Nieuws Actueel

'Als Air France straks omvalt, wordt de KLM meegesleurd'

Van onze redactie 6 oktober 2015

Klm anp

Volgens voorzitter Annette Groeneveld van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel is er veel onrust onder het personeel. De stewards en stewardessen vrezen dat stakingen bij de Franse luchtvaartmaatschappij het hele bedrijf nog verder in de problemen brengen.BelagingIn Frankrijk liepen de gemoederen hoog op bij Air France. Twee directeuren van het bedrijf, Xavier Broseta en Pierre Plissonnier, werden gemolesteerd door boos personeel en moesten half ontkleed geëvacueerd worden.Zelfs KLM-topman Pieter Elbers, die zich zelden uitlaat over interne strubbelingen bij het Franse zusterbedrijf, bemoeide zich maandag met de situatie in Parijs. ,,Wat hier is gebeurd, is onacceptabel,'' stelde hij in reactie op het gewelddadige optreden van demonstrerend personeel tegen de Air France-topmannen. ,,Het uitgangspunt is om op een respectvolle manier met de sociale partners in gesprek te blijven.''Topman Jean-Claude Mailly van vakfederatie Force Ouvrière zei de uitbarsting van maandag niet goed te keuren, maar wel te begrijpen. ,,Het maakt duidelijk dat de werknemers van Air France geen andere uitweg meer zien. Er bestonden al spanningen tussen de piloten en andere werknemers en nu komen er deze plannen om banen te schrappen nog eens bovenop.''

SchuldenlastMaar een reorganisatie bij de Franse tak is heel hard nodig, daar is behalve het protesterende personeel in Frankrijk iedereen het wel over eens. Air France-KLM lijdt al jaren verlies en kampt met een enorme schuldenlast. Binnen Europa verliest het de concurrentie van prijsvechters als RyanAir en EasyJet; op verre bestemmingen van maatschappijen uit het Midden-Oosten zoals Emirates en Etihad.Het bedrijf is zelf niet in staat om nieuwe, luxe vliegtuigen aan te schaffen voordat de kosten omlaag zijn gebracht. Bij KLM is afgesproken dat komende 5 jaar 700 miljoen euro wordt bespaard. Al het personeel - piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel - stemde onlangs in met schralere cao's. Ze moeten harder gaan werken, zonder dat daar meer loon tegenover staat. Op het hoofdkantoor zou een kwart van de banen van managers en ondersteunende functies verdwijnen.'Verwende kinderen'Dat hun Franse collega's nu de kont tegen de krib gooien, is voor de KLM'ers daarom heel wrang, zegt vakbondsbestuurder Dolf Polders van CNV. ,,Terwijl de Nederlandse medewerkers hebben ingeleverd met het oog op de toekomst van het bedrijf, gedragen de Fransen zich als verwende kinderen. In deze situatie valt toch niet uit te leggen dat piloten en cabinepersoneel niet in een normale hotelkamer overnachten, maar een suite eisen?''Een jaar geleden kostte een staking van de Franse piloten tegen plannen om van Transavia een Europese prijsvechter te maken het bedrijf een half miljard euro. Zo'n situatie dreigt nu weer, vreest vakbondsbestuurder Jan van den Brink van FNV. ,,Die kosten komen op de balans van Air France terecht, maar raken de hele onderneming.''In januari onstond in Nederland grote commotie toen bekend werd dat Air France 1 miljard euro aan KLM-spaargeld wilde afromen om verliezen van de Franse tak te compenseren. Uiteindelijk ging dat plan niet door.

InkrimpenMaandag bleek dat Air France de capaciteit op routes naar verre bestemmingen komende jaren met 10 procent verlaagt. Volgend jaar worden veertien toestellen uit de vaart gehaald. Vijf routes komen helemaal te vervallen. Bestellingen voor de Boeing 787 Dreamliner worden opgeschort. Die maatregelen raken ook de bedrijfsvoering van KLM, zegt Van den Brink. ,,Je netwerk inkrimpen is voor geen enkele luchtvaartmaatschappij goed.''Air France besloot daartoe omdat de piloten van het bedrijf weigerden hun productiviteit (lees: aantal vluchturen) met 17 procent op te voeren, om zo op gelijke voet te werken met piloten in vergelijkbare landen. De vakbonden deden maandagavond laat een beroep op de Franse regering om Air France te ondersteunen in deze moeilijke tijden.

Nederlandse politiekDe Tweede Kamer wil opheldering van staatssecretaris Mansveld (infrastructuur) over de problemen bij Air France. De Nederlandse Staat bezit 5,9 procent van de aandelen in KLM. Problemen bij het voormalige staatsbedrijf kunnen de positie van Schiphol schaden, en daarmee de Nederlandse economie.CDA'er Martijn van Helvert heeft een verzoek ingediend om staatssecretaris Mansveld dinsdag naar de Tweede Kamer te roepen over de situatie bij Air France-KLM. ,,We moeten onze rol in de holding overwegen. Ik wil precies van Mansveld weten hoe groot de problemen zijn en wat de gevolgen voor het KLM-onderdeel zijn. Straks moet het personeel in Nederland weer lijden onder de onrust in Parijs.''VVD-Kamerlid Barbara Visser wil van het kabinet weten wat het doet om de Nederlandse positie zeker te stellen. ,,Het kabinet moet de Fransen aan de afspraken houden die er zijn gemaakt over de zelfstandige kaspositie en over de kwaliteit van het netwerk.''

ANP