Nieuws Actueel

Bakkie fairtrade koffie populair

Lotte Grimberg 27 juni 2014

Nederlanders kochten vorig jaar flink meer Fairtrade-koffie. De verkoop van koffie met het keurmerk van de Stichting Max Havelaar is met 28 procent gestegen. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kilo, oftewel 2 miljoen kopjes Fairtrade-koffie per dag.

De toename komt voornamelijk doordat de koffie met het Fairtrade-logo sinds eind 2012 ook bij supermarktketens Plus en Deen in de schappen is komen te liggen.

BoerenorganisatiesIn totaal werd er vorig jaar voor 197 miljoen euro aan Fairtrade-producten verkocht, 5 procent meer dan in 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen daarvoor ruim 5,4 miljoen euro aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.

Fairtrade-bananenNiet bij alle Fairtrade-producten was sprake van een toename in de verkopen. Van Fairtrade-bananen gingen er vorig jaar juist minder over de toonbank. Dat komt doordat de supermarkten Emté en Coop zijn gestopt met de verkoop van uitsluitend Fairtrade-bananen.