5 aanbevelingen Meer friends/fans/followers

Essentiële social media tips voor bedrijven

Essentiële social media tips voor bedrijven

Door: Dave Vink / Menno Hansen
Gepubliceerd: 17 januari 2013 10:42

Het zal voor de meeste lezers geen verrassing meer (mogen) zijn: social media is net als andere media een middel, en geen doel. Een middel om je (potentiële) klanten te bereiken, of beter nog: om met ze in contact te komen. De grote vraag is hoe je als bedrijf/ondernemer nu op een goede manier gebruik kunt maken van social media.

Hieronder 5 tips voor het effectief inzetten van social media:

1. Bepaal je doel
Waarom wil je social media gebruiken binnen je huidige marketingcommunicatiemix? Is het om je naamsbekendheid te vergroten, om je huidige en/of potentiële klanten bij een productontwikkelingsproces te betrekken, om je onderscheidend vermogen tov je concurrent beter onder de aandacht te brengen of voor keiharde sales.

Het is slechts een kleine opsomming, maar geeft wel de verscheidenheid aan mogelijkheden weer. Logischerwijs heeft ieder doel een ander middel, vandaar dat het zo belangrijk is om deze vooraf te bepalen.

2. Maak een analyse van je huidige (online) communicatiemiddelen.
We zitten anno 2012 in het stadium dat de meeste bedrijven/ondernemers wel aanwezig zijn op de verschillende social media platformen. Alleen blijft het nog te vaak bij het alleen maar aanmaken van het account om het vervolgens te gebruiken (of misbruiken) als een verlengstuk van de normale (zend-)communicatie.

En dat is jammer, want hiermee onderschat je de kracht van social media en eigenlijk beledig je je (potentiële) klanten. Je vraagt ze om ‘op jouw feestje te komen’ en vervolgens is het enige wat je doet, dingen naar ze roepen. Hoe lang zou je zelf op een feestje blijven waar niemand iets aan je vraagt en niemand je iets aanbiedt?

De inzet van social media staat niet los van je andere communicatiemiddelen. De basis van je online aanwezigheid is je website. Dit is de plaats waar alle informatie over jouw bedrijf en het nieuws wat je gedeeld hebt terug te vinden is.

Wil je zeker zijn dat je klaar bent voor de komende jaren, zorg dan dat je een herkenbare huisstijl hebt die past bij deze tijdsgeest, je website goed toonbaar is op tablet en mobiel en de door jouw verstrekte informatie gemakkelijk deelbaar is.

Ook offline social media vermelden

Maar maak ook gebruik van je offline communicatiemiddelen om te melden dat je actief bent op social media. Dit kun je doen door bijvoorbeeld naast je webadres ook de social media kanalen te vermelden op je visitekaartje, briefpapier en envelop. En maak ook gebruik van social media hyperlinks in je e-mail handtekening.

Probeer waar mogelijk wel al duidelijk te maken wat je de aankomende friends/fans/followers mogen verwachten en kom deze belofte ook na. Als je het doel bij punt 1. bepaald hebt, mag dit niet zo moeilijk meer zijn.

3. Maak een communicatie jaarplanning
Anders dan media in handen van anderen (zoals vakbladen, tijdschriften, branche websites) ben je bij social media zelf verantwoordelijk voor het bepalen van het moment van informatie delen. En als je je doelgroep een beetje respecteert dan plaats je ook regelmatiger dan die 3 advertenties per jaar in dat vakblad en ga je wat men noemt, de conversatie aan met je (potentiële) klanten.

Het is een vorm van marketing bedrijven, wat men content marketing noemt. Content marketing onderschrijft de gedachte dat het leveren van informatie aan klanten en prospects, winstgevende klanten stuwt. Als je het doel bepaald hebt en je hebt in kaart welke andere communicatiemiddelen je nog meer hebt, is het tijd om het een en ander in een planning vast te leggen.

Voordelen vaststellen planning

Een planning brengt structuur en overzicht.Het laat zien wat goede moment zijn om informatie te delen. Het maakt duidelijk of je in bepaalde periode veel of juist weinig onder de aandacht bent, of je alvast dingen dient voor te bereiden, of je andere partijen (drukker, grafisch ontwerper, iemand die je teksten redigeert, standbouwer) moet inschakelen, of je een trapsgewijze aankondiging wilt toepassen voor een groter bereik en wanneer je dan moet beginnen enzovoort.

Want onderschat niet dat het omgaan met social media (lees: de conversatie aangaan met je klanten) tijd kost. Het is daarom prettig om vooraf te weten waar je aan toe bent.

Wat zet je in een dergelijke planning?

