Nieuws Actueel

Amsterdamse apps winnen 'Oscars van het internet'

Van onze redactie 19 mei 2015

Image 4932550

,,Het is een hele eer dat we zo'n prijs hebben gekregen. Dat is belangrijker dan de show daar, die is de kers op de taart'', zegt Paul Veugen, oprichter en topman van het Amsterdamse Human.co.Human.co is een app waarmee mensen met hun smartphone kunnen bijhouden hoe ze bewegen. Het gaat dan niet om de sportschool of een voetbalveld, maar om gewone verplaatsingen, zoals fietsen en lopen. Die informatie kunnen ze delen met anderen. ,,Alle kleine beetjes helpen. Daarom willen we mensen stimuleren om actief te zijn. Het maakt niet uit of je hardloopt of wandelt met je kinderen, als je maar plezier hebt'', aldus Veugen. Honderdduizenden mensen gebruiken Human.co inmiddels. Met die gegevens hebben de makers, als experiment, kaarten gemaakt waarop te zien is wat de drukste plekken in dertig wereldsteden zijn. Die visualisatie kreeg de internet-Oscar.InterieurBij Amikasa, ook uit Amsterdam, kunnen mensen een woonkamer of een slaapkamer nabouwen en er virtueel rondlopen. Zo kunnen ze een nieuw interieur testen. ,,Je kunt kijken hoe een nieuw interieur of een nieuw meubel zou staan, hoe het past bij het behang of het tapijt, zonder dat je naar de winkel hoeft'', zegt Frans Vriesendorp van het bureau INDG, de maker van de app. Hetzelfde kan in de toekomst misschien met auto's, motoren of kleren.In de toekomst wil Amikasa een stap verder gaan. Dan zien gebruikers niet een nagebouwde kamer voor zich, maar hun echte kamer. Een stoel of een tafel wordt daar als een hologram in geprojecteerd. Augmented reality, heet dat, toegevoegde realiteit. Vriesendorp: ,,Als je zoiets in een hologrambril ziet, wordt het echt.''Twee andere Nederlanders bouwers kregen ook een Webby. Fabrique ontwierp de website van het Design Museum in Londen. 72andSunny maakte een virtuele wandeling door nachtelijk Marseille.