Nieuws Actueel

6 tips voor magische marketing

Lotte Grimberg 16 februari 2015

Voor magische marketing is het onmogelijk om iedereen aan te spreken. Je moet dus de moeilijke stap zetten om je doelgroep te beperken. Het is eng, maar het levert veel voordelen op. Om je een handje op weg te helpen 6 tips bij het verkopen van je product aan mensen die er echt toe doen voor jouw bedrijf.

1. Zorg voor een goede klantenserviceSta altijd klaar voor je klant. Dit betekent dus luisteren, doorvragen en faciliteren.

2. Manage je verwachtingenDe verwachtingen is de verlenging van je klantenservice. Zo verwacht stormparaplu-maker Senz dat het product binnen de garantieperiode niet kapot gaat. Gebeurt dit wel dan krijgt de eigenaar een neiuwe. Daar wordt abslouut niet moeilijk over gedaan. Stel dus voor jouw doelgroep ook zo'n heldere verwachting op. Op deze manier weten zowel jij als de klant waar ze aan toe zijn.

3. Maak marketeers van al je werknemersHet is enorm belangrijk dat de werknemers jouw product kunnen verkopen. Ze moeten zich dus eigenlijk gedragen als marketeers. Het is de bedoeling dat ze tevreden zijn en enthousiast over het product, dienst of organisatie kunnen vertellen. Dit krijg je voor elkaar door zo nu en dan jouw werknemers te verwennen. Denk aan een luxe kerstpakket of een chocoladeletter op hun verjaardag. Wedden dat ze enthousiaster worden!

4. Verdiep je in de reden achter de vraagVeel aanbieders denken alleen in oplossingen. Het is echter ook belangrijk om het hogere doel van de klant te weten. Daarom is het van belang om de reden achter de vraag te ontdekken. Op deze manier kan de klant het best geïnformeerd worden.

5. Verklein je doelgroepHoe kleiner de vijver, hoe minder vissen je vangt, wordt vaak gedacht. Maar het tegendeel is waar. Door een kleinere doelgroep te kiezen kan je je beter richten op hun wensen. Hierdoor ontstaan superenthousiaste klanten. En superenthousiaste klanten zijn nu eenmaal besmettelijk.

6. Creëer toegevoegde klantwaardeDe klant ervaart toegevoegde waarde op twee momenten. Namelijk op het moment van aankoop en bij het gebruik daarna. Het is dus belangrijk dat jij als marketeer ook rekening houdt met het gebruik. Als het gebruik tegenvalt, zal de klant niet meer enthousiast zijn.

De tips zijn onderdeel van '9 succesfactoren voor groei'. Een gratis gids van het groeiprogramma GoFastForward.