Nieuws Actueel

AirDnD: 'Wij gaan waar de mogelijkheden zijn'

Feestballonnen, champagneflessen en koksmutsen op de officiële lancering van AirDnD (Air Drink 'n Dine) donderdag in de Markthal Rotterdam. De startup wil België, Duitsland, Dubai en vervolgens de rest van de wereld veroveren. "Wij gaan waar de mogelijkheden zijn", zegt Rob Lagendijk, initiatiefnemer van AirDnD, trots. De startup staat aan het begin van een grote reis en die reis gaat als het aan Rob ligt gigantisch worden. Zelfs voor het woord miljoenenbedrijf deinst hij niet terug. "We zijn AirDnD niet begonnen om klein te blijven", lacht hij.

Lotte Grimberg 30 oktober 2015

Airdnd 3

Lees ook:Chic uiteten bij je burenHobbychefs delen kunsten

De hobbychefs zijn van heinde en verre in de auto of de trein gesprongen om initiatiefnemer Rob Lagendijk en zijn team te steunen. En niet te vergeten om hun menu te promoten. "Bij mij kan je terecht voor een heerlijk driegangenmenu met pompoensoep en wilde hert", vertelt hobbychef Marianne de Graaf overtuigend. "Allemaal zelf bereid", een trotse glimlach komt tevoorschijn op haar gezicht.

Wilde zeebaarsMaar Marianne is niet de enige aanwezige met een passie voor koken. De foto's van opgemaakte borden vliegen je om de oren. "Bij ons kan je aanschuiven voor een echte herfsthap", vertelt hobbykok Ewout, terwijl hij een fotogalerij van zijn menu op zijn mobiel tevoorschijn tovert. "Kijk: dit is een haringtaartje en dit is wilde zeebaars in een zoutkorst."

AanmeldingenInmiddels hebben 550 hobbychefs hun huiskamerrestaurant ingeschreven op de site van AirDnD. Het doel van AirDnD is het behalen van 500.000 eters per jaar. Daarvoor moet het aantal huiskamerrestaurants nog flink stijgen. "We gaan ervan uit dat we nog heel veel aanmeldingen van hobbychefkoks krijgen. Zoveel dat de 500.000 eters te halen moet zijn", zegt oprichter Lagendijk.

Miljoenenbedrijf500.000 eters dus. Met een etentje van, op zijn goedkoopst, een tientje komt dat uit op een bruto-omzet van 500.000 euro in een jaar. AirDnD ontvangt van elk verkocht diner namelijk tien procent. Terwijl de bruto-omzet op het rekenpapiertje terecht komt, verschijnt er een grote grijns op het gezicht van Rob. En die grijns wordt alleen maar groter als het woord miljoenenbedrijf valt. "We zijn AirDnD niet begonnen om klein te blijven", lacht hij.

TactiekDe formule om dit werkelijkheid te maken: "Pas nadat een lancering geslaagd is, gaan we over naar de volgende plaats. Dat is onze de tactiek", aldus Rob. "Je moet niet gelijk overal en nergens willen lanceren. Je moet het met zorg aanpakken."

ToekomstEn zo hoopt Rob de wereld te veroveren. Eerst België in januari of februari, vervolgens Duitsland of misschien zelfs Dubai en vervolgens de rest van de wereld. De ondernemer blikt vol vertrouwen naar de toekomst. "Als je mij over een jaar spreekt, zitten we sowieso in België en misschien ook wel in Duitsland en wie weet is het concept ook al aangeslagen in andere landen. Het is heel simpel: wij gaan waar de mogelijkheden zijn."

SchaterlachTerwijl Rob, strak in pak, zijn beste beentje voor zet op de lancering plopt de ene naar de andere fles champagne en wijn open. "Het lijkt wel of de wijn hier gratis is", grapt één van de aanwezigen. "Ow wacht dat is ook zo." Na een schaterlach neemt ze een grote slok wijn en verdwijnt weer in de menigte.

WijnDie drankvoorraad staat er niet voor niets. Het is onderdeel van de extra service die AirDnD wil aanbieden aan de hobbykoks. "We willen het de hobbykok makkelijker maken. Er komen onder andere wijn- en champagnesuggesties op de site", legt Rob uit. "Op deze manier hoeft de hobbykok niet zelf te bedenken welke wijn bij zijn gerecht past, maar krijgt hij online advies. En wat is er nou leuker dan én lekker eten én lekker drinken?"

HypeEn op de vraag of hij niet bang is dat het concept slechts een hype zal zijn die weer overwaait, antwoordt hij stellig: "Hype of niet. Wij hebben een heel marketingdraaiboek om het concept nog een hele lange tijd levend te houden", sluit Rob af. De muziek gaat aan, een nieuwe fles wijn wordt geopend en Rob mengt zich tussen de hobbychefs. Het is tijd om zijn lanceringsfeestje te vieren.