BusinessCompleet

2013: uitzicht op stagnatie

2013: uitzicht op stagnatie

Door: BusinessCompleet 
Gepubliceerd: 14 januari 2013 10:41
Update: 14 januari 2013 10:47

De Nederlandse economie raakt maar niet op stoom en stagneert in 2013. Mogelijk treedt er in de tweede helft van het jaar een licht herstel op, maar dit is met grote onzekerheid omgeven. Dat blijkt uit de publicatie ‘Nederland in 2013: Uitzicht op stagnatie’ van Atradius Economisch Onderzoek.

Vertrouwen op dieptepunt
De binnenlandse economie staat stil door zware druk op de huishoudens. Consumenten houden ook in 2013 de hand op de knip vanwege dalende koopkracht, verder wegzakkende huizenprijzen en oplopende werkloosheid. Het consumentenvertrouwen was afgelopen jaar net zo laag als tijdens de financiële crisis in 2009 (zie figuur 1). 

Eurocrisis remt de economische groei
De eurocrisis raakt Nederlandse consumenten, bedrijven en de overheid en is daarom essentieel voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie in 2013 en verder. Het broze mogelijke herstel van de economie in de tweede helft van 2013 is geheel afhankelijk van de ontwikkelingen rond de eurocrisis. Gezien het wisselvallige optreden van Europese politici hoeft men geen plotselinge oplossing van de crisis te verwachten; in plaats daarvan gaat het stap voor stap.

 

 

Economie voorlopig kleiner dan in 2008
De omvang van de Nederlandse economie is aan het einde van 2013 nog altijd kleiner dan voor de financiële crisis in 2009 (zie figuur 2). Dit is opmerkelijk omdat na een scherpe krimp meestal een sterk herstel plaatsvindt. In plaats daarvan kregen we een zwak herstel in 2010, en begon de economie alweer in te zakken halverwege 2011. Belangrijkste oorzaken zijn de financiële aard van de crisis en het losbarsten van de eurocrisis. Het kan jaren duren voordat Nederland weer terug is op het oude niveau van 2008. 

Consument houdt hand op de knip
Consumenten hebben het in 2013 moeilijk, net als in het afgelopen jaar. Uitgaven blijven uitgesteld en huishoudens proberen hun eigen boekje op orde te brengen. De consumentenbestedingen namen vorig jaar met ruim 1 procent af en blijven dit jaar ongeveer gelijk.

Koopkracht neemt af
Er is veel van doen geweest over de koopkrachteffecten van het regeringsbeleid, maar dat iedereen de bezuinigingen in de portemonnee gaat voelen staat vast. De koopkracht voor iemand met een modaal inkomen daalt komende vier jaar met ruim 1 procent volgens de doorrekeningen van het Centraal Planbureau. Daarin is zowel het beleid van Rutte-II meegenomen als de eerder afgesproken bezuinigingen.

Lees verder.

Dit artikel is geplaatst in het kader van een samenwerking tussen DeOndernemer en BC.nl.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen kennis

  • 2014: Bijna 9900 bedrijven failliet

    DeOndernemer

    Bijna 9900 bedrijven failliet
    19 december 2014, 11:15
    Na een substantiële daling van 24 procent in 2014 zal het aantal faillissementen in Nederland volgend jaar niet veel verder afnemen. Het afgelopen jaar gingen bijna 9900 bedrijven failliet.

  • Willem Cosijn: Australië moet oranje kleuren

    BC.nl

    'Australië moet oranje kleuren'
    18 december 2014, 11:58
    "Ik zou niemand de droom willen ontnemen om in Australië aan de slag te kunnen gaan. Ik denk wel dat je er als MKB’er verstandig aan doet om te kijken of je hier een zakenpartner kan hebben." Consul-generaal Willem Cosijn in Sydney biedt er graag een platform voor.

  • Maak een bedrijfsplan met je klant

    BC.nl

    Zo maak je een bedrijfsplan
    6 uur geleden
    Steeds meer accountants- en administratiekantoren spelen in op de veranderende markt door zelf ook radicaal te veranderen: van accountant naar businesscoach. Als je jezelf tot businesscoach wilt ontwikkelen, is het een goede stap om eerst een bedrijfsplan te maken met je klanten.

Meer nieuws kennis

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie