Economen voor afbouw aftrek hypotheekrente

Gepubliceerd: woensdag 22 februari 2012 17:51

Een groep van 22 vooraanstaande economen stelt in een 'zesstappenplan' dat hervorming van de woningmarkt noodzakelijk is. Als belangrijkste maatregel zien zij de geleidelijke afbouw van de aftrek van hypotheekrente.

Intiatiefnemers zijn Lans Bovenberg van de Universiteit van Tilburg en Dirk Schoenmaker van de Duisenberg school of finance.

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen economie

  • Huizenmarkt potdicht

    DeOndernemer

    Huizenmarkt potdicht
    21 uur geleden
    Afgestudeerden in Amsterdam kunnen vrijwel nergens wonen.

  • Groei Aziatische economieën loopt terug
    22 uur geleden
    De economische groei in China en andere landen in Zuidoost-Azië valt dit jaar iets sterker terug dan gedacht. Dat bleek woensdag uit nieuwe prognoses van de Wereldbank.

  • 'Ambtenaren maken plannen exit'
    18 uur geleden
    Topambtenaren van de eurozone hebben woensdag afgesproken dat elke lidstaat van de muntunie zich afzonderlijk moet voorbereiden op een Griekse exit. Dat zeiden twee functionarissen tegen persbureau Reuters.

Meer nieuws economie

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

Reageer Door: annw, 24 feb 2012 00:53
Marjann schreef:
[...]Ik begrijp waarom u dit zo ziet echter het klopt niet. Punt is dat ik een brede hervorming voorsta. De oude situatie is reeds 10 jaar over zijn houdbaarheidsdatum heen. Dit kabinet rommelt door op de oude weg waarbij zij een agenda voor een kleine groep heeft. In die agenda staat niet het belang van NL voorop. Ik schreef ook duidelijk dat de HRA beperken maar deels werkt, er moet gebeuren. Leest u hier het complete plaatje, is pittig maar als u het totaal kunt overzien zult u bemerken dat de hervormingen de burger centraal zet en een keus biedt hoe zijn leven in te richten. Een keus die er nooit echt is geweest en nu met Rutte I al helemaal niet. http://nl-debat.webnode.nl/
We zijn het ongetwijfeld eens over bijna alle sociaal-economische zaken. De kwestie is, dat deze 'vernieuwing' de woningmarkt niet vlottrekt. En dat laatste is noodzakelijk om onze economie weer vlot te trekken. Doordat de werkelijke oorzaak, toenemende baan- en inkomensonzekerheid, niet wordt aangepakt, integendeel, zelfs wordt versterkt, raken we alleen maar verder in het slop. En natuurlijk is de hypotheekrenteaftrek een dramatische ontsporing, die meer kwaad dan goed doet, en die volledig moet verdwijnen. Ik maak me sterk, dat in dat geval aflossing niet eens een noodzaak zal zijn, los van de wenselijkheid ervan.

Reageer Door: Marjann, 23 feb 2012 23:02
annw schreef:
[...] Deze redenering is gebaseerd op het beeld van de oude economie. Daarin is een forse daling van de huizenprijzen voldoende om de markt weer op gang te brengen. In de nieuwe economie, die ons door de neoliberalen is geschonken, is inkomenszekerheid de beslissende factor. Nadat het idee van baanzekerheid aan flarden is geschoten, onder het mom van moderniteit, gebeurt dat nu met inkomenszekerheid. De gevolgen ervan zijn niet minder dan een nachtmerrie. Waarvan de puinhopen van de huizenmarkt slechts een fractie vormen.
Ik begrijp waarom u dit zo ziet echter het klopt niet. Punt is dat ik een brede hervorming voorsta. De oude situatie is reeds 10 jaar over zijn houdbaarheidsdatum heen. Dit kabinet rommelt door op de oude weg waarbij zij een agenda voor een kleine groep heeft. In die agenda staat niet het belang van NL voorop. Ik schreef ook duidelijk dat de HRA beperken maar deels werkt, er moet gebeuren. Leest u hier het complete plaatje, is pittig maar als u het totaal kunt overzien zult u bemerken dat de hervormingen de burger centraal zet en een keus biedt hoe zijn leven in te richten. Een keus die er nooit echt is geweest en nu met Rutte I al helemaal niet. http://nl-debat.webnode.nl/

