Overdracht

Sociaal netwerk cruciaal voor innovatie familiebedrijf

Sociaal netwerk cruciaal voor innovatie familiebedrijf

Gepubliceerd: 18 januari 2013 16:22
Update: 18 januari 2013 17:07

Familiebedrijven moeten om hun netwerk een beetje bij te houden nodig aan de Facebook. Ook binnen de innovatie van het familiebedrijf wordt het gebruik van sociale netwerken van steeds groter belang. En niet alleen dat, ook met het oog op bedrijfsoverdracht. En daar hebben er veel het moeilijk mee.

Lees ook:


Dat schrijft Ilse Matser in haar proefschrift. Matser is directeur van het Centrum voor het Familiebedrijf en lector Familiebedrijven aan hogeschool Windesheim. Bovendien promoveert ze vrijdag aan de Universiteit Utrecht op haar onderzoek naar de strategische prestaties van Nederlandse familiebedrijven.

Stabiele factor
Matser schrijft dat familiebedrijven een stabiele factor vormen in onze haperende economie. De promovendus ziet in dat de belangrijkste focus bij familiebedrijven vooral ligt op continuïteit voor de volgende generatie. Maar als het om bedrijfsopvolging gaat, zitten veel familiebedrijven in zwaar weer. Matser pleit er in haar onderzoek voor dat er meer geïnvesteerd moet worden in zowel relaties binnen het bedrijf, als relaties daarbuiten.

Kansen
Het onderzoek is gehouden onder ongeveer duizend familiebedrijven en laat zien dat die bedrijven niet goed genoeg zijn in het zien van mogelijkheden om binnen hun netwerk nieuwe diensten te ontwikkelen. En daarmee laten ze een hoop kansen liggen. De bedrijven zijn zo gefocust op hun inner circle, dat ze niet inzien wat voor positieve stimulans een groter netwerk van buitenaf kan bieden, bijvoorbeeld op de bankrekening.

Bedrijfsopvolging
Maters onderstreept in haar proefschrift nog eens hoe belangrijk het is dat er al vroeg rekening gehouden wordt met bedrijfsopvolging. Ze noemt ervaringskennis en vooral de overdracht daarvan van groot belang. Denk bij ervarignskennis, tacit knowledge om in vaktermen te spreken, aan echt vakmanschap. Geen boekenwijsheid dus, maar specifieke kennis die van generatie op generatie wordt overgebracht.

Investeren
Kortom: investeren in je netwerk. Zowel het netwerk dichtbij als het grotere daaromheen. Want daar zou zomaar eens de sleutel kunnen liggen tot innovatie en bedrijfsopvolging. Een win-win situatie.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

Meest gelezen kennis

  • ZZP'er werkt zonder vangnet

    ANP

    ZZP'er werkt zonder vangnet
    30 juli 2015, 08:53
    De kleine zelfstandige mag dan wel hoog opgeleid zijn, maar lijkt nog steeds niet de reserves op te bouwen voor een fatsoenlijk vangnet. Ruim de helft van de ZZP'ers heeft niets geregeld bij arbeidsongeschiktheid. Een klein deel valt terug op het inkomen van de partner, slechts een kwart heeft de risico's goed afgedekt met een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

  • ZZP'er is vakantieganger

    DeOndernemer

    ZZP'er is vakantieganger
    30 juli 2015, 11:15
    Terwijl 26% van de Nederlanders niet op vakantie gaat dit jaar, blijft slechts één op de negen ZZP’ers thuis (11,4%). Bovendien blijft de ZZP’er 22% ook langer weg: 19,5 dagen in totaal.

  • Banen met de meeste vakantiedagen

    DeOndernemer

    Vaker op vakantie met deze banen
    Gisteren, 11:08
    Het is zomer! En aangezien het Nederlandse weer niet echt zomers genoemd kan worden, vlucht het merendeel van de werknemers naar een zonnig oord. Gemiddeld knijpt een werknemer er 26,7 vakantiedagen per jaar tussenuit. Vind je dat aantal wat minnetjes? Er zijn sectoren waar je 50 dagen per jaar kan genieten van een deugddoende vakantie.

Meer nieuws kennis

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel: