Nieuws Actueel

Anoniem klagen over je baas past in tijd van transparantie

Van onze redactie 20 mei 2015

Image 4936117

'Stop de ego verering. Heb meer vertrouwen in je eigen mensen'. Zo laat een werknemer aan zijn baas weten. Die baas is verzekeraar Achmea. Deze persoon heeft nog nog wat meer noten op z'n zang: 'te veel geld wordt verspild aan niet goed doordachte ideeën en vergadering én het senior management weet nog steeds niet hoe je problemen oplost'. Tegelijkertijd schrijft diezelfde medewerker: 'de arbeidsomstandigheden zijn hier goed, flexibele uren, thuis werken én het loon is goed'. De Nederlandse versie van Glassdoor gaat vandaag officieel de lucht in, maar nu al zijn er vele duizenden reacties te vinden over tal van Nederlandse werkgevers, waaronder Achmea dus. TransparantieVolgens imagodeskundige Rudy van Belkom past de website in een tijd van transparantie. Het is voor werkgevers dan ook geen keuze om hier aan mee te doen of niet. ,,Ze kunnen er niet meer voor kiezen om de vuile was binnen of buiten te hangen. Het enige wat bedrijven kunnen doen is hun beoordeling in de gaten houden, in gesprek gaan met een klager en echt investeren in goed werkgeverschap." Volgens van Belkom kan een enkele negatieve beoordeling tussen vele positieve beoordelingen geen kwaad. Andersom is dat ook het geval. Uiteindelijk gaat het om de grote gemene deler. ,,Allemaal samen genomen heeft het publiek altijd gelijk. Er komt een eerlijk beeld van de werkgever omdat er wordt gevraagd naar minpunten én pluspunten."

Het initiatief komt overgewaaid uit Amerika, daar zag de website in 2008 het licht. Directeur Tico Andrea van Glassdoor.nl verwacht dat de site hier zal aanslaan. Het speelt sterk in op een behoefte om informatie met elkaar te delen, zo stelt hij. ,,We beoordelen tegenwoordig hotels, producten, restaurants en zelfs artsen, dus waarom zouden we werkgevers niet recenseren?!" BaanzoekersEn zo vervolgt hij, het platform biedt niet alleen werknemers de gelegenheid om eens vrijelijk te spreken over de baas, het kan een handig instrument zijn voor baanzoekers. ,,Een werkgever kan een heel mooi verhaal ophangen over goed werkgeverschap en baanperspectief, maar je weet pas als je er werkt of dat daadwerkelijk zo is of dat het alleen mooie praatjes waren." Scoort een bedrijf slecht onder (ex-)werknemers, dan kan de werkgever volgens Van Belkom beter niet in de verdediging gaan. ,,Een bedrijf kan de beoordeling niet negeren, maar moet dan echt dingen veranderen. Een klacht kun je ook zien als een vraag om verbetering." AnonimiteitDe imagodeskunidge heeft wel een kanttekening bij de opzet site. Gebruikers van de site kunnen gemakkelijk een anoniem account aanmaken. ,,Internet is steeds meer een riool waarin negativiteit het wint. Als iemand ontslagen is, dan is diegene niet heel objectief meer. Zo'n persoon kan anoniem gaan klagen." Toch kunnen werknemers niet alleen maar kritiek uiten. Behalve minpunten moeten zij namelijk ook pluspunten opsommen. Hier is heel bewuste voor gekozen, legt de directeur van de Glassdoorn.nl uit. ,,We willen voorkomen dat het alleen maar vuilspuiterij is. Zo hebben we een speciaal filter ingebouwd die moet voorkomen dat bepaalde scheldwoorden op de site terechtkomen." Werkgevers kunnen zelf ook reageren op de kritiek. Daarmee wil Glassdoor voorkomen dat het alleen maar eenrichtingsverkeer wordt. Zo kan een baas aangeven of de reactie ongepast is of in gesprek gaan met de anonieme werknemer. Glassroom biedt ook de mogelijkheid voor bedrijven om tegen betaling de bedrijfspagina te promoten met teksten, foto's en video's. Dit raadt van Belkom niet aan: ,, Ik snap het als verdienmodel. Glassdoor moet ergens geld mee binnenhalen, maar het doel is transparantie. Daar gaat deze optie tegenin. Bovendien zijn gebruikers onderhand blind voor dergelijke soort reclame. Onze hersenen filteren dat weg.'' Niet bevreesdAchmea is in elk geval niet bevreesd voor Glassdoor. Sterker nog, het verwelkomt de anonieme reactie van de werknemer. ,,Alles is tegenwoordig transparant, dus ook informatie over werkgevers. Wij proberen bijvoorbeeld met medewerkerstevredenheidonderzoeken boven tafel te krijgen hoe onze mensen de sfeer ervaren of aankijken tegen de doorgroeimogelijkheden. Met dit soort reacties krijgen we daar ook inzicht in. Ik denk dat we hier juist ons voordeel mee kunnen doen," zegt HR-medewerker Guido van Elsloo.