Zet alle belangrijke data en momenten in een overzicht;

• (inter-)nationale feestdagen en vakanties om te voorkomen dat je geen informatie gaat delen wanneer je klanten op vakantie zijn. Maar ook om te kijken of je een thematische actie wilt opzetten.
• Neem erin op een deelname aan beurs, seminar en/of bijeenkomst zodat je de opkomst kunt verhogen en ook kunt aankondigen dat je achteraf informatie zult delen. Kunnen personen zich ergens aanmelden om deze informatie achteraf te ontvangen? Op deze manier vergroot je het bereik.
• Komen er wetswijzigingen aan in jouw branche, is er corporate communicatie waar je rekening mee moet houden, ga je starten met een ambitieus project, komt er een jubileum aan, enzovoort.
• Maak je al wel gebruik van standaard reclame & PR (als advertenties, commercials, interviews) dan geef je deze ook een plek in de planning.

Als dit overzicht staat kun je kijken welke informatie jij al hebt en op welk moment je dit het best kunt delen. Maar houdt je doelgroep voor ogen, zie punt 4.

4. Gerichte content marketing
Het op deze manier delen van nieuws en informatie noemt men content marketing. Houd bij het delen van nieuws en informatie altijd de lezer (klanten/prospects) voor ogen. Het gaat NIET (alleen maar) om wat jij wílt delen, maar WEL om waar je doelgroep naar op zoek is. Zo zal het niet alleen beter beoordeeld worden door de lezer, maar ook beter gevonden worden door de zoekmachines én beter gedeeld worden door deze lezers.

5. Resultaten bekijken
Aan het eind van een periode, maar ook vooral tussendoor kun je de cijfers analyseren en je strategie zo mogelijk bijsturen. Als je de communicatie jaarplanning strak hebt bijgehouden, kun je na een periode van bijvoorbeeld een jaar de Google Analytics naast dit plan leggen.

Vind je het delen van informatie terug in de statistieken? Heb je meer friends/fans/followers? (meer f/f/f is geen doel op zich!) Zijn deze actiever? Delen ze je informatie? Welke berichten hebben het wel goed gedaan en welke niet? Blijkt het dat jouw doelgroep actiever is op LinkedIn dan op Facebook? Werkt Twitter inderdaad als aanjager? Wanneer je vooraf een sales doel hebt gesteld, zie je dit ook terug in de verkoopcijfers?

Deze informatie neem je weer mee in de communicatie jaarplanning voor het daarop volgende jaar. Een dynamische vorm van informatie delen waarbij online en offline media elkaar versterken. En zo blijf je analyseren, bijsturen, analyseren, bijsturen, misschien iets nieuwe opzetten, analyseren, bijsturen…

Je gaat nu op een gerichte, effectieve en professionele manier om met je communicatie. Social media is nu een onderdeel van je complete marketingcommunicatiemix. Dit heeft meerdere voordelen:

• Door het delen van informatie ben je regelmatiger onder de aandacht van je klanten en prospects
• Je krijgt meer feedback van je doelgroep, wat je kan helpen om je dienst/product nog beter af te stemmen op diens wensen
• Je kunt dingen gaan voorbereiden en als je merkt dat het niet lukt mensen inschakelen (ook geen spoedkosten en misschien wel een kwantumkorting verkrijgen)
• Het helpt bij de vindbaarheid in de zoekmachines. Die zijn namelijk dol op relevant nieuws!

Ben je geïnspireerd geraakt, of juist de draad kwijt, neem contact met me op.

Samen komen we eruit! En voor je het weet heb je een actievere klantengroep die informatie van je deelt, reageert op jouw vragen en graag bij jouw wilt kopen.

Dit stuk is geschreven in samenwerking met Menno Hansen (77inch)

Dave Vink is multimedia designer bij Ludic Media. Hij visualiseert verhalen (identiteit) in de vorm van animatie, webdesign en grafische vormgeving. Is altijd nieuwsgierig naar de laatste marketingtrends en technologie. Deelt graag zijn kennis en adviseert ondernemers in hun online communicatie.

Twitter @dave_vink
Linkedin Dave Vink
Youtube Ludic Media
Facebook Ludic Media

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan hyves.nl Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  


 

Meest gelezen kennis

  • Van nieuwe naar vaste klant

    DeOndernemer

    Van nieuwe naar vaste klant
    17 april 2014, 12:02
    Veel ondernemers die ook online actief zijn focussen zich te veel op het steeds opnieuw binnenhalen van nieuwe klanten in plaats van bestaande klanten te behouden met goede communicatie. Dat laatste is relatief goedkoper en daarbij waardevoller (merkbinding).

  • Even tikken en koffie is betaald

    DeOndernemer

    Even tikken en koffie is betaald
    17 april 2014, 11:16
    Even tikken en het kopje koffie is betaald. Contactloos betalen is in veel landen in Europa al gemeengoed. In Nederland maken klanten van ING deze week kennis met deze eenvoudige manier om bedragen tot en met 25 euro te voldoen.

Meer nieuws kennis

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel: