Nieuws Actueel

Alles over Tour de France 2015: De slushpuppie van Tom Dumoulin

Rik Nizet 3 juli 2015

Tom dumoulin tour de france grand depart middelgroot

Stille Tom had willen zwijgen. Helaas. In een kroeg onder de rook van Maastricht liet Tom Dumoulin een paar maanden geleden onbedoeld het achterste van zijn tong zien. Het prolooggeheim ontglipte de renner van Team Giant-Alpecin. Een slushpuppie drinken, kort voor de start, zorgt zaterdag voor zijn grootste persoonlijke triomf: winst in de 13,8 kilometerlange individuele tijdrit en bovenal de gele trui in de Tour. "Maar uh... is het nou wel zo handig dit te vertellen? De concurrentie kan hier zijn voordeel mee doen, hè?"Tour 2015: Alles over Tour de France 2015Tour 2015: De tourfavorietenTour 2015: Compleet etappeschemaTour 2015: Alles over Tour de France 2015Bezoektips: Grand Départ UtrechtGrand Départ: Van hobby naar big businessHet idee achter de ijskoude versnapering komt uit de koker van bewegingswetenschapper Teun van Erp, verbonden bij het Team Giant-Alpecin. De slushpuppie - in 1974 gelanceerd door een Amerikaans bedrijf - is volgens Van Erp een van de ultieme middelen om een topsportprestatie te realiseren. "Het is bewezen dat je er profijt van kunt hebben wanneer je ervoor zorgt dat het lichaam in de voorbereiding op een inspanning niet te warm wordt."Ook zonder tropische hitte, zoals zaterdag in Utrecht. "Zit een renner op de rollers en is het buiten twintig graden Celsius of warmer dan kan de lichaamstemperatuur een beperkende factor worden. De warmte die dat fietsen veroorzaakt, moet je kwijt kunnen, anders wordt dat het in het lichaam opgeslagen en benadeelt dat de prestatie. Door een slushpuppie te nemen koel je van binnen en voorkom je oververhitting", licht Van Erp toe.SlushpuppieDe slushpuppie van Tom Dumoulin wijkt iets af van de bekende stroperige zoete variant. In plaats van zoete siroop krijgt de 24-jarige tijdritspecialist een bevroren sportdrankje als ingrediënt voor de slushpuppie. De slushpuppies liggen sinds 2014 in het vriesvak van de teambus van Giant-Alpecin "We hebben er vorig jaar in de Ronde van Zwitserland al mee geëxperimenteerd. Onderzoeken tonen aan dat het een effectieve methode is. Het kan 3 tot 8 procent schelen."