Nieuws Actueel

Aanmaning via social media

Martijn Vervest 24 juli 2014

Social media wordt steeds belangrijker in de huidige maatschappij. En door de komst van social media zien we ook steeds meer nieuwe ontwikkelingen in andere vakgebieden. Zo ook op het gebied van creditmanagement.Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de creditmanagers denkt dat social media in de toekomst wordt ingezet voor het aanmanen van debiteuren. Er zijn al deurwaarderskantoren en incassobureaus die social media gebruiken om wanbetalers te volgen. Zo kan men op het juiste tijdstip actie ondernemen, om de achterstallige betalingen te innen. Dit kan natuurlijk een heel effectief middel zijn. TracerenIk hoorde een mooi voorbeeld van een deurwaarder die een verhaal had over een openstaande incasso bij iemand die vrijwel niet te traceren was. De wanbetaler twitterde dat hij met een stand op een groot evenement zou staan. De deurwaarder heeft contact opgenomen met de organisatie van het evenement om voor aanvang van de activiteiten deze heer te confronteren met zijn betalingsgedrag, en dat zijn stand zou worden afgebroken nog voor het evenement zou beginnen. Uiteindelijk is het openstaande saldo per direct contact betaald. Een mooie actie met concreet resultaat.Stap verderToch gaan sommige incassobureaus nog een stap verder. In de Verenigde Staten hebben incassobureaus geëxperimenteerd met berichten op de persoonlijke Facebook-pagina van een wanbetaler. Dit werd uiteindelijk een rechtszaak met een boete voor het incassobureau vanwege privacyschending. Lees verder