Nieuws Actueel

Amerikanen boos over n-woord in NRC-recensie

Van onze redactie 14 augustus 2015

Image 5154677

Alsof dat niet vreselijk genoeg was, schrijft de Amerikaanse krant, werden bij de recensie afbeeldingen van Zwarte Piet gezet. Opinieredacteur Karen Attiah wijdt vrijdag op de website van The Washington Post een lijvig stuk aan de boekrecensie. Ze zegt dat op Twitter woedende reacties verschenen naar aanleiding van het artikel. RassenkwestieHet bewuste verhaal is een recensie van Paul Beatty's boek Sellout. Guus Valk recenseert het boek dat gaat over hoe het is om zwart te zijn in de VS. Sellout behandelt de verhoudingen tussen verschillende rassen in Amerika. De toon van het artikel is pessimistisch, zegt Krielaars tegen The Washington Post en de illustraties bij het stuk zouden dat moeten benadrukken. In het artikel worden echter geen racistische opmerkingen geuit omdat dat 'not our cup of tea' is, volgens Krielaars.De illustraties zijn op de website van NRC bij de recensie weggehaald. Hiermee wilde de krant voorkomen dat buitenlandse lezers zich beledigd zouden voelen. De kop 'Nigger, are you crazy' is een fictieve quote van een rechter in de VS, die in het boek van Beatty staat. Volgens recensent Valk is zegt deze quote een hoop over de rassendiscussie in de VS. De illustraties staan volgens NRC voor de stereotypering en agressie door blanken, wat in het boek ook beschreven wordt. Ze zijn lelijk, onaardig en aanstootgevend en dat is ook de bedoeling zegt Krielaars. ,,Natuurlijk wilden we hier niemand mee beledigen. Het is stom om dat te denken."

Krielaars zegt dat de kop is gekozen met het oog op Nederlandse lezers, zwart en blank. ,,Het n-woord is een Engels woord en heeft in het Nederlands een minder beledigende betekenis. We hadden niet gedacht dat er buiten Nederland ook reacties op het stuk zouden komen. Dankzij het internet ging het stuk de wereld over en dat is goed. Maar het is niet eerlijk als de kop zonder context van de taal waarin het is geschreven, over het web gaat. We hebben de impact onderschat van de afbeeldingen in combinatie met de kop. Gezien de ophef in de VS was het misschien beter geweest om de kop tussen aanhalingstekens te zetten."GekwetstDe opinieredacteur van The Washington Post neemt weinig genoegen met de uitleg van NRC. ,,De redactie wist dat het n-woord een onmenselijke kracht heeft voor donkere mensen in de VS, en vond het oké dat deze mensen gekwetst konden worden. Zelfs terwijl het artikel over racisme in de VS ging." The Washington Post verwijst naar Nederlands protest tegen het artikel en de kop boven de recensie. Zo heeft schrijver Simone Zeefuik een blog geschreven over de recensie. Aan het einde van het stuk verwijst de opinieredacteur naar de ,,jaarlijkse Zwarte Piet-discussie'' in Nederland. ,,Dit is het land waar een groot deel van de bevolking elk jaar strijd om Zwarte Piet te behouden, ondanks druk van de Verenigde Naties en activisten."'Niggabitch'Het is niet de eerste keer dat in de VS ophef ontstaat over een artikel in Nederlandse media. Zangeres Rihanna was in 2011 woest op tijdschrift Jackie en hoofdredacteur Eva Hoeke. In een rubriek over kledingstijlen stond de kop 'De Niggabitch', verwijzend naar RiRi.