Nieuws Automotive

Time Magazine kiest Brabantse Lightyear One als 'een van de beste uitvindingen'

Lightyear heeft een zeer prestigieuze bekroning ontvangen voor de zelfontwikkelde auto op zonne-energie. De Lightyear One is door het toonaangevende Time Magazine uit de Verenigde Staten uitgeroepen tot één van de beste innovaties van dit jaar. Daarmee heeft de start-up uit Helmond wederom een bijzondere mijlpaal bereikt in 2019.

Joe van Burik 29 november 2019

Lightyear One Mountain drive

Lightyear bracht afgelopen maand met de One een bezoek aan de westkust van de Verenigde Staten. In het noorden van Californië werd het prototype voorgesteld aan potentiële nieuwe investeerders en relaties. De innovatieve zonneauto ontsnapte daarbij ook niet aan de aandacht van een belangrijke mediapartij.

Time Magazine

Time Magazine heeft de Lightyear One namelijk opgenomen in een lijst met de honderd beste uitvindingen van dit jaar.

'Elektrische auto’s zijn helemaal in, maar met hun leeglopende accu’s hebben ze nog een probleem: afhankelijkheid van oplaadplekken. De Nederlandse automotive start-up Lightyear heeft een mogelijke oplossing met de Lightyear One: een futuristisch ogende elektrische sedan met zonnepanelen die de auto bijladen', zo schrijft het toonaangevende magazine. 'Zonne-energie zorgt voor maar zo’n twaalf kilometer actieradius per uur, al zijn eigenaars dankzij de indrukwekkende actieradius van ruim 720 kilometer niet alleen afhankelijk van de zon.'

Time Magazine keek naar zaken als originaliteit, creativiteit, invloed, ambitie en effectiviteit.

Lightyear One, VanMoof, Firefly

Honderd innovatieve producten, diensten en andere uitvindingen prijken op deze jaarlijkse lijst. Nominaties werden aangedragen door de redacteuren en verslaggevers van Time Magazine, evenals diverse online inzendingen. Vervolgens keek het blad naar zaken als originaliteit, creativiteit, invloed, ambitie en effectiviteit. De Lightyear One is verkozen in de categorie Vervoer, samen met onder meer de (eveneens Nederlandse) elektrische fiets VanMoof Electrified S2 en het bedrijf Firefly, dat Uber- en Lyft-chauffeurs een centje laat bijverdienen als rijdende reclameborden.

Zonnepanelen

Het team achter Lightyear is naar eigen zeggen vereerd met de bekroning, die wordt beschouwd als een grote aanmoediging.

Het is bepaald niet het eerste hoogtepunt van dit jaar voor de nog maar drie jaar oude start-up: het prototype van de One werd afgelopen juni in eigen land onthuld. Eerder sleepte Lightyear al meerdere prijzen in de wacht bij de Automotive Innovation Awards en onlangs werd het bedrijf door LinkedIn verkozen tot de meest veelbelovende start-up van Nederland, vóór elektrische-scooterverhuurdienst Felyx en online supermarkt Picnic. Ook werd Deloitte gepresenteerd als een nieuwe partner van Lightyear.

Lightyear VS

Tesla

Bovendien heeft bedrijf net bekendgemaakt dat er een nieuwe chief commercial officer is aangesteld: Johan Vos krijgt de leiding over de commerciële strategie van Lightyear. De Nederlander werkte in zijn ruim dertigjarige carrière eerder als Senior Director bij Tesla, droeg daar bij aan de lancering van de Model 3 en zal nu verantwoordelijk worden voor het in de markt zetten van de Lightyear One. De auto moet in 2020 op de Nederlandse wegen rijden.

Eerder dit jaar stapte Lex Hoefsloot, ceo van Lightyear, bij presentator Roland Tameling in voor een aflevering van onze videoserie Werkverkeer. Kijk mee:

Tijdens de Week van de Ondernemer in Eindhoven ging Hoefsloot in gesprek met Robert van den Ham van De Ondernemer over wat succes en logische groei voor uitdagingen met zich mee brengt: