Advertorial van images/news_items/klmopstijgentoestelgroot.jpg

Nieuws Actueel

50 euro en KLM is van ons

"Ryanair en easyJet presteren fantastisch. Het kan dus wel."

Van onze redactie 11 november 2015

Klmopstijgentoestelgroot

Nederlandse burgers en bedrijven moeten luchtvaarttrots KLM uit de klauwen van het Franse Air France bevrijden, vindt ondernemer Ronald Bobbe. Daarom start hij de crowdfundingactie 'Wij Kopen KLM', zo bericht het AD woensdag.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Eindhovenaar Bobbe denkt dat een bedrag van iets minder dan 1 miljard euro voldoende is voor de terugkoop van het Nederlandse luchtvaartbedrijf. De marktwaarde van Air France-KLM is op dit moment 2 miljard euro, vandaar. "Per Nederlander gaat het om iets meer dan 50 euro," zegt de ondernemer, eigenaar van een overname-adviesbureau. "Ik verwacht dat veel mensen sympathiek tegenover dit idee staan. Daar zullen ook mensen tussen zitten die er 1000 euro voor over hebben."

BedrijfslevenNatuurlijk kan het niet alleen van de burgers afhangen. Ook het bedrijfsleven moet de beurs trekken. "Er zijn ontzettend veel bedrijven die er belang bij hebben dat KLM overeind blijft. Schiphol is daarvan natuurlijk de voornaamste. Maar ik weet zeker dat ook andere ondernemingen zullen beseffen dat er iets moet gebeuren. Anders dreigt KLM in te storten. We zijn overgeleverd aan de Fransen, die pertinent weigeren noodzakelijke hervormingen door te voeren."

Levensgrote obstakelsBobbe wil geldschieters laten participeren in een stichting, die na aankoop de verdere strategie van KLM bepaalt. Het klinkt prachtig, maar er is een aantal levensgrote obstakels. Economisch gezien is KLM eigendom van moederbedrijf Air France-KLM. Als Parijs geen zin heeft in verkoop, gaat het niet door. Toch heeft alles een prijs, zegt beleggingsexpert Peter Paul de Vries, eigenaar van Value 8 en voormalig voorman van de Vereniging van Effectenbezitters: "Als je met 700 miljoen euro op de stoep staat, ben je een serieuze gesprekspartner."

TraagheidDe Vries is 'gelijk fan' om KLM los te weken van Air France. KLM lijdt forse verliezen, en volgens De Vries is dat te wijten aan de traagheid van de Fransen. Maar zou hij zijn geld ook steken in een onafhankelijk KLM? "Dat hangt van de plannen af. Investeringen in luchtvaartbedrijven hebben de laatste jaren dramatische rendementen opgeleverd. Maar Ryanair en easyJet presteren fantastisch. Het kan dus wel.''