Nieuws Actueel

'15 minutes of fame' in ruil voor een baan

Van onze redactie 6 december 2014

Bobs droom moet nu eindelijk maar eens werkelijkheid worden. Onder het motto 'Get Bob the job' maakte hij daarom een gelikt filmpje, nadat gewoon solliciteren in 4 jaar tijd nog niks had opgeleverd.

Bob is niet de enige die zich zo probeert te onderscheiden. Via websites, powerpointpresentaties of filmpjes, maar ook met ludieke acties in de offline wereld proberen mensen op te vallen tussen de talloze andere werkzoekenden. Goed om onder de aandacht te komen van werkgevers, vindt personal branding coach Fiona Stoop. Of het ook werkt, is een tweede.

Helpniekuitdeww.nl Het moet passen bij de functie die je zoekt, bij je kwaliteiten en bij je persoon. "Neem www.helpniekuitdeww.nl. Die jongen stak de draak met het werkloze bestaan en creëerde het beeld van zichzelf als de werkloze die al chips etend zijn tijd verdoet op de bank", illustreert Stoop. "Maar hij was websitebouwer en liet zo zien wat hij kon. Juist voor zo'n sollicitatie past het dus bij elkaar."

Om die reden zijn het ook veelal mensen met aspiraties in de creatieve industrie of marketing sector die het solliciteren anders aanpakken. Stoop: "Maar een telefoniste kan het ook. Waarom stuurt die alleen een brief en cv? Stuur ook je stem mee, want die is belangrijk. Of een receptioniste, die kan zichzelf laten zien via een webcam."

Voorbeelden De Spaans-Ierse Jordan McDonnell (28) had tot 2012 een financiële baan bij Aegon in Den Haag, maar zijn tijdelijke contract liep af. Met behulp van powerpoint maakte hij een vrolijke slideshow, waarin hij zijn leven ludiek samenvatte.

This is NOT my resume from Jordan McDonnell

Xuan Thai (32) solliciteerde bij Heineken naar de functie van social media manager met een openbare sollicitatiebrief via Facebook. Die ging ‘viral’. „Zondagavond erna stonden twee brandmanagers met een groot bord voor mijn deur om me uit te nodigen voor een gesprek.”

Bericht door Xuan Thai.