Nieuws Actueel

Audi A3 Ultra echt voor de zakenrijder

Rik Nizet 11 januari 2014

Onder de titel ‘Ultra’ komt Audi met een reeks extra-zuinige auto’s. De A3 1.6 TDI Ultra is de eerste daarvan, die met zijn verbruik van 3,2 l diesel per 100 km en een uitstoot van 85 g/km ook volgend jaar in aanmerking komt voor een bijtelling van 14%. Leuk bijtellen?Special: Autosalon

Wie onlangs dit gepubliceerde lijstje bekeek van auto’s die in 2014 nog mogen rekenen op 14% bijtelling, kon zien dat daar vooral hybride auto’s en kleine autootjes, al dan niet op aardgas lopend, op staan. De keuze bij voor zakelijke veelrijders interessante middenklassers is gering en dat rechtvaardigt de conclusie dat deze ultra-zuinige A3 wel eens fors zou kunnen scoren.

Audi is sowieso populair in het zakensegment. De uitstraling van de meeste modellen heeft op zichzelf dan ook al iets zakelijks: keurig, niet erg flamboyant en degelijk. Daar kan je bij een klant mee aankomen, zonder dat die meteen denkt dat je een losbol bent. Saaiheid kan een voordeel zijn.

E-editionNu heeft Audi dat ook wel door en presenteert de in basis wat kale A3 1.6 TDI Ultra meteen ook in een speciale e-edition, die lekker is aangekleed en maar ruim vier mille meer kost dan de instapper. Beide zijn overigens ook leverbaar in de 700 euro duurdere Sportback-uitvoering, maar die valt met een iets hogere CO2-uitstoot net buiten de boot van 14% bijtelling in 2014. Toegegeven, je hebt met die Sportback wel meer ruimte en hij ziet er naar onze smaak ook nog eens leuker uit.

Maar wij hadden een gewone driedeurs te gast, maar wél in die versie E-edition. Daar kan je als zakenrijder ook heel goed mee uit de voeten, maar als je een gezinnetje mee wil nemen, of zakelijk gasten, dan tikt het ontbreken van achterportieren wel aan. Op zichzelf zit je achterin uitmuntend, maar om de prettig geprofileerde bank te bereiken of te verlaten moet je je in bochten wringen die niet vallen onder het begrip ‘comfort’. Dus ook wat dat betreft: neem maar een Sportback.

Interessantere motorenDe particulier zal niet sneuvelen voor zo’n Ultra, want die heeft niets met zo’n gunstige bijtelling van doen. Daarvoor heeft Audi een heel scala aan interessantere motoren te bieden, waarbij ons altijd de versie met 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling buitengewoon goed bevalt. Die kan lekker vlot zijn, maar wanneer je het wat rustiger (zuiniger) aan wilt doen gaan er twee cilinders op non-actief en is ook die A3 een spaarwonder. En, voor de zakenrijder nog even: die verdient 20% bijtelling.

Geen slakDe superzuinige Ultra is gelukkig geen slak geworden. De 110 pk sterke viercilinder diesel laat hem in 10,5 naar de honderd optrekken en al is dat bepaald niet flitsend, in het verkeer kan je er erg goed door meekomen. De topsnelheid bedraagt een in ons land volstrekt irrelevante 200 km/h. Interessanter is dat je met een volle tank wel 1.500 km kunt rijden, zodat je bezoeken aan een tankstation een prettig geringe frequentie hebben. Het is ook iets om collega’s die bijvoorbeeld elektrisch (moeten) rijden mee te jennen.

Het zal niemand verwonderen dat de Ultra precies hetzelfde rijdgedrag heeft als de andere 1,6-liter diesels van de A3. En dat wijkt dan weer niet veel af van een gelijk gemotoriseerde Golf, die tegenwoordig qua luxe en comfort ook al niet veel meer onderdoet voor zijn luxe Beierse neef. Alleen voert Volkswagen (nog) geen met de Ultra vergelijkbare uitvoering. Kwestie van concernmarketing. In dit geval waarschijnlijk op importeursniveau, aangezien andere landen niet zo’n fiscaal gedrocht als een bijtellingskorting kennen.Lees verder.