Overdracht

Sociaal netwerk cruciaal voor innovatie familiebedrijf

Sociaal netwerk cruciaal voor innovatie familiebedrijf

Gepubliceerd: 18 januari 2013 16:22
Update: 18 januari 2013 17:07

Familiebedrijven moeten om hun netwerk een beetje bij te houden nodig aan de Facebook. Ook binnen de innovatie van het familiebedrijf wordt het gebruik van sociale netwerken van steeds groter belang. En niet alleen dat, ook met het oog op bedrijfsoverdracht. En daar hebben er veel het moeilijk mee.

Lees ook:


Dat schrijft Ilse Matser in haar proefschrift. Matser is directeur van het Centrum voor het Familiebedrijf en lector Familiebedrijven aan hogeschool Windesheim. Bovendien promoveert ze vrijdag aan de Universiteit Utrecht op haar onderzoek naar de strategische prestaties van Nederlandse familiebedrijven.

Stabiele factor
Matser schrijft dat familiebedrijven een stabiele factor vormen in onze haperende economie. De promovendus ziet in dat de belangrijkste focus bij familiebedrijven vooral ligt op continuïteit voor de volgende generatie. Maar als het om bedrijfsopvolging gaat, zitten veel familiebedrijven in zwaar weer. Matser pleit er in haar onderzoek voor dat er meer geïnvesteerd moet worden in zowel relaties binnen het bedrijf, als relaties daarbuiten.

Kansen
Het onderzoek is gehouden onder ongeveer duizend familiebedrijven en laat zien dat die bedrijven niet goed genoeg zijn in het zien van mogelijkheden om binnen hun netwerk nieuwe diensten te ontwikkelen. En daarmee laten ze een hoop kansen liggen. De bedrijven zijn zo gefocust op hun inner circle, dat ze niet inzien wat voor positieve stimulans een groter netwerk van buitenaf kan bieden, bijvoorbeeld op de bankrekening.

Bedrijfsopvolging
Maters onderstreept in haar proefschrift nog eens hoe belangrijk het is dat er al vroeg rekening gehouden wordt met bedrijfsopvolging. Ze noemt ervaringskennis en vooral de overdracht daarvan van groot belang. Denk bij ervarignskennis, tacit knowledge om in vaktermen te spreken, aan echt vakmanschap. Geen boekenwijsheid dus, maar specifieke kennis die van generatie op generatie wordt overgebracht.

Investeren
Kortom: investeren in je netwerk. Zowel het netwerk dichtbij als het grotere daaromheen. Want daar zou zomaar eens de sleutel kunnen liggen tot innovatie en bedrijfsopvolging. Een win-win situatie.

Aanmelden nieuwsbrief

E-mail
Voornaam
Achternaam


Verstuur

 
  Plaats dit bericht op Twitter Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl Voeg dit bericht toe aan linkedin.com Voeg dit bericht toe aan facebook.com Reageer Stuur dit bericht door per email Stuur door Druk deze pagina af op je printer Print  

 

Meest gelezen kennis

  • ZZP’er zit muurvast bij zakelijke bank

    DeOndernemer

    ZZP’er zit vast bij zakelijke bank
    18 uur geleden
    De meerderheid van de ZZP’ers in Nederland zit al 10 jaar of langer bij dezelfde bank. De reden daarvan is dat de ZZP’er niet weet hoe makkelijk het is over te stappen naar andere banken: slechts één op de drie vertrouwt de overstapservice tussen banken.

  • Meer stress onder ondernemers

    DeOndernemer

    Ondernemers aan de drugs
    19 uur geleden
    Stress door ondernemen is een bekend probleem, maar de omvang blijkt onderschat. Eén op de acht entrepreneurs ondervindt echt schade als gevolg van teveel stress. Bij ruim 20 procent is de druk zo hoog, dat men vlucht in het gebruik van harddrugs zoals XTC, om de situatie het hoofd te bieden.

  • Crowdfunding doorbreekt grens van 100 miljoen

    DeOndernemer

    Crowdfunding doorbreekt 100 miljoengrens
    14 uur geleden
    Inmiddels heeft crowdfunding voor meer dan 100 miljoen euro aan bedrijfsfinanciering opgeleverd. Het MKB ziet de financiële toekomst rooskleurig in wanneer het gaat om het verkrijgen van kapitaal via crowdfunding.

Meer nieuws kennis

Volgend bericht >

Reageer op dit artikel:  

 

Promotie