Nieuws Actueel

'5 voor 12 voor winkelcentra'

Leo Roggeveen 23 december 2015

Winkelcentra Hoogleraar Advies

Als kleine en middelgrote winkelcentra hun winkels niet snel aantrekkelijker maken en het aantal (leegstaande) shops terugbrengen, zullen veel winkelbedrijven in financiële problemen komen. Dat is de stellige overtuiging van hoogleraar en retaildeskundige Cor Molenaar, vertelt hij in het AD.

Molenaar uitte zijn noodkreet gisteren in een reactie op de dreigende ondergang van schoenenwinkelbedrijf Macintosh. Om mensen weer aan het winkelen te krijgen, zullen barrières als betaald parkeren moeten worden opgeheven en openingstijden moeten worden verruimd.

Gisteren werd bekend dat het moederbedrijf van de winkelketens Scapino, Dolcis, Invito en Manfield uitstel van betaling heeft aangevraagd. Daarmee schaart de onderneming zich in een groeiende rij kleding- en schoenenverkopers als Ardenberg, Miss Etam, Mexx en Schoenenreus.

Spijkers met koppenRetaildeskundigen zien lijdzaam toe hoe de leegstand in kleine- en middelgrote winkelcentra momenteel snel oploopt. Molenaar vindt dat er nu spijkers met koppen moeten worden geslagen om (nog) erger te voorkomen. "De negatieve spiraal moet worden doorbroken. Dat kan alleen als overheden, vastgoedbedrijven en winkeliers samen optrekken", concludeert de hoogleraar.

ABN Amro stelde onlangs in een rapport dat de opkomst van internet en de crisis het fysieke winkellandschap geen goed hebben gedaan, maar dat de consument zeker in de winkel blijft komen. "Daarvoor moeten de winkelformules wel hun best blijven doen om de consument te verleiden",aldus de bank.

Ook Molenaar vindt dat te snel naar het internet als grote boosdoener wordt gewezen. "Het is te makkelijk om het internet de schuld te geven", aldus de retaildeskundige. Hij rekent voor dat een stijging van de online-aankopen tot 35 procent, nog altijd betekent dat 65 procent van de producten in winkels wordt verkocht. "Dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen."

PrijsvechtersWinkels zouden ook kritisch naar hun personeelsbeleid moeten kijken. Besparen op personeelskosten mag geen doel op zich worden. "Vaak voegt jong personeel niets toe. Ze zijn wel goedkoper, maar zeker niet deskundiger." Ook zouden winkels op zaterdag langer open moeten blijven.

Molenaar erkent dat het aankoopgedrag is veranderd. Veel geld gaat op aan smartphones, tablets en andere gadgets. "Voor noodzakelijke aankopen kiezen consumenten daardoor vaker voor prijsvechters."