Nieuws Actueel

Autobranche in zwaar weer

Martijn Vervest 2 september 2014

De autoverkopen in Nederland blijven dalen. In augustus werden er in totaal 25.722 nieuwe auto’s verkocht, tegen 28.309 stuks in dezelfde maand vorig jaar. Dat betekent een afname van 9,1 procent. Dat maakte Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, dinsdag bekend.Daarmee wordt augustus vermoedelijk de slechtste maand van heel 2014 voor autoverkopers, omdat de markt de komende maanden naar verwachting een licht herstel zal vertonen. ,,Niet alleen zijn de vakanties achter de rug, ook wordt toenemende drukte verwacht vanuit de zakelijke markt, aangezien per 1 januari de fiscale CO2-grenzen verder worden aangescherpt. Vooral leaserijders zullen nog net voor die datum een nieuwe auto in gebruik willen nemen'', stelt Clem Dickmann, automarktdeskundige bij Aumacon.Daling van 5,7 procentOpgeteld over de eerste 8 maanden van dit jaar werden er 254.450 nieuwe auto’s afgeleverd, een daling van 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Volkswagen was in die periode het bestverkochte merk, met in totaal 27.665 stuks en een marktaandeel van 10,9 procent. Peugeot bezette de tweede plek, gevolgd door Renault, Opel en Ford. Laatstgenoemde zag zijn verkopen overigens wel hard dalen met ruim een derde tot 14.693 stuks.TeslaTesla, de fabrikant van elektrische sportauto's uit Californië, vertoonde juist een opvallende verkoopsprong tot 667 stuks. In de eerste 8 maanden van vorig jaar werden er iets meer dan een handjevol van de elektrische bolides verkocht, blijkt uit cijfers van de brancheorganisaties Bovag en RAI. Ook bij de duurdere sportautomerken Porsche (810 versus 688 stuks) en Ferrari (24 tegen 19 stuks) gingen de verkopen tegen de trend in omhoog.380.000 nieuwe auto'sAumacon voorziet dat er in heel 2014 ongeveer 380.000 nieuwe auto’s worden verkocht. Dat zou het laagste jaaraantal betekenen sinds 1969. Vorig jaar werden er 417.036 nieuwe personenauto´s verkocht in Nederland, 17 procent minder dan in 2012.