisistijd. De Achterhoekse ondernemer levert de obstakels waarover de met modder besmeurde deelnemers zich een weg moeten banen. "Over drie jaar worden er ook obstacle runs in China gehouden."

  • Dinsdag waai je écht weg

    ANP

    Dinsdag waai je écht weg
    21 uur geleden
    De kustprovincies moeten dinsdag rekening houden met stormwinden. Langs de noordkust staat een noordwesterstorm, mogelijk windkracht 9. Het hele land krijgt te maken met zware windstoten.

  • Vroeger deed je het met je etalageruit

    DeOndernemer

    Vroeger had je alleen je etalageruit
    Gisteren, 07:28
    Vroeger, heel lang geleden, had je vrijwel alleen je etalageruit om te laten zien wat je in de aanbieding had. Tegenwoordig lijkt er elke week wel een communicatiemiddel bij te komen.

Meer nieuws deondernemer

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie