Nieuws Actueel

Alleen supermarkten en elektronicawinkels profiteren van WK

Martijn Vervest 5 juni 2014

Vooral supermarkten en elektronicawinkels zullen tijdens het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië meer omzet draaien. Andere bedrijven in Nederland profiteren nauwelijks van het evenement, blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van ING.Met spaaracties en Oranje-artikelen voeren de supermarkten de WK-koorts al flink op. De supers kunnen per gespeelde wedstrijd van Oranje rekenen op zo'n 10 miljoen euro extra omzet, voorspelt ING. Nederland speelt minimaal drie wedstrijden en maximaal zes als de finale wordt bereikt. Dit betekent dat supermarkten een extra omzet van 30 tot 60 miljoen euro kunnen verwachten.TVVoor kijkende fans is een grote tv met scherp beeld veelal een randvoorwaarde. Elektronicazaken zien hun verkoopcijfers in WK- en EK-jaren dan ook beduidend toenemen. De omzetgroei tijdens zo'n junimaand bedraagt gemiddeld 15 procent, becijfert ING.HorecaVoor cafés, die zich graag profileren als tweede huiskamer voor de voetbalfan, blijft de omzetverbetering met een 0,5 procent slechts beperkt. Volgens het onderzoek zeggen 490.000 Nederlanders te verwachten dat ze het merendeel van de wedstrijden van Oranje in de kroeg bekijken. Maar 8 miljoen mensen blijven vooral thuis aan de buis gekluisterd. Het dempende effect van voetbaltoernooien op de omzetdaling van cafés blijft dan ook beperkt, aldus ING.Last van WKAndere sectoren hebben alleen maar last vast van evenementen als het WK. In de recreatieve sector heeft 35 procent van de ondernemers juist minder werk in deze periode. Bij restaurants daalt de omzet in de junimaanden met een WK met bijna 5 procent.