Nieuws Actueel

Arjan Kleizen van MSG Post & Koeriers Enschede: ‘We zijn een behoorlijke concurrent van PostNL’

Van onze redactie 15 oktober 2015

ZM MSG Koeriers Vervangen 1

Kleizen, actief als commercieel directeur: “Onze eerste ontmoeting dateert van de Military Boekelo in 2005, op de koets voor pers en sponsors. Ik was daar namens de gemeente Enschede, afdeling DCW, Gert-Jan namens MSG Euro Koeriers, de voorganger van MSG Post & Koeriers.”

FanatiekTe Lindert, actief als operationeel directeur: “Maar op de squashbaan is de basis voor de latere samenwerking echt ontstaan. We waren fanatieke squashers, kwamen elkaar tegen en raakten steeds vaker in gesprek over wederzijdse werkzaamheden en plannen. Op een gegeven moment zijn we samen gaan spelen. Dat duurt tot op de dag van vandaag.”

Samengaan Kleizen: “In 2010 hebben we voor het eerst concreet en intensief gesproken over samengaan. Ik werkte in een commerciële functie bij de DCW, was door de invloed van de gemeente Enschede ambtenaar geworden, maar wilde niets liever dan verder als zelfstandig ondernemer, in een commerciële setting.”

Post- en koeriersbedrijven Te Lindert: “Ik werkte inmiddels ruim tien jaar bij MSG Euro Koeriers, het bedrijf dat mijn vader Jan - die nog in het bedrijf zit, maar afbouwt - had vormgegeven. We werkten destijds al met 250 tot 300 spoedkoeriers verspreid over heel Nederland, die binnen een half uur tot drie kwartier voor een spoedzending bij een opdrachtgever op de stoep staan. Dat doen we nog altijd met veel succes. Omdat DCW een deel van de activiteiten wilde afstoten, kwamen we op het idee de post- en koeriersbedrijven over te nemen. In 2012 hebben we de daad bij het woord gevoegd en dat is samengevloeid tot MSG Post & Koeriers.”

Meningsverschillen Kleizen: “Het past mooi in elkaar, ook menselijk, omdat we een klik hebben. En allebei een HEAO-achtergrond. We denken ongeveer hetzelfde over hoe we een bedrijf moeten runnen, alleen hebben we totaal verschillende kwaliteiten. Ik ben meer de man van de commercie, Gert-Jan is sterker op operationeel gebied. Meningsverschillen hebben we nauwelijks, we kunnen elkaar gemakkelijk dingen zeggen zonder dat het fricties oplevert.”

DoelgroepTe Lindert: “We zijn begonnen met ongeveer vijfenzeventig mensen, nu hebben we er honderdtien in dienst. Vijfentachtig daarvan hebben een afstand tot de arbeidsmarkt; daarmee zijn we in Enschede de werkgever met de meeste mensen uit die doelgroep. We manifesteren ons niet voor niets als bedrijf dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hoog in het vaandel heeft staan.”

Fysieke of psychische beperking Kleizen: “Toen ik bij de DCW in dienst trad, merkte ik al dat mensen met een fysieke of psychische beperking heel graag willen, maar niet altijd kunnen. Als goede werkgever in de reguliere sector houden wij echter rekening met hun beperkingen én bieden we hun de kans zich te ontwikkelen. Omdat we daarin samen succesvol zijn, is dat positief voor de medewerkers én MSG. Mede daardoor is het bedrijf sterk groeiende. Prachtig om te zien, het geeft veel voldoening.”

Te Lindert: “Op de reguliere arbeidsmarkt wordt veel te snel gezegd dat deze mensen niets kunnen. Dat is een stukje onwetendheid, wij prikken daar doorheen. Het tegendeel is namelijk waar. Wij laten de mensen in hun kracht functioneren.”

Concurrent Post NL Kleizen: “Ook op het gebied van postbezorging maken we grote stappen. Met de partners die we overal in den lande hebben, bijvoorbeeld Stadspost Hengelo, hebben we landelijk al een dekking van 40 procent. Daarmee zijn we een behoorlijke concurrent van PostNL.”

Zorgsector Te Lindert: “We doen veel in de zorgsector. Zeker in de regio. Dit jaar hebben MST en ZGT voor ons gekozen, maar bijvoorbeeld ook Saxion en FC Twente, omdat we goedkoper, kwalitatief sterk én betrouwbaar zijn.”

Oldtimer Kleizen: “Nu we het fundament hebben gelegd voor de toekomst durven we ook uit te komen voor onze gezamenlijke droom: een oldtimer kopen en meedoen aan een race in de Italiaanse bergen.” Te Lindert: “Dat hebben we steeds tegen elkaar gezegd, op stiekeme wijze bijna. Wel onder de voorwaarde dat het bedrijf een goede ontwikkeling zou doormaken. Dat is nu het geval.” Kleizen: “Ik rijd die toer het liefst in een Porsche 911, uit de jaren zeventig.”Te Lindert: “Zo’n oude Porsche Targa, ja. Dat lijkt me echt geweldig.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.Foto: Twentse Zakenmannen