Nieuws Actueel

Amerikanen 'uitgeburgerd': McDonalds krijgt zware klappen

Van onze redactie 27 januari 2015

De nettowinst kelderde vorig jaar met 13%. Al maanden op een rij ziet McDonalds dat de rijen voor de balie kleiner worden en dat er minder Quarter Pounders, Big Macs en Chicken Sensations op de bakplaat liggen.

Geloofwaardigheid 's Werelds grootste hamburgerbakker krijgt zware klappen op de thuismarkt, goed voor 40% van de 36.000 vestigingen wereldwijd. Amerikanen lijken een beetje 'uitgeburgerd' te raken en kiezen steeds vaker voor snel groeiende fastfoodketens als Chipotle Mexican Grill, dat meer 'groen' in zijn formule doet of Darden Restaurants en Dig Inn.

"McDonalds past haar formule wel wat aan, maar je kunt niet ineens gezonde drankjes bij je hamburgers verkopen als je daar tot nu toe cola bij verkoopt. Dat is niet geloofwaardig. Misschien kunnen ze beter een 2e label onder een andere naam lanceren, waarin ze inspelen op de behoefte van de consument aan meer duurzame voeding," oppert Dirk Mulder, sectormanager voeding en winkelbedrijf van ING.

Afgeslankt In Amerika probeert McDonalds het tij te keren. De menukaart is flink afgeslankt en in nieuwe tv-spotjes wordt de kwaliteit van de gebruikte ingrediënten geprezen. Helpen doet het nog niet: de winsten zullen verder dalen.