Nieuws Actueel

AH-caissière wordt ouderenhulp

Hanneke van Houwelingen 17 december 2015

Albertheijnouderehelp1065

Caissières van Albert Heijn in Den Haag gaan letten op de gezondheid van ouderen. Eerder deze maand namen ook bezorgers van PostNL een extra taak op zich, die van wijkbewaker. Vullen bedrijven het gat dat de terugtredende overheid achterlaat?

VU-hoogleraar sociologie Theo van Tilburg prijst het nieuwe initiatief, maar overdrijf niet, waarschuwt hij. "Bij elke boodschap vragen of het wel goed gaat, daar zit niet iedereen op te wachten." Het gaat om de AH-filialen in de Haagse wijken Loosduinen en Escamp, waar veel ouderen komen. Het viel caissières op dat ze geregeld klanten in de winkel hebben waarvan ze wel het vermoeden hebben dat deze mensen achteruit gaan, maar niet precies weten hoe zij hen kunnen helpen. Zorgorganisatie Royaal Zorg gaat de kassadames binnenkort trainen, zodat zij weten op welke signalen ze voortaan moeten letten.

Wanneer een oudere bijvoorbeeld verward lijkt of zichzelf slecht verzorgt, maken de caissières een praatje en vragen ze of de klant behoefte heeft aan een gesprek met een vrijwilliger van de zorgorganisatie die in de winkel aanwezig is. Het project gaat begin volgend jaar van start.

PostbodesPostNL kwam 2 weken geleden met een soortgelijk initiatief in het nieuws. Het bedrijf begon een proef in Schiedam waarbij postbodes tijdens hun ronde foto's van 'misstanden' maken, die zij melden aan de gemeente. "Steeds meer bedrijven nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Er is meer oog voor de noden van ouderen", prijst Van Tilburg de initiatieven. Maar, stelt hij ook, de sociale controle is de afgelopen jaren ook afgenomen, mede door ketens als Albert Heijn. "Die heeft de kleine winkeltjes uit het straatbeeld gedrukt. Daarmee is ook iets verdwenen dat we vroeger belangrijk vonden: een plek waar de lokale middenstand wist wie je was en hoe het met je ging. Wat Albert Heijn nu doet is een reconstructie in een modern jasje." Maar zitten ouderen hier wel op te wachten? Ahold-woordvoerder Maurice Ouderland: "Dat weten we niet. Er zullen ouderen zijn die het kleinerend vinden, maar anderen die het juist hartstikke goed vinden."

VergeetachtigVolgens Ouderland zullen de caissières zich niet op elke oudere storten. "We gaan echt geen mensen op de rug tikken en vragen: hoe gaat het met u, hoe oud bent u? Het gaat om de signalering van bijvoorbeeld klanten die vergeetachtiger zijn dan voorheen. Maar ook misschien een meneer die vroeger altijd kookte met verse producten en nu ineens alleen maar blikjes op de band zet."

Volgens hoogleraar Van Tilburg krijgen de caissières hier een zware dobber aan. "Als iemand valt, dan moet je iets doen. Maar er zullen ook grensgevallen zijn, zoals een meneer bij de kassa die duidelijk mentaal afwezig is. Hij zegt dat hij niet geholpen wil worden, wat moet je dan doen?" Het project, genaamd SuperZorg, vindt alleen in de twee AH-filialen plaats. "Er zit ook geen commercieel belang achter. Het is geboren uit goodwill", zegt de Ahold-woordvoerder.