Nieuws Actueel

Almelo, Oldenzaal en Nijverdal dreigen regionale slag om de consument te verliezen

Van onze redactie 8 oktober 2015

Primark Marieke Bakker

Plein Westermaat in Hengelo beschikt met Ikea wel over zo’n trekker, evenals het Enschedese centrum met Primark. De negatieve invloed van internetkopen is in die steden relatief beperkt gebleven.

KoopstromenonderzoekHet een en ander valt op te maken uit het koopstromenonderzoek. Op basis van onder andere gesprekken met ruim 31.000 consumenten heeft I&O Research uit Enschede vastgesteld hoe het koopgedrag in Oost-Nederland sinds 2010 is veranderd. Over het algemeen geldt landelijk dat in de foodsector (vooral supermarkten) 4 procent meer wordt uitgegeven en dat de besteding aan niet-dagelijkse artikelen, zoals schoenen, kleding en elektronica, met 11 procent is afgenomen.

Knokken om consument‘Het blijft knokken om de consument’, concluderen de onderzoekers. ‘De koek wordt steeds minder door de toename van kopen via internet. Meer dan vijf jaar geleden maakt de consument een bewustere keuze waar hij of zij naar toegaat. Waarbij behalve het aanbod vooral de aanwezigheid van een specifieke trekker doorslaggevend is.’

PrimarkVoor de Enschedese binnenstad blijkt Primark de gehoopte trekpleister. Dat is volgens wethouder Hans van Agteren terug te zien in de bezettingsgraad van de parkeergarages. „De omzet daarvan is 17 procent hoger dan vorig jaar. Behalve door Primark en natuurlijk ons andere winkelaanbod komt dat door de evenementen die extra bezoekers naar de stad lokken.”

BelevingOok Almelo wil inspelen op het randgebeuren. „Het is niet louter meer shoppen maar vooral ook beleving. Mensen zoeken gezelligheid”, aldus wethouder Jan van Marle. Hij hoopt dat Almelo het tij kan keren met een ingrijpende aanpak van de binnenstad. „We willen toe naar een compacter winkelgebied met een goede mix van diverse horeca.”

IkeaDe betrekkelijk goede omzetcijfers in Hengelo zijn volledig te danken aan de aantrekkingskracht van Ikea. ‘De omzetontwikkeling op Plein Westermaat is gelijk gebleven. Dat is redelijk uniek in deze tijd’, aldus de onderzoekers. De winkels in de Hengelose binnenstad profiteren niet van de bezoekersstroom naar Westermaat. In tegenstelling tot supermarkten in het nabijgelegen Borne.

Ook de supers in Ootmarsum en Denekamp doen goede zaken. De flinke omzetstijging is daar vooral te danken aan Duitsers, die behalve voor artikelen als koffie ook de grens oversteken om medicijnen zonder doktersrecept te kopen. Ook de zondagopenstelling speelt een rol, aldus de onderzoekers. Ze geven aan dat grote schommelingen in omzetcijfers in kleine plaatsen kunnen zijn veroorzaakt door het verdwijnen van winkels.