Reageer Door: annw, 23 feb 2012 21:45
Marjann schreef:
[...]Alleen de HRA beperken werkt maar deels. Het betekent dat de huizenprijs gaat dalen waardoor de grote groep die nu niet kan kopen wel kansen krijgt. De huurprijzen dalen dan ook omdat de huurprijs gekoppeld is aan de prijs van grond en bebouwing. Er moet meer gebeuren. Belasting stelsel vereenvoudigen, basis inkomen, fiscale aftrekposten weg halen, diverse toeslagen opheffen en werken - wonen hervormen zodat de burger de vrijheid krijgt uit de "loonslaaf" situatie te komen.
Deze redenering is gebaseerd op het beeld van de oude economie. Daarin is een forse daling van de huizenprijzen voldoende om de markt weer op gang te brengen. In de nieuwe economie, die ons door de neoliberalen is geschonken, is inkomenszekerheid de beslissende factor. Nadat het idee van baanzekerheid aan flarden is geschoten, onder het mom van moderniteit, gebeurt dat nu met inkomenszekerheid. De gevolgen ervan zijn niet minder dan een nachtmerrie. Waarvan de puinhopen van de huizenmarkt slechts een fractie vormen.

Reageer Door: annw, 23 feb 2012 21:39
Sitter schreef:
Ehh..... Lans Bovenberg en ehh... Dirk Schoenmaker? Even denken.... NOOIT VAN GEHOORD !!!! De overige 20 "economen" moeten nog afstuderen! Het verdwijnen van de hypotheekaftrek levert alleen maar een zwaardere last op voor starters en ouderen die opnieuw een hypotheek willen afsluiten of verlengen. Het kopen van een betaalbare woning voor starters wordt hierdoor helemaal onmogelijk. Het verdwijnen van de hypotheekaftrek moet bespreekbaar kunnen zijn voor inkomens boven een ton.
Lans Bovenberg is een conservatieve CDAer, hoogleraar economie, die het bestond om te zeggen dat hij de evangelische economie had ontwikkeld en dat Jezus de eerste econoom was. In ernst. Ik noem zulke mensen volslagen idioot en volstrekt onbetrouwbaar. Anderen varen blind op zijn aanwijzingen.

Reageer Door: Marjann, 23 feb 2012 18:23
pbv2 schreef:
[...] Ook jij snapt het niet Marjann, als de HRA wegvalt dan dalen de huizenprijzen, maar niet de maandelijkse lasten. Al die idioten die denken dat dan de huren omlaag zullen gaan komen dus bedrogen uit. Want als de HRA wegvalt dan betekent dit dat de hypotheekrente zwaarder gaat wegen omdat dat van het netto inkomen betaald zal moeten worden. Ook als je dit allen met de de hypotheken gaat doen die boven de 3,5 ton vallen zal er een drempeltje ontstaan die maakt dat er een enorm verschuil zal zijn tussen de huizen van 3,5 ton en net daaronder. Een echte rijkaard heeft daar geen boodschap aan want die kan nu voor een prikkie een huis aanschaffen in het veel duurdere segment omdat die voor de middenmoot niet meer te betalen zal zijn. Dus die huizenmarkt zal op die grens enorme scheuren gaan vertonen. Jullie denken allemaal het veel beter te weten, maar het is beter om je daar eens een beetje meer in te verdiepen. Voordat je nu met de opmerking komt dat dit mij ook zal treffen omdat ik hier zo op ...
U heeft erg veel woorden nodig om aan te geven dat u er zeer weinig van begrijpt. Daling van de huizenprijs is nodig om de catastrofe, Nationale hypotheek schuld, die een neergang van de huizenprijs staat te wachten als de burger geconfronteerd wordt met gedwongen verkopen. Dus feitelijk is het vrijwillig aanpassen de stap die gecontroleerd uitgevoerd kan worden in tegenstelling tot de markt versus economie haar werk te laten doen. U blinkt met uw bijdrage uit in roeptoeteren omdat u niet kijkt naar de risico's maar uitgaat van een behoudende gedachte die volledig buiten de realiteit ligt.

 

 
 


© Copyright DePers.nl