Voorpublicatie Waarom zeuren en de baas bij elkaar horen

Lekker zeuren tegen de baas

Lekker zeuren tegen de baas

Door: Miranda Keijser-van Gils
Gepubliceerd: 18 december 2012 11:59
Update: 18 december 2012 12:07

Wat moet je als manager nou met al dat gezeur? En vooral met die zeurders? Hoe krijg je het voor elkaar dat medewerkers de ideale mix van lichaam, hoofd, hart en ziel kunnen inzetten op het werk? Wat is de bedoeling van jouw rol?

Het woord management is afgeleid van de Franse term ménagement, de kunst van het dirigeren, wat teruggaat op het Latijnse manu agere ‘aan de hand leiden’. Van management doen vele verschillende definities de ronde die met elkaar gemeen hebben dat managen ervoor zorgt dat er iets gebeurt wat anders niet zou gebeuren. Dat bereikt de manager door allerlei verschillende dingen te doen en veel verschillende kwaliteiten en competenties in te zetten.

Management lijkt een soort black box. Misschien wel tovenarij. Is een manager idealiter soms een soort Tinkerbell?

Management was ooit bedoeld om processen te verbeteren, mensen aan te sturen en de boel beter te maken. Door managers te laten denken en de werknemers te laten uitvoeren: de denkers en de doeners. Dat was vroeger. Want nu denkt iedereen zelf wel na over hoe het anders of beter kan.

Waardebrengers

Met het meeste werk uitbesteed aan technische installaties, computers of lagelonenlanden, zijn werknemers die overblijven geen radertjes in een grote machine. Het gaat niet zozeer om wat je allemaal weet, maar om wat je bijdraagt en aan waarde toevoegt. Voor de klant, voor je collega of voor je baas. Geen werknemers maar waardebrengers. We vervullen geen taak, maar hebben een doel. En dat vraagt om nieuw management.

Chocolade maken

Want wat ben je dan nog als manager, als je taak niet meer is het beter te weten? Een stimulator? Inspirator? Is een manager niet iemand die van de last die gewoonweg niet te verlichten is, helpt ‘chocolade te maken’? Limonade van citroenen? Iemand die helpt om het gezeur de baas te worden?

Wow, de baas!

En hoe word je eigenlijk manager? Je groeit erin of het overkomt je misschien. Voor sommigen is het wellicht ook een logische stap. Met de jaren groeien de kennis en senioriteit en op een gegeven moment ben je aan de beurt. Dat mag je leiding gaan geven. En we roepen wel dat het een vak apart is, maar de vraag is of we daar elkaar op durven selecteren. ‘Moet je nou juist wel of geen kennis van de inhoud hebben?’ is bijvoorbeeld zo’n veelgestelde vraag waarover de meningen nogal eens verdeeld zijn.

Vormen van leiderschap

Dan de stijl van leidinggeven. Ook zo’n fenomeen. Misschien zijn er wel zoveel managementstijlen als er managers zijn. Toch zijn er door de jaren heen verwoede pogingen gedaan de verschillende mogelijke stijlen van leidinggeven onder enkele overzichtelijke noemers te brengen.

Wat hebben we allemaal de revue zien passeren de afgelopen jaren:

transactioneel en transformationeel leiderschap.
Of autoritair, democratisch en participerend leiderschap.
Charismatisch leiderschap.
Technocratisch leiderschap.
Directief of juist coachend leiderschap.
Ondersteunend of delegerend leiderschap.
Situationeel leiderschap.
Dienend leiderschap en mijn favoriet: verleiderschap.

Wat voor smaak je ook hebt, besef dat het simpele feit dat je manager bent, betekent dat je een magneet bent voor gezeur. Want je bent de baas, verantwoordelijk voor van alles en nog wat en je krijgt dus ook de schuld van de meest uiteenlopende zaken.

Integraal management? Ai..

En pas vooral op als je ergens werkt waar sprake is van het zogenoemde integraal management. Want dan moet je helemaal een alleskunner zijn. Je moet verstand hebben van de business en vooral van mensen, kunnen inspireren en goed zijn met getallen, snappen hoe procesinnovatie werkt en een allround-hr-specialist, commerçant en vertrouwenspersoon zijn.

En natuurlijk kun je dat nooit allemaal goed doen en zullen mensen daarover zeuren. Net zoals jij zeurt over jouw baas.

Gezeur hoort erbij

Laten we vooral onder ogen zien dat gezeur en de baas bij elkaar horen. Want maar al te veel managers, ook met jarenlange ervaring, zijn hevig teleurgesteld als zij in hun team mensen aantreffen die zuur zijn. Boos misschien. Niet meer gemotiveerd om het onderste uit de kan te halen. Een enkeling neemt zich dan voor om het verschil te gaan maken. De zeurder als het ware te bekeren, jarenlange patronen te doorbreken.

Als dat dan niet lukt, is de teleurstelling pas echt groot. En ontstaat er een gevoel van paarlen voor de zwijnen. Van verkwiste energie. Zo’n manager wordt misschien zelf wel de medewerker die er geen heil meer in ziet. Die niet meer echt vanuit het hart te motiveren is. Die de weg van de minste weerstand kiest. Omdat hij was vergeten dat gezeur en de baas onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Drs. Miranda F. Keijser-van Gils is organisatiesociologe, coach en veranderaar. Tevens is zij veranderkundig leider van Theatergroep Plezant. Haar tomeloze energie, intuïtieve kwaliteiten en onconventionele kijk op het ontwikkelen van concepten en mensen staan garant voor een sprakelende begeleiding en innovatief resultaat.

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen kennis

  • Pauze. Wat mag en wat moet

    DeOndernemer

    Pauze. Wat mag en wat moet
    Gisteren, 11:30
    Pauze. Een welkome onderbreking van de werkdag. Maar hoe zit het met de regels rondom de duur, het aantal en het uitbetalen van pauzes? Dat is allemaal vastgelegd in de Arbeidstijdenwet, die voor de meeste beroepen geldt.

  • De zin en onzin van reviews

    De zin en onzin van reviews
    Gisteren, 10:01
    We verwachten openheid, we willen en kunnen alles van iedereen vinden en weten. We willen onze reputatie tonen. We vinden het belangrijk wat anderen van ons vinden en willen graag gezien, en dus gevonden, worden.

  • Werkgever: tandje erbij graag!

    DeOndernemer

    Tandje erbij graag!
    Gisteren, 10:15
    Werknemers mogen wel een tandje bijschakelen om hun werkgever uit de brand te helpen in moeilijke tijden. Dat is de uitkomst van een enquête onder 336 ondernemers.

Meer nieuws kennis

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie