Nieuws Actueel

Aldi krijgt afdeling personeelszaken

Bram de Vrind 1 juli 2014

Supermarktketen Aldi gaat stappen nemen om de arbeidsomstandigheden van zijn personeel te verbeteren. Het bedrijf zet daarbij voor het eerst in de geschiedenis een centrale afdeling personeelszaken (HRM-afdeling op holdingniveau) op, meldde CNV Dienstenbond dinsdag.

De maatregelen volgen nadat de Inspectie SZW in oktober vorig jaar Aldi had gevraagd om een verbeteringsplan. De keten had de Arbowetgeving op verschillende punten overtreden. Volgens de inspectie had Aldi niet goed geïnventariseerd aan welke werkdruk en ongewenste omgangsvormen het personeel werd blootgesteld. Ook had de supermarkt onvoldoende maatregelen getroffen om te hoge fysieke belasting van medewerkers te voorkomen.

VerbetervoorstellenCNV werkt mee aan het verbeterplan. "We willen de medewerkers hier zelf nadrukkelijk bij betrekken. Wij gaan er vervolgens op toezien dat de verbetervoorstellen concrete uitwerkingen krijgen op de werkvloer", aldus de vakbond.