Nieuws Actueel

ABN AMRO: 'Prijsdruk zet rem op herstel detailhandel'

Van onze redactie 4 december 2014

Het herstel gaat wel met horten en stoten en een goede decembermaand is dan ook zeer welkom voor de sector, zeggen de economen van de bank. „Op het eerste gezicht zijn de vooruitzichten voor een goede jaarafsluiting rooskleurig. Zo zeggen bijna zes op de tien consumenten van plan te zijn in december ongeveer evenveel te besteden als vorig jaar. Ook is 71 procent van plan een bedrag tot 200 euro te besteden aan de feestdagen.”

DecemberaankopenABN AMRO verwacht dan ook dat de decemberaankopen niet zullen teleurstellen. Tegelijk wijst de bank erop dat veel winkeliers klanten lokken met aanbiedingen enkortingen. En dit kan negatief uitpakken voor het prille herstel in de sector. Zij wijst op het risico dat deze prijsfocus kan uitmonden in een 'race to the bottom' die alleen maar marge kost.Uitverkoop„Dit is al langer zichtbaar bij kledingzaken, waar salesperiodes steeds langer duren en kortingspercentages almaar hoger worden. Terwijl vroeger de uitverkoop pas na de feestdagen begon, is dit nu al vroeg in december. De extra omzet die december traditioneel brengt, staat mede hierdoor ook onder druk.” Deze effecten beperken zich niet tot de feestmaand. Ook in de rest van het jaar wordt op prijs ingeleverd, aldus het rapport.

PrijsfocusHoewel lagere prijzen tot extra verkopen kunnen leiden, is de huidige prijsspiraal „contraproductief”, volgens de bank. „Als de hele sector immers op prijs focust,verdwijnt het onderscheidende effect hiervan. Helaas is het voor individuele winkeliers moeilijk om hieraan te ontkomen.” ABN AMRO vindt de aanhoudende focus op prijs dan ook zorgwekkend, omdat de retailsector zichzelf hiermee uitholt.