Nieuws Actueel

Altijd aan het werk door tablet

Martijn Vervest 24 juli 2014

De smartphone of tablet van de zaak wordt vooral ná werktijd gebruikt. Vooral het kijken naar video’s wordt steeds populairder. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IDG Global Solutions in samenwerking met CXO.nl naar het gebruik van smartphones en tablets onder ruim 24.000 mensen. Video Gebruikte in 2012 nog 66 procent de tablet om video’s te kijken, vandaag de dag doet 87 procent van de ondervraagden dat. Op gebied van videoconsumptie op de smartphone is hetzelfde te zien: daar steeg het percentage gebruik van video van 61 procent in 2012 naar 75 procent in 2014. Voornamelijk worden video’s bekeken op YouTube, maar ook films, promovideo’s, how-to’s, webcasts en product reviews zijn zeer in trek. Verwachting"De uitkomsten van het onderzoek liggen in onze lijn der verwachtingen die we vooraf aan het onderzoek hadden gesteld. Wat echter als een verrassing geldt is het percentage gebruikers die video’s consumeert op de tablet in vergelijking met 2012. Het ziet er naar uit dat 2014 dan écht de doorbraak is van video", zegt Joey Noordhoorn, productmanager bij IDG Nederland. Europa Het onderzoek laat verder zien dat de tablet traditionele media als kranten en tijdschriften aan het verdringen is. De helft van de tabletbezitters geeft aan dat hun apparaat de krant en magazines inmiddels heeft vervangen. Online aankopen via de tablet en smartphone doet men voornamelijk in Noord Amerika en Azië plus Oceanië. Opvallend is dat er in Azië en Oceanië meer online aankopen worden gedaan via de smartphones dan via tablets. Europa blijft achter in vergelijking met Noord-Amerika en de regio Azië plus Oceanië. Zakelijke producten Tot slot geeft 73 procent van de ondervraagden aan dat de tablet gebruikt wordt voor onderzoek naar zakelijke producten en diensten. Onder C-level bestuurders ligt dit cijfer nog een stuk hoger: daar doet 86 procent geen aankoopbeslissing zonder eerst de tablet geraadpleegd te hebben. "Ook dit laatste geldt als een welkome verrassing en biedt inzichten aan onze strategie", aldus Noordhoorn.