Nieuws Actueel

Artsen zijn nog altijd slecht bereikbaar

Van onze redactie 10 april 2015

Image 4849515

Bij een vergelijkbaar onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in 2010 was 58% van de huisartsen bereikbaar binnen 2 minuten. In het vrijdag gepresenteerde onderzoek geldt dat voor 66% van de artsen. Volgens de normen van het ministerie van Volksgezondheid en de IGZ moet iemand die zijn huisarts belt binnen twee minuten iemand aan de lijn krijgen.

30 seconden De Consumentenbond stond bij de 510 gepleegde telefoontjes in 3% van de gevallen zelfs 5 tot 10 minuten in de wacht. Van de gebelde praktijken werkt 81% met een menu waarin de beller kan kiezen voor 'spoed’, 'uitslagen’ of het 'maken van een afspraak’. In de praktijken waar een assistente direct de telefoon opnam, gebeurde dat meestal binnen 30 seconden.

De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten voorgelegd aan de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en minister Edith Schippers (Volksgezondheid). De minister vindt dat te veel huisartsen nog niet voldoen aan de norm en laat weten het onderzoek een belangrijk signaal voor de IGZ te vinden. Ze zegde toe het onderwerp mee te nemen in overleggen met de LHV. Volgens de LHV is de twee-minuten norm niet haalbaar, maar is het wel mogelijk en noodzakelijk de bereikbaarheid te verbeteren.