Nieuws Actueel

Avondbezorging favoriet bij online shoppers

Martijn Vervest 24 september 2015

Bezorgen groot

Pakketbezorging is een belangrijk onderdeel van online shopping. Het ideale bezorgmoment voor online shoppers is in de avond, op werkdagen. Bezorging bij de buren is geen probleem, maar liever niet meer dan twee deuren verderop. En welke postbezorger het pakket bezorgt, is nauwelijks van belang. Het liefst bepalen online shoppers zelf het aflevermoment. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.150 Nederlandse consumenten.Bijna de helft van de online shoppers (46 procent) wil het liefst in de avond hun pakket ontvangen. Drie kwart wil het liefst op werkdagen het pakket ontvangen. Ee´n op de tien laat de bestelling op het werk bezorgen. Dit is niet voor iedereen een optie, aangezien 52 procent van de werkenden het pakket niet op het werk mag laten bezorgen. Indien de mogelijkheid er is, kiest maar liefst 88 procent het aflevermoment zelf. Same-day delivery staat nog in de kinderschoenen. Slechts 3 procent van de Nederlanders heeft dit weleens geprobeerd, maar het is ook nog niet overal beschikbaar. De interesse is wel groot; 44% heeft interesse in same-day delivery.De burenGemiddeld worden drie op de tien pakketten bij de buren bezorgd. Bijna 9 op 10 online shoppers hebben hun pakket weleens bij de buren opgehaald. Slechts 12 procent staat negatief tegenover aflevering bij de buren. De oorzaak daarvan is vooral het tot last zijn van de buren. Zes op de tien staan positief tegenover het afleveren van pakketten bij de buren, al mag het van 30 procent niet verder dan 2 buren verderop geleverd worden.Beste winkelVoor tweederde maakt het niets uit welke bezorger het pakket bezorgt. Ee´n op de vijf onderneemt geen actie als de eerste bezorgpoging mislukt. De helft wijzigt na een mislukte afleverpoging het bezorgmoment naar een tijdstip dat beter uitkomt. Volgens 41% is Bol.com de beste webwinkel qua levering en bezorging van pakketten.