Nieuws Actueel

Air France-KLM sluit pact met Chinezen

Martijn Vervest 16 september 2015

Vracht

Air France-KLM verbindt zijn vrachtnetwerk met dat van zijn Chinese branchegenoot en bestaande samenwerkingspartner op passagiersgebied China Southern. De twee luchtvaartbedrijven hopen zo hun positie te versterken in een markt die nog altijd geplaagd wordt door overcapaciteit.Dankzij de woensdag wereldkundig gemaakte deal kunnen klanten van KLM, Martinair en Air France kiezen uit een ruimer aanbod aan bestemmingen voor hun goederen. Zo komen via China Southern ook grote steden in Australië en Vietnam binnen bereik. De Chinezen breiden via hun Europese partners hun netwerk in Europa en Amerika uit.PositiefDe overeenkomst is volgens vrachtbaas Marcel de Nooijer van KLM en Martinair positief, maar doet niets af aan de noodzaak in te krimpen. In maart werd bekend dat de komende jaren 330 banen verdwijnen bij Martinair. Het aantal pure vrachttoestellen wordt teruggebracht van tien vorig jaar naar vier.Beter benuttenAir France-KLM biedt ook goederenvervoer aan in het laadruim van passagiersvliegtuigen. KLM vliegt bovendien met jumbojets waarvan het achterste gedeelte gereserveerd is voor vracht, zogenoemde combi's. Het is de bedoeling dat dankzij de samenwerking met China Southern al die vrachtruimte beter wordt benut.Risico beperken"Wij hebben besloten capaciteit terug te nemen om ons risico te beperken", zei De Nooijer. "Dankzij deze samenwerking kunnen we onze marktpositie toch verbeteren en dat is ook goed voor Schiphol en de Nederlandse industrie. Het geeft aan dat de gemaakte keuze, hoe pijnlijk ook, de juiste was."Proces versnellenDe ingreep heeft volgens De Nooijer al geleid tot een resultaatverbetering voor de zwaar verlieslatende vrachtactiviteiten. De deal met China Southern moet dat proces versnellen. Wanneer het goederenvervoer weer winst gaat opleveren, durfde de topman echter nog niet te voorspellen.Volga-DneprVorige week liet het Russische Volga-Dnepr weten interesse te hebben in samenwerking met Martinair. De Nooijer zei dat vorig jaar al met dat bedrijf gesproken is, zonder dat daar iets uit is gekomen. "Hun analyse kan ik overigens wel volgen", zei de topman. "Maar wat zij voor ogen hebben, gaan wij nu doen met China Southern."