Nieuws Actueel

10 tips voor jouw time management

Lotte Grimberg 21 augustus 2015

De vakantietijd loopt op zijn einde. Nu de economie aantrekt, staat er voor veel ondernemers een druk najaar voor de deur. Profiteer er optimaal van door nu al te zorgen dat je je tijd goed indeelt. 10 tips voor jouw time management.

1. Plan jezelf en houd je aan je planningZet alles wat je moet doen op een rijtje, bedenk hoeveel tijd de verschillende klussen kosten en maak er een planning mee. Werk vervolgens zoveel mogelijk gestructureerd en volgens de planning. Op deze manier ga je ordelijker werken en dat geeft meer rust.

2. Laat je niet afleidenEr is veel dat om je aandacht vraagt. Bewaak je prioriteiten en je planningen. Beperk de verstoringen tot een minimum.

3. Doe één ding tegelijkHet is tegenwoordig bijna gebruikelijk dat we twee dingen tegelijk doen: vergaderen tijdens de lunch, een telefoontje met een relatie plegen tijdens het schrijven van een brief, even tussendoor iets regelen. Toch geeft dat een gespannen gevoel. Multitasken is voor geen mens goed, zo is inmiddels uit veel onderzoeken gebleken. Je blijft beter fit als je één ding tegelijk doet.

4. Ruim je bureau opTroep op het bureau ontstaat vaak omdat je je in eerste instantie niet de tijd gunde om het op te ruimen. Maar later kost het meer tijd. Want dan kun je net dat éne stuk dat je nodig hebt niet meer vinden. Een opgeruimd bureau scheelt tijd en helpt je overzicht over je werk te houden.

5. Maak die vervelende klus af Zit je ergens tegenaan te hikken? Doe het en maak het af. Dan ben je ervan verlost. Opzien tegen een vervelend klusje kost vaak meer energie dan het gewoon doen. Doe het rotklusje goed, zodat je zeker weet dat je er daarna klaar mee bent.

6. Delegeer Als je personeel hebt, maak er gebruik van. Bekijk welke van de werkzaamheden echt door jou moeten worden gedaan, en welke je aan personeel kunt overlaten. Bedenk daarbij dat je veel meer aan personeel kunt overlaten dan je denkt. Ja, echt.

7. Overweeg personeel in dienst te nemenHeb je geen personeel? Overweeg een assistent of een secretaresse in dienst te nemen. Deze kan de agenda bijhouden, de planning bewaken, telefoon aannemen, dossiers aanleggen, administratief werk doen en andere taken van je overnemen.

8. Creëer rust in je agendaDe boog kan niet altijd gespannen staan. Creëer zo af en toe een rustige dag in je agenda. Je kunt dan genieten van het weinig te doen hebben, werk inhalen waar je eerder niet aan toe kwam of vooruit werken. Meestal komt zo’n dag nog behoorlijk vol met nuttige zaken waar je anders niet aan toe gekomen was.

9. Scheid werk en privéNeem het werk zo min mogelijk mee naar huis. Voor sommige ondernemers is dat lastig, bijvoorbeeld omdat ze bedrijf aan huis hebben. In dat geval: doe minimaal één dag per week iets wat helemaal niets met het werk te maken heeft.

10. Houd aandacht voor privéJe kunt niet altijd werken. De mens heeft rust, regelmaat en afwisseling nodig. Tijd besteden aan je privéleven geeft een mooie afleiding van het werk en helpt je de batterij weer op te laden.

Lees meer.